Problemy, światowy dorobek i współczesne trendy rozwojowe teologii systematycznej - Tożsamość lidera z perspektywy traktatu św. Tomasza "O rządach Bożych" 1571-PSDTL-PST
Wychodząc od kompleksowej oceny współczesnej rzeczywistości, która jest pełna rożnego rodzaju kryzysów ( autorytetu, zaufania, wzajemnego szacunku, kultury i sztuki, polityki, ekonomii oraz życia w społeczności ), przedstawiony zostaje kapitalny przykład w jaki sposób każdy chrześcijanin powinien tą rzeczywistość– widzieć, oceniać i działać – z perspektywy traktatu św. Tomasza z Akwinu „ O rządach Bożych’. W części dotyczącej naświetlenia historycznego podłoża etyki Akwinaty i implikacji egzemplaryzmu zostanią przedstawione kluczowe postaci, takie jak Alasdair McIntyre, Servais Theodore Pinckaers, L. Zagzebski, B.J. Shanley, P.M. Clark , dla powyższego zagadnienia. Podsumowaniem sesji zimowej wykładów będzie :jak Bóg rządzi światem, czyli pomiędzy jednością a wielością
Szczegółowe zagadnienia wykładu: ( 2 h wykładowe )
1.Ogólne wprowadzenie w tematykę wykładów. Lider a manager
2. Akwinata a współczesny lider
3. Na czym polega rządzenie i kierowanie.Wokół
4. Bóg jako „zarządca” wszechświata ? Rządy królewskie vs. despotyczne wg Akwinaty
5. Dobro jako cel zarządzania
6. Gubernatio, Directio, Manuductio
7. Współczesne trendy w teorii przywództwa
8. Człowiek z Chicago a neurozarządzanie
9. Rola Aniołów w rządach Bożych
10. Lider w Kościele: obowiązek czy powołanie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1: Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą problemów, światowego dorobku i współczesnych trendów rozwojowych teologii systematycznej w zakresie zagadnień wyjaśniających pojęcie zarządzania ( gubernatio, directio, manuductio )
W2: Rozumie podstawowe zagadnienia, pojęcia i różnice pomiędzy liderem a menedżerem
U1:Potrafi analizować działania dotyczące zarządzania niemal w każdej dziedzinie ludzkiej aktywności i trafnie je oceniać.
U2: Rozumie i właściwie interpretuje zagadnienia dotyczące „stawania się” liderem.
K1: Właściwie interpretuje zachowania społeczne dotyczące zarówno zarządzania w różnych obszarach jak i bycia liderem
K2: Dobrze rozumie i potrafi w każdej sytuacji ocenić i właściwie podpowiedzieć co należy zrobić ( zmienić ), aby być dobrym liderem w grupie, której się przewodzi
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
np.
- indywidualna prezentacja ustna
Kryteria oceniania:
np. Wykład: egzamin pisemny:
ndst - (mniej niż 50%)
dst - (50-57%)
dst plus - (58-65%)
db - (66-73%)
db plus - (74-80%)
bdb - (powyżej 81%)
Literatura
1. A.Bańka, Świecki lider w kościele, Warszawa-Poznań 2023
2. P.P.Orłowski, Tożsamość lidera i jego etyczna formacja z perspektywy traktatu św. Tomasza z Akwinu o rządach Bożych [S.Th., I, 103-119].
3. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-5931d66b-7e7c-46a8-8802-6b17e4764af6/c/9-27_Chodubski_Przywodztwo.pdf
4. S.Th.,I,q.103-112.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: