Dydaktyka katechezy I 1571-DKAT-TKP
Na treść programową zajęć składają się następujące zagadnienia:
1. Uwarunkowania współczesnej katechezy.
2. Dokumenty katechetyczne Kościoła powszechnego: DCG, CT, KKK i KomKKK, DOK.
3. Dokumenty katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce: Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce; Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce; Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach - 2 godz.
4. Natura katechezy (definicja katechezy; cel i zadania katechezy; zasada wierności Bogu i człowiekowi; źródła i filary katechezy;
integralność treści w przepowiadaniu katechetycznym) - 2 godz.
5. Funkcje katechezy (wychowanie, nauczanie, wtajemniczenie chrześcijańskie, katecheza w procesie ewangelizacji) - 2 godz.
6. Wymiary katechezy (biblijny, eklezjalny, liturgiczny, egzystencjalny, ekumeniczny, eschatologiczny) - 2 godz.
7. Formy katechezy (szkolne nauczanie religii, duszpasterstwo katechetyczne w parafii).
8. Osoby i środowiska odpowiedzialne za katechezę.
9. Katecheta jako nauczyciel, wychowawca, świadek Jezusa Chrystusa.
10. Katecheta jako aktywny uczestnik różnych form działalności Kościoła: ewangelizacyjnej, pastoralnej, charytatywnej.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia – wiedza
W1: Wymienia oraz charakteryzuje posoborowe dokumenty katechetyczne Kościoła powszechnego i Kościoła katolickiego w Polsce. EK_W02
W2: Wyjaśnia naturę katechezy (cel i zadania katechezy; zasadę wierności Bogu i człowiekowi; źródła i filary katechezy; integralność treści w przepowiadaniu katechetycznym, hierarchię prawd w przepowiadaniu katechetycznym). EK_W01
W3: Opisuje podstawowe funkcje katechezy, wyjaśnia związek katechezy z ewangelizacją. EK_W01
W4: Charakteryzuje poszczególne wymiary katechezy: biblijny, eklezjalny, liturgiczny, egzystencjalny, ekumeniczny, eschatologiczny. EK_W01
W5: Tłumaczy różnice i podobieństwa między szkolnym nauczaniem religii a duszpasterstwem katechetycznym w parafii.
W6: Wymienia i charakteryzuje osoby oraz środowiska odpowiedzialne za katechezę w Polsce. EK_W01
W7: Wyjaśnia zadania katechety jako nauczyciela, wychowawcy, świadka wiary. EK_W01
Efekty kształcenia – umiejętności U1: Charakteryzuje uwarunkowania współczesnej katechezy; wyjaśnia, w jaki sposób nauczanie religii stanowi element koniecznego dialogu interdyscyplinarnego w szkole. EK_U02
Efekty kształcenia – kompetencje społeczne K1: Aktywnie włącza się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego. EK_K03
Kryteria oceniania
Metody sprawdzenia efektów:
• Pisemne kolokwium z zakresu treści wykładów i literatury obowiązkowej: W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, U1.
Kryteria oceniania
Student otrzymuje zaliczenie z pozytywną oceną gdy zaliczył z pozytywnym wynikiem pisemne kolokwium z zakresu treści wykładów i literatury obowiązkowej. Z kolokwium student może uzyskać max. 33 punkty.
bdb: 33 - 32 pkt.
db plus: 31 - 29 pkt.
db: 28 - 26 pkt.
dst plus: 25 - 23 pkt.
dst: 22 - 20 pkt.
ndst: 19 i mniej pkt. (tzn. poniżej 57,6 %)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa - obowiązkowa:
1. Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetycznego Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2001.
Literatura dodatkowa - uzupełniająca:
R. Chałupniak, J. Kostorz, Wybrane zagadnienia z katechetyki, (Seria: Podręczniki i skrypty, t. 9), Opole 2002; E. Alberich,
Katecheza dzisiaj. Podręcznik katechetyki fundamentalnej, Warszawa 2003; J. Stala (red.), Historia katechezy i katechetyka
fundamentalna, (Seria: Academica, t. 64), Tarnów 2003; F. Blachnicki, Katechetyka fundamentalna, Warszawa 2006; Z. Marek, Podstawy i założenia katechetyki fundamentalnej, (Seria: Biblioteka „Horyzontów Wychowania”, t. 7), Kraków 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: