Egzegeza Nowego Testamentu 1571-EGNT-P-PST
W punkcie wyjścia zakładana jest wiedza biblijna na poziomie studiów magisterskich. Wykład jest poświęcony naukowej interpretacji Apokalipsy Świętego Jana, ostatniej księgi Pisma Świętego. Apokalipsa została napisana dla Kościoła u schyłku I wieku. Powstawała etapami. Apostoł miał widzenie na wyspie Patmos, dokąd został zesłany karnie za rządów Domicjana. Bezpośrednimi adresatami Apokalipsy byli chrześcijanie w Azji Mniejszej, dla których św. Jan był metropolitą, będąc biskupem Efezu. Życie mieszkańców Janowej metropolii było skomplikowane. Przyczyny były następujące: synkretyzm religijny, religia misteriów, działalność synagogi żydowskiej, chrześcijanie byli wyznawcami religii zakazanej (religio illicita). W tych warunkach potrzebowali szczególnego wsparcia. Udzielił im go sędziwy Apostoł, ukazując im objawienie, jakie otrzymał od Chrystusa na Patmos.
W Księdze posługuje się św. Jan gatunkiem literackim apokaliptyczno-prorockim. Apokalipsa jest jedynym nowotestamentalnym dziełem apokaliptycznym. Jako forma literacka jest pełna symboli. Głosi bliski sąd i nastanie wiecznego szczęścia, nadejście ery mesjańskiej. Objawienia są udzielane za pomocą wizji, które widzący opisuje, posługując się obrazami, symbolami i liczbami. Apostoł słyszy potężny głos: „co widzisz, w księdze napisz i poślij siedmiu Kościołom”
Cel napisania Apokalipsy: jest deklaracją chrześcijańskiej wiary oraz manifestem skierowanym przeciw oficjalnemu pogaństwu Rzymu. Została napisana dla pocieszenia i umocnienia chrześcijan pośród prześladowań. Apokalipsa to jest wielkie dzieło sztuki. Jest jedną z najbardziej fascynujących ksiąg Nowego Testamentu. Powstała w obliczu kryzysu i dotyczy konkretnych wydarzeń historycznych. Tradycja, chociaż uważała całość Apokalipsy za adresowaną do siedmiu Kościołów Azji Mniejszej, to jednak wydobyła na jaw różne odcienie powszechności w symbolicznej liczbie „siedem”, mianowicie: jedność w mnogości - uni Ecclesiae septiformi (Prymazjusz VI w.), powszechność zastosowań - quod uni dicit, omnibus dicit (św. Wiktoryn +304, pierwszy egzegeta łaciński), stałą aktualność - per has septem ecclesias omni Ecclesiae scribit (Beda Venerabilis +735). Stąd treść zawarta w Apokalipsie ma znaczenie nie tylko ograniczone do wymienionych w niej historycznych kościołów, lecz jest trwała, zawsze i wszędzie aktualna. Jest księgą krzepiącą nadzieję, że działanie zła jest czasowe, ostateczne dobro odniesie zwycięstwo.
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
1. Źródło
Novum Testamentum Graece et Latine apparatu critico instructum edidit Augustinus Merk S. J. Editio nona. Romae Sumptibus Pontifici Instituti Biblici 1964.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych. Opracował zespół biblistów polskich z inicjatywy Benedyktynów Tynieckich. Wydawnictwo Pallottinum, Poznań - Warszawa 1971.
2. Opracowania
Waldemar Chrostowski, Listy do siedmiu Kościołów, Apokalipsa Świętego Jana, Przekład i komentarz, Wydawnictwo Fronda 2022.
Maria Szrot, Apokalipsa czytana dzisiaj, Wydawnictwo W drodze, Poznań 2019.
Michał Wojciechowski, Apokalipsa Świętego Jana, Objawienie, a nie tajemnica, Nowy Komentarz Biblijny, Nowy Testament, Tom XX, Wydawnictwo Edycji Świętego Pawła, Częstochowa 2012.
Franciszek Sieg S. J. , Apokalipsa Świętego Jana . Listy do siedmiu Kościołów (Ap 1 - 3). Przekład i komentarz egzegetyczno-teologiczny, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2009.
Edward Szymanek T. Chr., Wykład Pisma Świętego Nowego Testamentu, Pallottinum, Poznań 1990.
Augustyn Jankowski OSB z Opactwa Tynieckiego, Dopowiedzenia Chrystologii Biblijnej, Księgarnia Świętego Wojciecha, Poznań 1987.
Craig S. Keener, Komentarz historyczno-kulturowy do Nowego Testamentu, Redakcja naukowa wydania polskiego Krzysztof Bardski, Waldemar Chrostowski, Prymasowska Seria Biblijna, Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 2010.
Augustyn Jankowski OSB z Opactwa Tynieckiego, Apokalipsa Świętego Jana. Wstęp - Przekład z oryginału - Komentarz, Pallottinum, Wydanie trzecie, Poznań 1959.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: