Katolicka nauka społeczna I 1571-KNS-1-TKP
Katolicka nauka społeczna jako dyscyplina wiedzy ma swój cel, przedmiot, źródła i metodę. Wykład w I części (10 godzin) stara się ukazać tematykę metodologiczną i obejmuje następujące zagadnienia:
Definicja, specyfika metodologiczna oraz źródła katolickiej nauki społecznej (Zasady moralne oraz nauki Ewangelii winny znajdować zastosowanie w codziennym życiu człowieka. Katolicka nauka społeczna przypomina z jednej strony ów zbiór norm i pouczeń; z drugiej zaś strony wskazuje na ich praktyczne zastosowanie. Stąd jest to dyscyplina teoretyczno-praktyczna, służąca ostatecznie humanizacji środowiska życia człowieka. Analizy katolickiej nauki społecznej opierają się nie tylko na nauce objawionej, ale również na dyscyplinach takich jak: etyka, filozofia, teoria prawa i państwa, pełniących w stosunku do katolickiej nauki społecznej funkcję narzędziową).Zarys historii katolickiej nauki społecznej.
W II części (10 godzin) wykład zajmuje się jednostką w społeczeństwie oraz zasadami życia społecznego. Wykład ukazuje w oparciu o antropologię filozoficzną oraz teologiczną społeczną naturę człowieka. TA część wykładu obejmuje następujące zagadnienia:
Jednostka a społeczeństwo.
Zasady życia społecznego.
W III części (10 godzin) przedstawione zostaną zagadnienia rodziny, jej wielowymiarowej funkcji uspołeczniającej oraz zagadnienie państwa oraz społeczności międzynarodowej. Ta część wykładu obejmuje następujące zgadnienia:
Rodzina i życie rodzinne w perspektywie katolickiej nauki społecznej,
Państwo i społeczność międzynarodowa.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia – wiedza
Wiedza: W1: Ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej Katolickiej Nauki Społecznej, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności nauczycielskiej.
Efekty kształcenia – umiejętności Umiejętności: U1: Potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień życia społecznego z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów.
Efekty kształcenia – kompetencje społeczne Kompetencje społeczne: K1: Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga zagadnienia dotyczące życia społecznego człowieka.
Metody dydaktyczne Metody dydaktyczne podające
Wykład informacyjny (konwencjonalny)
Wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- panelowa
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne podające
Wykład informacyjny (konwencjonalny)
Wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- panelowa
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Obowiązkowa:
Franciszek, Encyklika „Laudato si”, Watykan 2015.
Uzupełniająca:
T. Borutka, Propedeutyka katolickiej nauki społecznej, w: T. Borutka, J. Mazur, A. Zwoliński, Katolicka nauka społeczna, Częstochowa 1999, s. 11-66.
T. Borutka, Społeczne nauczanie Kościoła. Teoria i zastosowanie. Podręcznik do katolickiej nauki społecznej, Kraków 2008.
Kompendium nauki społecznej Kościoła, red. Papieska Rada „Iustitia et Pax”, Kielce 2005.
J. Majka, Etyka społeczna i polityczna, Warszawa 1993.
J. Majka, Filozofia społeczna, Wrocław 1982.
J. Majka, Katolicka nauka społeczna, Warszawa 1988
W. Ockenfels, Zarys katolickiej nauki społecznej. Wprowadzenie, „Ordo Socialis”, nr 16, Warszawa 1992, s. 3-86.
J. Piwowarczyk, Katolicka etyka społeczna, Londyn 1963, t. I-II.
W. Piwowarski, ABC Katolickiej Nauki społecznej. Wprowadzenie, podstawy, kierunki, Pelplin 1993, cz. 1.
H. Skorowski, Problematyka praw człowieka. Studium nauki społecznej Kościoła, Warszawa 1996.
C. Strzeszewski, Katolicka nauka społeczna, Warszawa 1985.
J. Szulist, „Człowiek jest drogą Kościoła” (RH 14). Wprowadzenie do katolickiej nauki społecznej, Pelplin 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: