Dydaktyka katechezy II 1571-DKAT-2-TKP
Na treść programową zajęć składają się następujące zagadnienia:
1. Pismo Święte w katechezie
• Pismo Święte źródłem treści katechezy.
• Zasady korzystania z Pisma Świętego w katechezie.
• Metody pracy z Pismem Świętym.
2. Liturgia w katechezie
• Wychowanie liturgiczne w dokumentach katechetycznych Kościoła katolickiego w Polsce.
• Zadania katechezy wobec liturgii.
• Katecheza sakramentalna - wprowadzenie dzieci i młodzieży do rozumienia znaków oraz symboli liturgicznych.
3. Wychowanie moralne w katechezie
• Formacja moralna w świetle Dyrektorium katechetycznego Kościoła katolickiego w Polsce.
• Modele katechezy moralnej (Deharbe`owski, kerygmatyczny, antropologiczny).
• Chrześcijańska koncepcja wychowania moralnego dzisiaj.
4. Kościół w katechezie
• „Rewolucja kopernikańska” w rozumieniu Kościoła na Soborze Watykańskim II.
• Katechetyczne konsekwencje soborowego obrazu Kościoła.
• Wychowanie dzieci i młodzieży do miłości Kościoła.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia – wiedza
W1: Opisuje zastosowanie Pisma Świętego w katechezie dzieci i młodzieży. EK_W01
W2: Uzasadnia, w oparciu o dokumenty katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, na czym polega wychowanie liturgiczne oraz
formacja moralna dzieci i młodzieży. EK_W01
W3: Wyjaśnia zadania katechezy wobec liturgii. EK_W01
W4: Charakteryzuje modele katechezy moralnej (Deharbe`owski, kerygmatyczny, antropologiczny). EK_W01
W5: Wyjaśnia, na czym polega chrześcijańska koncepcja wychowania moralnego. EK_W01
W6: Wyjaśnia novum w rozumieniu Kościoła na Soborze Watykańskim II. EK_W01
Efekty kształcenia – umiejętności U1: Interpretuje i uzasadnia katechetyczne konsekwencje soborowego obrazu Kościoła. EK_U01
Efekty kształcenia – kompetencje społeczne K1: Proponuje i wyjaśnia, w jaki sposób wychowywać dzieci i młodzież do aktywnego uczestnictwa w życiu Kościoła oraz pogłębienia świadomości „bycia” Kościołem. EK_K01
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania Metody sprawdzenia efektów:
• Pisemne kolokwium z zakresu treści wykładów i literatury obowiązkowej: W1, W2, W3, W4, W5, W6.
• Aktywny udział studenta w dyskusji podczas wykładu konwersatoryjnego (w przypadku braku udziału w dyskusji - pisemna praca) – U1, K1.
Kryteria oceniania
Student otrzymuje zaliczenie z pozytywną oceną gdy:
• Uczestniczył w wykładach - obecność na wykładach jest obowiązkowa i warunkuje dopuszczenie studenta do końcowego pisemnego kolokwium. Dopuszcza się 2 godz. (tj. 13,3 %) nieobecności nieusprawiedliwionej, wszystkie pozostałe nieobecności muszą być obowiązkowo usprawiedliwione (zwolnienie lekarskie itp.).
• Brał aktywny udział w dyskusji na temat wychowania dzieci i młodzieży do miłości Kościoła oraz katechetycznych konsekwencji
soborowego obrazu Kościoła z perspektywy szkolnego nauczania religii i katechezy parafialnej. W przypadku nieobecności na wykładzie konwersatoryjnym lub braku udziału w dyskusji - oddał pisemną pracę na powyższy temat. Udział w dyskusji (lub napisanie pracy) jest obowiązkowe i warunkuje dopuszczenie studenta do pisemnego kolokwium.
• Zaliczył z pozytywnym wynikiem pisemne kolokwium z zakresu treści wykładów i literatury obowiązkowej. Z kolokwium student może uzyskać max. 45 punkty. Ocena z kolokwium jest ostateczną oceną z przedmiotu.
bdb: 45 – 42 pkt.
db plus: 41 – 38 pkt.
db: 37 - 34 pkt.
dst plus: 33 – 30 pkt.
dst: 29 – 27 pkt.
ndst: 26 i mniej pkt. (tzn. poniżej 60%)
Literatura
Literatura podstawowa - obowiązkowa:
1. B. Bilicka, Kościół w polskich katechizmach i podręcznikach do nauki religii dla dzieci i młodzieży w latach 1945-2001, (Seria: Scripta Thelogica Thoruniensia, t. 11), Toruń 2009, s. 48-51, 63-90.
2. B. Bilicka, Kościół a katecheza, w: J. Stala (red.), Zagadnienia katechetyki materialnej, (Seria: Academica, t. 85), Tarnów 2011, s. 81-112.
Literatura dodatkowa - uzupełniająca:
B. Bilicka, Obraz Kościoła w „Kompendium Katechizmu Kościoła Katolickiego”, w: R. Czekalski (red.), Katecheza w Kościele i dla Kościoła, Płock 2006, s. 163-174; Z. Marek, Biblia w katechetycznej posłudze słowa, Kraków 1998; A. E. Klich, Pismo Święte w polskiej katechezie posoborowej, Studium egzegetyczno – katechetyczne, Kraków 2005; A. Hajduk, Katecheza i liturgia, Kraków 1999; S. Kulpaczyński (red.), Celebracja w katechezie, Kraków 1999; J. Stala (red.), Katechetyka materialna, (Seria: Academica, t. 61), Tarnów 2002;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: