Biblia i kultura 1571-BK-P-PST
Wykład prezentuje zależności pomiędzy Biblią a kulturą. Księgi Pisma świętego były redagowane w określonym środowisku kulturowym. Jednocześnie przesłanie zawarte w tekstach objawionych wygenerowało hierarchie wartości, zasady oraz kryteria, które przyczyniły się powstania humanizujących instytucji. W trakcie wykładów będzie przeprowadzona egzegeza wybranych fragmentów Pisma świętego oraz analiza nauczania Ojców Kościoła w odniesieniu do ich wpływu na cywilizację chrześcijańską. W punkcie wyjścia jest zakładana wiedza z zakresu historii, egzegezy oraz nauki społecznej Kościoła zdobyta w trakcie studiów magisterskich.
Wykład obejmuje następujące zagadnienia:
1. Źródła kultury chrześcijańskiej: kultura semicka, kultura grecko-rzymska - 3 godz.
2. Zasadnicze przesłanie ewangeliczne: Boża pedagogia miłości - 3 godz.
3. Etyczno-moralny aspekt nauczania Ojców Kościoła - 3 godz.
4. Zakres oddziaływania kultury biblijnej: społeczeństwo, sztuka - 3 godz.
5. Podsumowanie wykładu - 2 godz.
Efekty kształcenia
Wiedza:
W1: Zna i rozumie w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych dotyczących zagadnienia kultury (K_W01).
W2: Zna i rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i nauk teologicznych, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym (K_W15).
W3: Zna i rozumie w pogłębionym stopniu terminologię nauk teologicznych i ich korzenie grecko-łacińskie (K_W20).
Umiejętności:
U1: Potrafi na podstawie pogłębionych umiejętności badawczych w zakresie patrologii, obejmujących zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, dokonywać syntezy różnych idei i poglądów, prawidłowo dobierać metody i twórczo konstruować narzędzia badawcze, opracowywać i prezentować wyniki, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów o profilu kulturowym (K_U02).
U2: Potrafi integrować wiedzę z różnych subdyscyplin nauk teologicznych, odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami dziedzictwa doktrynalnego chrześcijaństwa w odniesieniu do starożytnego piśmiennictwa chrześcijańskiego (K_U07).
U3: Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym (K_U08).
Kompetencje społeczne:
K1: Jest gotów do krytycznej i świadomej oceny poziomu posiadanej wiedzy i umiejętności oraz odbieranych treści bazując na spuściźnie pierwszych wieków historii Kościoła (K_K01).
Kryteria oceniania
Podstawę zaliczenia stanowi frekwencja na zajęciach oraz pisemna praca zaliczeniowa obejmująca efekty uczenia się: W1-W3, U1-U3, K1.
Literatura
Altaner B., Stuiber A., Patrologia, Warszawa 1990.
Benedykt XVI, Ojcowie Kościoła. Od Klemensa Rzymskiego do Augustyna, Poznań 2008.
Dokumenty Soborów Powszechnych, układ i oprac. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2001.
Drączkowski F., Patrologia, Pelplin-Lublin 1998.
Frye N., Le Grand Code. La Bible et lu littérature, Paris 1984
Bibilia i kultura. Zagadnienia wybrane, red. T. Jelonek, Kraków 2019.
Padovese L., Wprowadzenie do teologii patrystycznej, tłum. A. Baron, Kraków 1994.
Pietras H., Początki teologii Kościoła, Kraków 2007.
Żurek A., Wprowadzenie do Ojców Kościoła, Tarnów 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: