Historia Kościoła II 1571-HKOS-2-TKP
Omawiane będą następujące zagadnienia z Historii Kościoła od Reformacji (1517) do Kongresu Wiedeńskiego (1815), otwierającego dzieje najnowsze. W wykładzie szeroko uwzględnia się genezę reformacji, warunki, które doprowadziły do jej wybuchu i sprzyjały przyjmowaniu nowej nauki, okoliczności wystąpienia reformatorów: Marcina Lutra. Urlicha Zwingliego, Jana Kalwina i Henryka VIII, reakcję Stolicy Apostolskiej na wydarzenia. Ważnym etapem rozwoju doktrynalnego reformacji w Niemczech było sformułowanie "Wyznania Augsburskiego" na sejmie w Augsburgu w 1530 r. Dalszym etapem rozwoju tego ruchu, z jej ważnym wydarzeniem, jakim była wojna szmalkaldzka w 1546/47. Pierwszy, decydujący okres rozwoju dla reformacji zamknął się Pokojem Augsburskim, podpisanym w 1555 r. na sejmie w Augsburgu, gdzie protestantom w Niemczech przyznano wolność wyznania, z później sformułowaną zasadą "cuius regio eius et religio". Uwzględnia się także reformację w Polsce i państwie krzyżackim w Prusach Krzyżackich/Książęcych, pierszym państwie protestanckim. Następnie omawia sie zagadnienia związane ze stanowiskiem Kościoła katolickiego wobec wydarzeń reformacyjnych w różnych krajach. W historiografii określa sie to mianem reformy kościelnej (czasem kontrreformacją). Jak reformacja wyszła z zakonów, tak one pierwsze zaczęły się reformować, powstały przy tym nowe zgromadzenia zakonne żeńskie i męskie, bardziej dostosowane do nowych wyzwań czasu. Szczególną rolę w tym względzie odegrało Towarzystwo Jezusowe (jezuici). - 10 godz.
Podstawowe znaczenie dla reformy kościelnej posiada Sobór Trydencki (1545-1563) i jego uchwały oraz zdecydowane wprowadzanie ich w życie przez papieży potrydenckich i nowy episkopat. Następstwem tych działań było znaczne ożywienie życia religijnego w Kościele. Jednym z efektów odnowy posoborowej w Polsce była Unia Brzeska 1595/1596. Omawiając wojnę trzydziesto-letnią (1618-1648), ostatnią z wojen religijnych, podkreśla się próbę pokojowego rozwiązania problemu rozbicia wyznaniowego i wkład Polski w to dzieło w postaci znanego "Colloquium Charitativum" - rozmów 4 wielkich wyznań, podjętych w Toruniu w 1645 roku. Aczkolwiek zakończyło się ono fiaskiem, jednak wskazało na przyszłość drogę do prób pokojowego rozwiązania problemu i stało się prekursorem współczesnego ekumenizmu. Omawiając wiek XVII, podkreśla się działania papieży tego okresu i umacnianie reform trydenckich, a także konflikty ze wzrastającą omnipotencją nowoczesnych państw europejskich (Francja, Prusy, Austria). Omawiając "Potop szwedzki" zwraca sie uwagę na fakt obrony Jasnej Góry, bowiem odtąd nabiera ona szczególnego znaczenia, zwłaszcza w okresie zaborów, kiedy stanowiła czynnik jednoczący Polaków, rozdzielonych korodnami gtanicznymi i zaczęto ją określać "duchową stolicą Polski".- 10 godz.
Wstępem do najnowszych czasów jest Wielka Rewolucja Francuska ze swoim radykalizmem, zniesieniem feudalizmu, monarchii, a gdy chodzi o problemy religijne - zniesieniem Kościoła i chrześcijaństwa w ogóle oraz zastąpieniem go kultem rozumu, namiastką religii ateistycznej. Na fali rewolucji wypłynął Napoleon Bonaparte. Omawia się jego stosunek do Stolicy Apost., a zwłaszcza przywrócenie do życia Kościoła we Francji, dzięki zawartemu konkordatowi w 1801 r. Prawa napoleońskie obowiązywały także w efemerydycznym Księstwie Warszawskim. Po upadku Napoleona o nowej sytuacji w państwach europejskich zadecydował Kongres Wiedeński 1815 r., ustalający status quo na następne sto lat - 10 godz.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia – wiedza
W1: Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie historii Kościoła w czasach nowożytnych na szerokim tle historii powszechnej, w jego najważniejszych wydarzeniach, przynajmniej w stopniu dostatecznym.
W2: Posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedze o ludziach, którzy wywarli wielki wpływ na dzieje Kościoła i jego rozwój w czasach nowożytnych.
Efekty kształcenia – umiejętności U1: Właściwie interpretuje wydarzenia kościelne na tle ówczesnych wy-darzeń politycznych. Rozumie i wyjaśnia genezę tych wydarzeń oraz ich powiązania z wpływami poza kościelnymi a zwłaszcza politycznymi.
Efekty kształcenia – kompetencje społeczne K1: Właściwie ocenia znaczenie nowożytnej historii kościoła i jego wpływ na kształtowanie się wielu postaw ludzkich zwłaszcza w okresie wielkich rozłamów religijnych. Ma przekonanie o potrzebie i konieczności poznawania dziejów Kościoła celem uniknięcia w przyszłości błędów i poszukiwania optymalnych rozwiązań na przyszłość.
Literatura
1. B. Kumor, Historia Kościoła, t.5-7, Lublin 1984-1995, wyd. 2 Lublin 1995-2002; M. Banaszak, Historia Kościoła katolickiego, t.3-4, Warszawa 1989-1992 (także w wersji elektornicznej w Internecie);
2. Historia Kościoła, red. l. Rogier, R. Aubert, M. Knowles, t.3-5, Warszawa 1986-1987;
3. Z. Zieliński, Historia Kościoła, Wrocław 2005, Poznań 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: