Społeczna misja Kościoła 1571-SMK-P-PST
Misja Społeczna Kościoła jest elementem składowym Katolickiej nauki społecznej, która jako dyscyplina wiedzy ma swój cel, przedmiot, źródła i metodę. Wykład w I części stara się ukazać tematykę metodologiczną KNS i obejmuje następujące zagadnienia:
1. Definicja, specyfika metodologiczna oraz źródła katolickiej nauki społecznej (Zasady moralne oraz nauki Ewangelii winny znajdować zastosowanie w codziennym życiu człowieka. Katolicka nauka społeczna przypomina z jednej strony ów zbiór norm i pouczeń; z drugiej zaś strony wskazuje na ich praktyczne zastosowanie w misji Kościoła. Stąd jest to dyscyplina teoretyczno-praktyczna, służąca ostatecznie humanizacji środowiska życia człowieka. Analizy katolickiej nauki społecznej opierają się nie tylko na nauce objawionej, ale również na dyscyplinach takich jak: etyka, filozofia, teoria prawa i państwa, pełniących w stosunku do katolickiej nauki społecznej funkcję narzędziową)
2. Zarys historii katolickiej nauki społecznej ze szczególnym uwzględnieniem misji społecznej Kościoła
W II części wykład zajmuje się rolą jednostki w społeczeństwie oraz zasadami życia społecznego. Wykład ukazuje w oparciu o antropologię filozoficzną oraz teologiczną społeczną naturę człowieka, jak podkreślanie godności człowieka, jego roli w społeczeństwie i stosowanie zasad społecznych jest ważnym elementem realizacji misji społecznej przez wspólnotę Kościoła. TA część wykładu obejmuje następujące zagadnienia:
1. Rola jednostki w społeczeństwie, zwłaszcza we wspólnocie Kościoła.
2. Zachowanie zasad życia społecznego jako ważny element misji społecznej Kościoła.
W III części obejmującej 10 godzin przedstawione zostaną zagadnienia rodziny, państwa oraz społeczności międzynarodowej w perspektywie misji społecznej Kościoła . Ta część wykładu obejmuje następujące zagadnienia:
1. Rodzina i życie rodzinne w perspektywie misji społecznej Kościoła
2. Państwo i społeczność międzynarodowa w perspektywie misji społecznej Kościoła
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia – wiedza
Wiedza: W1: Ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej Społecznej Misji Kościoła jako ważnego elementu Katolickiej Nauki Społecznej. Zdobytą wiedzę jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności nauczycielskiej.
Efekty kształcenia – umiejętności Umiejętności: U1: Potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień życia społecznego z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów.
Efekty kształcenia – kompetencje społeczne Kompetencje społeczne: K1: Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga zagadnienia dotyczące misji społecznej Kościoła.
Metody dydaktyczne Metody dydaktyczne podające
Wykład informacyjny (konwencjonalny)
Wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- panelowa
Kryteria oceniania
Kolokwium ustne.
Student zalicza przedmiot (zaliczenie z oceną), gdy otrzyma pozytywną ocenę z ustnego kolokwium (dst, dst+, db, db+, bdb). Ocenia się wiedzę faktograficzną oraz umiejętność argumentacji teologiczno-dogmatycznej. Zaliczenie obejmuje sprawdzenie wiadomości z wykładu oraz z zakresu literatury obowiązkowej.
Literatura
Obowiązkowa:
Franciszek, Encyklika „Laudato si”, Watykan 2015.
Uzupełniająca:
T. Borutka, Propedeutyka katolickiej nauki społecznej, w: T. Borutka, J. Mazur, A. Zwoliński, Katolicka nauka społeczna, Częstochowa 1999, s. 11-66.
T. Borutka, Społeczne nauczanie Kościoła. Teoria i zastosowanie. Podręcznik do katolickiej nauki społecznej, Kraków 2008.
Kompendium nauki społecznej Kościoła, red. Papieska Rada „Iustitia et Pax”, Kielce 2005.
J. Majka, Etyka społeczna i polityczna, Warszawa 1993.
J. Majka, Filozofia społeczna, Wrocław 1982.
J. Majka, Katolicka nauka społeczna, Warszawa 1988
W. Ockenfels, Zarys katolickiej nauki społecznej. Wprowadzenie, „Ordo Socialis”, nr 16, Warszawa 1992, s. 3-86.
J. Piwowarczyk, Katolicka etyka społeczna, Londyn 1963, t. I-II.
W. Piwowarski, ABC Katolickiej Nauki społecznej. Wprowadzenie, podstawy, kierunki, Pelplin 1993, cz. 1.
B. Sorge, Wykłady z Katolickiej Nauki Społecznej, Kraków 2001.
H. Skorowski, Problematyka praw człowieka. Studium nauki społecznej Kościoła, Warszawa 1996.
C. Strzeszewski, Katolicka nauka społeczna, Warszawa 1985.
J. Szulist, „Człowiek jest drogą Kościoła” (RH 14). Wprowadzenie do katolickiej nauki społecznej, Pelplin 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: