Teologia dogmatyczna II 1571-TDOG-2-TKP
Teologia jest dyscypliną, która podejmuje zagadnienia skoncentrowane w tzw. traktatach teologicznych. W tym semestrze omówiony zostanie traktat chrystologiczny oraz eklezjologiczny i mariologiczny. Dwa pierwsze traktaty koncentrują się wokół osoby Jezusa Chrystusa. Pierwszy omawia osobę i dzieło Chrystusa, którego centrum stanowi Kościół, jako sakrament jedności człowieka z Bogiem. W chrystologii jest omawiana osoba Jezusa Chrystusa, w której jednoczą się dwie natury: boska i ludzka, oraz dzieło zbawcze. Zostaną podjęte następujące zagadnienia:
1. Chrystologia Nowego testamentu: Stary Testament z perspektywy chrystologicznej. Tożsamość Jezusa: pochodzenie, życie publiczne, Pascha.
2. Chrystologia II i III wieku: a. Czynniki rozwoju chrystologii, b. Typy chrystologii pierwszych wieków, c. Pierwsze kontrowersje, d. Początek refleksji systematycznej
3. Chrystologia IV wieku: a. Błędne interpretacje tożsamości Chrystusa (arianizm, apolinaryzm), b. Odpowiedź Kościoła (sobór w Nicei).
4. Chrystologia V i początku VI wieku: a. Communicatio idiomatum, b. Nauczanie soborów - Efez, Chalcedon, c. Monofizytyzm.
5. Chrystologia wieków VI-VIII: a. Monoteletyzm, b. Ikonoklazm, c. Odpowiedź Kościoła.
6. Chrystologia scholastyczna: a. Anzelm, b. Bonawentura, c. Tomasz z Akwinu, d. Jan Duns Szkot, e. Reformacja.
7. Ujęcia nowożytne i współczesne: a. Chrystologia filozofów nowożytnych, b. Chrystologia XX wieku: - więź z soteriologią, - kontekst antropologiczny, - inkulturacja, - ekumenizm.
8. Synteza systematyczna
- 15 godzin
W II części wykład zajmuje się zagadnieniami eklezjologii. W eklezjologii jest przedstawiona natura i misja zbawcza Kościoła. W ramach wykładu podejmowane są następujące zagadnienia:
1. Eklezjologia od czasów biblijnych do obecnych.
2. Trynitarna geneza Kościoła. Eklezjalne akty fundacyjne.
3. Kościół jako (Mistyczne) Ciało Chrystusa.
4. Kościół jako pielgrzymi i mesjański Lud Boży.
5. Kościół jako Powszechny Sakrament Zbawienia.
6. Kościół jako Wspólnota (Communio).
7. Kościół jako Fundacja Ojca, Oblubienica Chrystusa, Świątynia Ducha Świętego.
8. Urzeczywistnianie się Kościoła.
9. Posługi ministerialne w Kościele, ich podstawa, charakter i rodzaje.
10. Miejsce i rola świeckich w Kościele. Osoby konsekrowane.
11. Przymioty Kościoła (jedność, świętość, powszechność i apostolskość).
12. Misyjność Kościoła.
13. Nieomylność Kościoła.
14. Trwanie Kościoła Chrystusowego w Kościele rzymsko-katolickim.
15. Eschatologiczny wymiar Kościoła.
16. Problem granic Kościoła.
17. Interpretacja zasady „Poza Kościołem nie ma zbawienia”
- 8 godzin
W III części omawiany traktat mariologiczny ma na celu ukazanie roli Maryi w historii zbawienia i jej aktualizacji w Kościele. Kluczowym zagadnieniem jest macierzyńska relacja Maryi do Syna Bożego. Na treść programową zajęć składają się następujące zagadnienia:
1. Mariologia jako synteza teologii dogmatycznej.
2. Źródła i metoda refleksji mariologicznej.
3. Pismo Święte o Maryi.
4. Mariologiczne dokumenty Kościoła.
5. Theotokos (źródła, historia, treść).
6. Dziewictwo Maryi (źródła, historia, treść).
7. Niepokalane Poczęcie (źródła, historia, treść).
8. Wniebowzięcie (źródła, historia, treść).
9. "Nowe dogmaty" maryjne.
10. Zasady kultu Maryi.
- 7 godzin
Koordynatorzy przedmiotu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: