Dydaktyka cyfrowa 1571-DYDCF-TKP
Wykład prezentuje treści dotyczące wykorzystywania innowacyjności w zakresie środków ICT i metod stosowanych w edukacji cyfrowej. Prezentuje nowoczesne formy zdobywania wiedzy przez nauczycieli i uczniów, zawiera opis modeli edukacyjnych oraz propozycje sposobów ich wykorzystania podczas zajęć szkolnych w celu podniesienie skuteczności i atrakcyjności współczesnego procesu dydaktycznego.
Wykład obejmuje następujące treści:
1. Definicja i istota edukacji cyfrowej - 1 godz.
2. Środki dydaktyczne - 6 godz.
2.1. Infrastruktura sieciowa
2.2. Urządzenia i narzędzia teleinformacyjne
2.3. Oprogramowanie i Internet
2.4. Bezpieczeństwo
3. Modele i metody pracy - 2 godz.
4. Formy pracy - 2 godz.
5. Szkoła w świecie nowych technologii - 2 godz.
5.1. Kompetencje informatyczne nauczycieli
5.2. Kompetencje informatyczne uczniów
6. Nauczanie zdalne – szanse i zagrożenia - 1 godz.
6.1. Kształcenie asynchroniczne
6.2. Kształcenie synchroniczne
7. Zasady pracy z wykorzystaniem nowoczesnych środków ICT - 1 godz.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1: Zna i rozumie główne zasady działalności ewangelizacyjnej przy wykorzystaniu środków społecznego przekazu (K_W09).
W2: Zna i rozumie pogłębioną wiedzę o kompleksowej roli procesów komunikowania interpersonalnego w procesie edukacji (K_W16).
U1: Potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej z wykorzystaniem środków ICT (K_U15).
U2: Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ICT a także popularyzować wiedzę o teologii oraz wytworach kultury chrześcijańskiej i jej instytucjach (K_U16).
K1: Jest gotów rozumieć potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie w ramach społeczeństwa informacyjnego (K_K02).
K2: Jest gotów do systematycznego rozwijania dorobku zawodowego przy użyciu środków ICT (K_K08).
Kryteria oceniania
Ocena pracy studenta w formie wykonania końcowej pracy. Zaliczenie przedmiotu nastąpi po opracowaniu materiału w postaci tekstu lub prezentacji multimedialnej, wykazującego znajomość ogółu zaprezentowanych treści przedmiotu, jak też literatury.
Literatura
Dobre praktyki dotyczące funkcjonowania jednostek systemu oświaty w okresie zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania COVID-19 [brak inf. o aut.], MEN, Warszawa 2020.
Ptaszek G., Stunża G. D., Pyżalski J., Dębski M., Bigaj M., Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2020.
Wieczorek-Tomaszewska M. (red.), Dydaktyka cyfrowa epoki smartfona. Analiza cyfrowych aspektów dydaktyki gimnazjum i szkoły średniej, Stowarzyszenie „Miasta w Internecie”, 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: