Dydaktyka katechezy IV 1571-DKAT-4-TKP
Na treść programową zajęć składają się następujące zagadnienia:
1. 1. Główne pojęcia dydaktyczne.
2. Dydaktyka katechetyczna a dydaktyka ogólna.
3. Przedmiot i zadania dydaktyki katechetycznej.
4. Cele, zadania i treści katechezy.
5. Kryteria doboru treści katechetycznych.
6. Zasady dydaktyczne w katechezie
7. Zasady katechetyczne
8. Proces dydaktyczny w katechezie
9. Metoda w katechezie
10. Środki dydaktyczne w katechezie
11. Konspekt katechezy/lekcji religii
12. Organizacyjne formy kształcenia, typy lekcji, organizacja pracy uczniów
13. Planowanie dydaktyczne
14. Rozkład materiału
15. Ocenianie w katechezie
16. Organizacja pracy rocznej katechety
17. Współpraca katechety w parafii i szkole
18. Korelacja religii z edukacją szkolną
19. Osobowość i posługa katechety
20. Formacja katechetów
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia – wiedza
W1: Wymienia oraz charakteryzuje posoborowe dokumenty katechetyczne Kościoła powszechnego i Kościoła katolickiego w Polsce. EK_W02
W2: Wyjaśnia naturę katechezy (cel i zadania katechezy; zasadę wierności Bogu i człowiekowi; źródła i filary katechezy; integralność treści w przepowiadaniu katechetycznym, hierarchię prawd w przepowiadaniu katechetycznym). EK_W01
W3: Opisuje podstawowe funkcje katechezy, wyjaśnia związek katechezy z ewangelizacją. EK_W01
W4: Charakteryzuje poszczególne wymiary katechezy: biblijny, eklezjalny, liturgiczny, egzystencjalny, ekumeniczny, eschatologiczny. EK_W01
W5: Tłumaczy różnice i podobieństwa między szkolnym nauczaniem religii a duszpasterstwem katechetycznym w parafii.
W6: Wymienia i charakteryzuje osoby oraz środowiska odpowiedzialne za katechezę w Polsce. EK_W01
W7: Wyjaśnia zadania katechety jako nauczyciela, wychowawcy, świadka wiary. EK_W01
Efekty kształcenia – umiejętności U1: Charakteryzuje uwarunkowania współczesnej katechezy; wyjaśnia, w jaki sposób nauczanie religii stanowi element koniecznego dialogu interdyscyplinarnego w szkole. EK_U02
Efekty kształcenia – kompetencje społeczne K1: Aktywnie włącza się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego. EK_K03
Kryteria oceniania
1. Zaliczenie na ocenę:
a) przygotowanie i omówienie konspektu (30%)
b) kolokwium pisemne (30%)
b) referat na zadany temat (20%)
c) prezentacja multimedialna (10%)
d) bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność (10%)
Literatura
Literatura podstawowa - obowiązkowa:
1. S. Łabendowicz, Dydaktyka katechezy, Radom 2019.
2. S. Łabendowicz, Metodyka katechezy, Radom 2019.
3. M. Korgul, Dydaktyka dla katechetów, Świdnica 2014.
4. Dydaktyka katechezy. Część I, red. J. Stala, Tarnów 2004.
5. Dydaktyka katechezy. Część II, red. J. Stala, Tarnów 2004.
6. Dydaktyka w służbie katechezy, red. S. Dziekoński, Kraków 2002.
7. J. Szpet, Dydaktyka katechezy, Poznań 1999.
8. M. Korgul, Dydaktyka na lekcji religii, Wrocław 1998.
9. M. Korgul, Dydaktyka dla katechetów, Legnica 1997.
10. W. Kubik, Zarys dydaktyki katechetycznej, Kraków 1990.
11. B. Twardziaki, Katechetyka formalna w służbie wiary, Przemyśl 2001.
12. Vademecum katechety. Metody aktywizujące, red. Z. Barciński, Lublin 2019.
Literatura dodatkowa - uzupełniająca:
1. A. Zellma, Dydaktyka dla katechetyki, „Studia Katechetyczne”, 9(2013), s. 103-124.
2. J. Mastalski, Zasady edukacyjne w katechezie, Kraków 2002.
3. M. Śnieżyński, Dydaktyczne zasady kształcenia katechetycznego, „Katecheta”, 59(2015), nr 5, s. 5-14.
4. J. Mastalski, Współczesne zasady edukacyjne w służbie katechezy, „Studia Katechetyczne”, 9(2013), s. 141-152.
5. T. Panuś, Zasady dydaktyczne w katechezie, w: Dydaktyka katechezy. Część I, red. J. Stala, Tarnów 2004, s. 141-174.
6. P. Mąkosa, Kryteria doboru metod w katechezie, w: W poszukiwaniu nowych metod katechetycznych, red. H. Słowińska, Lublin 2006, s. 43-56.
7. G. Łuszczak, Środki dydaktyczne w katechetycznym procesie nauczania-uczenia się, Kraków 2005.
8. B. Pojawa B., Środki dydaktyczne w katechezie, w: Dydaktyka katechezy. Część II, red. J. Stala, Tarnów 2004, s. 301-348.
9. A. Zellma, Planowanie dydaktyczne w szkolnym nauczaniu religii, w: Dydaktyka katechezy. Część II, red. J. Stala, Tarnów 2004, s. 15-106.
10. S. Kulpaczyński, Sprawdzanie i ocenianie w katechezie, w: Dydaktyka katechezy. Część II, red. J. Stala, Tarnów 2004, s. 107-155.
11. A. Długosz, Jak przygotować i oceniać katechezę?, Częstochowa 1997.
12. P. Tomasik, Korelacja nauczania religii z edukacją szkolną, „Katecheta”, 47(2003), nr 7-8, s. 5-14.
13. J. Szpet, Formacja katechetów w Polsce, „Katecheta”, 54(2010), nr 10, s. 3-15.
14. A. Kiciński, Współczesna formacja katechetów, „Roczniki Teologiczne”, 52(2005), z. 6, s. 109-125.
15. Z. Barciński, Konstruowanie scenariuszy katechetycznych z wykorzystaniem metod aktywizujących, Poznań 2004.
16. R.T. Skotarczak, R. Szymkowiak, Katecheta w potrzasku. Co robić by nie stracić ducha? Co robić by być skutecznym?, Poznań 2010.
17. Metody aktywizujące w katechezie. Część I, red. Z. Barciński, J. Wójcik, Lublin 1999.
18. Metody aktywizujące w katechezie. Część II, red. Z. Barciński, Z.P. Maciejewski, N. Nizio, J. Wójcik, Lublin 1999.
19. Metody aktywizujące w katechezie. Część II, red. Z. Barciński, Z.P. Maciejewski, N. Nizio, J. Wójcik, Lublin 2000.
20. Metody aktywizujące w katechezie. Część IV, red. Z. Barciński, Z.P. Maciejewski, B. Sarba, A. Szajda, J. Wójcik, Lublin 2001.
21. J. Gierula, Metody aktywizujące w katechezie. Wybrane zagadnienia, Kraków 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: