Historia Kościoła I 1571-HKOS-TKP
1. Historia Kościoła jako nauka.
2. Podział historii Kościoła.
3. Rola Cesarstwa Rzymskiego w rozprzestrzenianiu się chrześcijaństwa.
4. Działalność misyjna Apostołów.
5. Prześladowanie chrześcijan od I w. do połowy III w.
6. Przyczynki do kształtowania się prymatu Rzymu w pierwszych trzech wiekach Kościoła.
7. Spory religijno-moralne w II i III wieku. Rozwój administracji Kościoła.
8. Błędy trynitarne i chrystologiczne.
9. Zagadnienia wstępne dot. średniowiecza - podział epoki.
10. Chrystianizacja narodów germańskich, Celtów, Anglosasów ludów północnych.
11. Rozwój klasztorów.
12. Powstanie Państwa Kościelnego.
13. Renesans karoliński.
14. Chrystianizacja Słowian i Węgrów.
15. Chrzest Polski i formowanie się polskiej organizacji kościelnej.
16. Kościół w Polsce piastowskiej.
17. Kościół czasu Jagiellonów.
18. Walka o przodownictwo w świecie chrześcijańskim: papiestwo i cesarstwo.(2 godz.)
19. Pontyfikat i działalność reformistyczna papieża Grzegorza VII i w okresie pontyfikatów następców.
20. Zakony reformatorskie, rycerskie i żebracze. (2 godz.)
21. Wyprawy krzyżowe.
22. Kultura, sztuka i nauka kościelna.
23. Kryzys Kościoła u schyłku średniowiecza.
24. Pontyfikat wybranych papieży Papieże epok starożytności i średniowiecza. (2 godz.)
25. Polscy święci okresu średniowiecza.
26. Święci Kościoła Powszechnego okresu starożytności i średniowiecza [wybór]. (2 godz.).
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia – wiedza
W1: Ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i stosować w działalności profesjonalnej.
W2: Ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą terminologię, teorię i metodologię historii Kościoła w starożytności i średniowieczu.
W3: Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii Kościoła w starożytności i średniowieczu.
Efekty kształcenia – umiejętności U1: Potrafi samodzielnie wyszukiwać, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z zakresu historii Kościoła w starożytności i średniowieczu z wykorzystaniem różnych źródeł.
Efekty kształcenia – kompetencje społeczne K1: Ma krytyczną świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności z zakresu historii Kościoła w starożytności i średniowieczu.
K2: Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do zrozumienia wydarzeń z historii Kościoła.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
np.
- egzamin pisemny
Kryteria oceniania:
np. Wykład: egzamin pisemny:
ndst - (mniej niż 50%)
dst - (50-57%)
dst plus - (58-65%)
db - (66-73%)
db plus - (74-80%)
bdb - (powyżej 81%)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Banaszak M., Historia Kościoła Katolickiego, t. I-II, Warszawa 1989;
2. Bihlmeyer K., Tuechle H., Historia Kościoła, t. I - Starożytność
chrześcijańska, Warszawa 1971;
3. D'Onofrio G., Historia teologii. Epoka średniowieczna, tłum. W. Szymona, Kraków 2005;
4. Sztylc Ż., Zagórski D., Radzimiński A., Biskup R.(red.), Fundamenty średniowiecznej Europy, Pelplin 2013.
5. Zieliński Z., Historia Kościoła odbicie rzeczywistości Bożej w świecie, Wrocław 2005.
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Efekty kształcenia – wiedza |
W cyklu 2023/24Z:
Efekty kształcenia – wiedza |
W cyklu 2024/25Z:
Efekty kształcenia – wiedza |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: