Wybrane zagadnienia z bioetyki 1571-BIOET-P-PST
Podczas zajęć realizowanych w formie wykładu studenci poznają wybrane zagadnienia tanatologii bioetycznej tj.:
1. Rozumienie eutanazji na przestrzeni wieków - 1 godz.
2. Próba uwolnienia od cierpienia - 2 godz.
3. Debata nad prawem do śmierci - 2 godz.
4. Opieka paliatywna - 2 godz.
5. Opieka duchowa nad chorym - 2 godz.
6. Prawa chorego w stanie paliatywnym - 2 godz.
7. Uporczywa terapia - 2 godz.
8. Co oznacza rezygnacja z terapii uporczywej - 1 godz.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się – wiedza
W1: Student posiada wiedzę w zakresie oceny etyczno-moralnej granicznych momentów końca życia ludzkiego;
W2: Student zna różnice pomiędzy eutanazją a uporczywą terapią;
W3: Student umie scharakteryzować zagadnienie oświadczenia pro futuro;
Efekty uczenia się – umiejętności
U1: student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, interpretować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować samodzielnie na ich podstawie krytyczne sądy w wykorzystaniem wiedzy filozoficznej i teologicznej w zakresie teologii choroby, cierpienia i śmierci człowieka
U2: student posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin humanistycznych (w tym z etyki, antropologii filozoficznej oraz teologicznej) w tematyce tanatologicznej
Efekty uczenia się – kompetencje społeczne
K1: student prawidłowo interpretuje i rozstrzyga dylematy związane tanatologia bioetyczną
Kryteria oceniania
- egzamin pisemny (60%)
- obecność (20%)
- aktywność (20%)
Student otrzymuje pozytywną ocenę, gdy:
1. uczestniczy w zajęciach. Dopuszcza się 1 godzinę nieobecności nieusprawiedliwionej, wszystkie pozostałe nieobecności muszą być́ usprawiedliwione (zwolnienie lekarskie itp.)
2. zaliczy z pozytywnym wynikiem pisemne kolokwium z zakresu treści wykładów. Ocena z kolokwium jest ostateczną oceną z przedmiotu.
Kryteria oceniania:
np. Wykład: egzamin pisemny w formie testu
bardzo dobry: 15 pkt
dobry plus: 14 pkt
dobry: 13-12 pkt
dostateczny plus: 11-10 pkt
dostateczny: 9-8 pkt
niedostateczny: 7 i mniej pkt
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Jan Paweł II, List apostolski „Salvifici doloris”, Rzym 1984.
Kalniuk J., Wizja cierpienia w nauczaniu Jana Pawła II, w: Człowiek drogą Kościoła. Moralne aspekty nauczania Jana Pawła II, red. K. Gryz, Kraków 2004, s. 349–379.
Kongregacja Nauki Wiary, List „Samaritanus bonus” o opiece nad osobami w krytycznych i końcowych fazach życia, Rzym 2020.
Lustiger J.M., Chrześcijańska obecność wśród cierpiących, w: Dolentium hominum. Duchowni i świeccy wobec ludzkiego cierpienia, red. A. Muszala, J. Binnebesel, P. Krakowiak, M. Krobicki, Kraków 2011, s. 62–71.
Ślipko T., Granice życia. Dylematy współczesnej bioetyki, Warszawa 1988.
Wilowski W., Metafizyka cierpienia. Od Arystotelesa, poprzez myśl indyjską, do myśli chrześcijańskiej, Poznań 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: