Seminarium dyplomowe pt. Współczesne problemy bioetyczne w perspektywie personalistycznej 1571-SE-PST
Seminarium pt. Współczesne problemy bioetyczne w perspektywie personalistycznej jest okazją do pogłębienia refleksji wokół żywo dyskutowanych kwestii i przygotowanie do osobistego udziału w tej debacie. Środkiem do tego celu jest przygotowanie artykułu na temat wybranego zagadnienia bioetycznego.
Przedmiotem wspólnych rozważań, a jednocześnie inspiracją do opracowania artykułu będą wybrane wypowiedzi Zespołu Ekspertów Konferencji Episkopatu Polski ds. Bioetycznych. Obejmują one aktualne zagadnienia dotyczące początków życia, ochrony i promocji zdrowia i życia oraz śmierci i umierania człowieka. Wśród kwestii rozważanych przez Zespół są: sztuczne zapłodnienie in vitro, tzw. antykoncepcja doraźna, aborcja uzasadniana przesłankami psychiatrycznymi, tworzenie organizmów ludzko-zwierzęcych, prawna ochrona ludzkiego genomu, projekt tworzenia „sztucznych macic zarodkowych”, dawstwo organów do przeszczepów, tranzycja płci, szczepienia przeciw Covid-19, terapia daremna (uporczwya) chorych poddawanych intensywnej terapii.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
I. Metody oceniania udziału w seminarium
Metodami oceniania efektów osiągniętych przez studenta są:
- prace pisemne, które prezentują wybrany temat przygotowywanego artykułu naukowego, efekty kwerendy bibliograficznej, najpierw wstępny – ogólny, a następnie szczegółowy plan artykułu oraz jego realizację – 1/3 tekstu w semestrze zimowym i kolejne 2/3 tekstu w semestrze letnim.
- obserwacja udziału studenta w dyskusji podczas seminarium
II. Kryteria oceniania udziału w seminarium
Warunkiem otrzymania oceny pozytywnej z seminarium jest udział w zajęciach (obecność jest obowiązkowa, nieobecność należy usprawiedliwić).
Na ocenę składa się w semestrze zimowym: wynik prac pisemnych etapowych (maksymalnie 20 punktów) oraz dodatkowe punkty za aktywny udziału w zajęciach: wystąpienie, głos w dyskusji (maksymalnie 5), a w semestrze letnim: ocena za przygotowany artykuł oraz dodatkowe punkty za aktywny udziału w zajęciach: wystąpienie, głos w dyskusji (maksymalnie 5).
Student otrzymuje ocenę odpowiednio do uzyskanych punktów:
- bardzo dobrą (5) - od 21 do 25 punktów
- dobrą plus (4,5) - przynajmniej 19, ale mniej niż 21 punktów
- dobrą (4) - przynajmniej 17, ale mniej niż 19 punktów
- dostateczną plus (3,5) - przynajmniej 15, ale mniej niż 17 punktów
- dostateczną (3) - przynajmniej 13, ale mniej niż 15 punktów
- niedostateczną (2) - mniej niż 13 punktów
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
I. Literatura obowiązkowa:
wypowiedzi Zespołu Ekspertów Konferencji Episkopatu Polski ds. Bioetycznych (wybrane), https://teologiamoralna.pl/bioetyka-kep/
II. Literatura pomocnicza (wybrana):
- Angelini F., Świętość ludzkiego życia, https://dlibra.kul.pl/Content/27419/5_swietosc.pdf
- Bołoz W., Życie w ludzkich rękach, Warszawa 1997.
- Deklaracja o eutanazji Iura et bona (5.05.1080)
- Deklaracja o niektórych zagadnieniach etyki seksualnej Persona humana (29.12.1975)
- Deklaracja o przerywaniu ciąży Questio de abortu (18.11.1974)
- Derdziuk A. W kręgu zagadnień bioetycznych i ekologicznych, Lublin 2018.
- Dokument Papieskiej Akademii „Pro vita” nt. klonowania (25.06.1997)
- Dylematy etyczne i społeczne w trudnych sytuacjach medycznych początku i końca życia. red. W. Sinkiewicz, M. Chudzińska, G. Grzesiek, Toruń 2020.
- Enc. o wartości i nienaruszalności życia ludzkiego Evengelium vitae (25.03.1995)
- Instrukcja dotycząca niektórych problemów bioetycznych Dignitas personae (8.09.2008)
- Instrukcja o szacunku dla rodzącego się życia ludzkiego Donum vitae (22.02.1987)
- Kowalski E., Osoba i bioetyka. Zagadnienie biomedyczne dla duszpasterzy i katechetów, Kraków 2009.
- List biskupów polskich w sprawie przeszczepiania narządów „Nadprzyrodzony krwiobieg miłości” (11.09.2007)
- Machinek M., Spór o status ludzkiego embrionu, Olsztyn 2007.
- Machinek M., Śmierć w dyspozycji człowieka. Wybrane problemy etyczne u kresu ludzkiego życia, wyd. 2 poszerzone, Olsztyn 2004.
- Machinek M., Życie w dyspozycji człowieka. Wybrane problemy etyczne u początku ludzkiego życia, wyd. 2 poszerzone, Olsztyn 2004.
- Muszala A. (red.), Encyklopedia bioetyki, Radom 2005. (wybrane hasła)
- Muszala A., A. Rudziewicz, Bioetyka w szkole. Dla nauczycieli, wychowawców i katechetów, Kraków 2007.
- Muszala A., Jakość życia czy świętość życia, https://www.mp.pl/etyka/podstawy_etyki_lekarskiej/35037,jakosc-zycia-czy-swietosc-zycia
- Nota doktrynalna wraz z komentarzem dotycząca sztucznego odżywiania i nawadniania (1.08.2007)
- Otowicz R., Etyka życia. Bioetyczny i teologiczny kontekst problematyki życia poczętego, Kraków 1998.
- Przem. w ONZ w imieniu Stolicy Apostolskiej „W sprawie całkowitego zakazu klonowania człowieka” (23.09.2002)
- Ślipko T., Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2009.
- Wanat Z. (red.), Bioetyka personalistyczna wobec wyzwań biomedycyny, Toruń 2011.
- Wanat Z. (red.), Dar życia. W 25. rocznicę publikacji instrukcji „Donum vitae”, Toruń 2012.
- Wróbel J., Antropologia we współczesnej refleksji bioetycznej, czyli o podstawach etycznych w biomedycynie, w: Bioetyka personalistyczna wobec wyzwań biomedycyny, red. Z. Wanat, Toruń 2011, s. 11-30.
- Wróbel J., Człowiek i medycyna. Teologicznomoralne podstawy ingerencji medycznych, Kraków 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: