Biblistyka I 1571-BIBL-TKP
Wykład stawia sobie za zadanie przybliżenie historii biblijnej na tyle, aby student mógł rozpocząć pracę osobistą z tekstem i mógł dzielić się swoją lekturą, opartą o nauczanie Kościoła, z uczniami szkoły podstawowej, w ramach lekcji religii. Zagadnienia szczegółowe podejmowane w ramach wykładu:
1. Historia powstania tekstu Pisma Świętego: języki oryginalne i tłumaczenia - 2 godz.
2. Kanon Ksiąg natchnionych a literatura apokryficzna - 2 godz.
3. Zgodność i niezgodność historii biblijnej z historią powszechną - 2 godz.
4. Łączność między Starym i Nowym Testamentem - 2 godz.
5. Podstawy geografii biblijnej - 2 godz.
6. Historia Pięcioksięgu, teorie nt. Jego powstania - 4 godz.
6. Wybrane zagadnienia z historii Narodu Wybranego ukazanej w Pięcioksięgu - 10 godz.
6a. Komentarz do Księgi Rodzaju (Opisy stworzenia świata, upadek pierwszych rodziców, pierwsi potomkowie Adama i Ewy, potop, wieża Babel, ofiara z Izaaka)
6b. Komentarz do Księgi Wyjścia (Powołanie Mojżesza, Przymierze na Synaju - Dekalog)
6c. Komentarz do Księgi Kapłańskiej (rytuał ofiarniczy)
6d. Komentarz do Księgi Liczb (błogosławieństwo kapłańskie)
6e. Księga Powtórzonego Prawa (dekalog, kalendarz świąteczny Izraela, )
7. Wstęp szczegółowy do Ksiąg Historycznych: Prorocy wcześniejsi (Joz, Sdz, Rt, 1Sm, 2Sm, 1Krl, 2Krl, 1Krn, 2Krn, Ezd, Neh), księgi historyczno-dydaktyczne (Tb, Jdt, Est), Księgi Machabejskie (1 Mach i 2 Mach) - 6 godz.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2021/22Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Efekty kształcenia
W1: Student posiada podstawową wiedzę na temat samego zjawiska Biblii w aspekcie historycznym, religijnym, społecznym i historycznym;
W2: Student zna w stopniu podstawowym etapy historii biblijnej;
W3: Student charakteryzuje główne części Biblii;
W4: Student omawia poszczególne części Pięcioksięgu i Księgi historyczne
U1: Student posiada podstawowe umiejętności badawcze niezbędne w prawidłowym interpretowaniu tekstów biblijnych.
K1: Student jest świadomy poziomu własnej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do zjawiska Biblii;
K2: Student ma świadomość złożoności samego zjawiska Biblii i potrafi przekazać podstawowe informacje na ten temat uczniom szkoły podstawowej
Kryteria oceniania
Student otrzymuje zaliczenie na ocenę na podstawie:
1) obecności na zajęciach (dopuszcza się dwie nieobecności nieusprawiedliwione);
2) aktywność na zajęciach
3) znajomość literatury przedmiotu
4) znajomość zagadnień podstawowych dotyczących Biblii
5) praca kontrolna na 3 strony z użyciem co najmniej 5 publikacji
Do zaliczenia wymagane jest 60 punktów. Punktom odpowiadają oceny:
60 – 67 punktów: ocena „dostateczna”;
68-76 punktów: ocena „dostateczna plus”;
77-85 punktów: ocean „dobra”;
86-94 punktów: ocena „dobra plus”;
95-100 punktów: ocena „bardzo dobra”.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
- Szlaga, J. (red.), Wstęp ogólny do Pisma Świętego, Poznań 1986;
- Stachowiak, L. (red.), Wstęp do Starego Testamentu, Poznań 1990;
- Zawiszewski E., Pięcioksiąg. Księgi historyczne. Wstęp szczegółowy. Komentarz do Ks. Rodz. 1,1 – 11,9, Pelplin 1996;
- Lemański J. Księga Rodzaju. Rozdziały 1-11. Wstęp, przekład z oryginału, komentarz (Nowy Komentarz Biblijny I), Częstochowa 2013
- Lemański J., Księga Wyjścia. Wstęp, przekład z oryginału, komentarz (NKB II), Częstochowa 2009;TRONINA A., Księga Kapłańska. Wstęp, przekład z oryginału, komentarz (NKB III), Częstochowa 2006;
- Witaszek G. (red.), Życie religijne w Biblii, Lulin 1999;
- Pikor W., Jak powstało Pismo Święte? Historia tekstu Biblii, Kielce 2010;
Hebrajsko-polski Stary Testament. PIĘCIOKSIĄG (Przekład interlinearny z kodami gramatycznymi, transliteracją oraz indeksem rdzeni), Kuśmirek A., (opracowanie i wstęp), Warszawa, 2003;
Brown R.E., Fitzmyer J.A. Murphy R.E. (red.), Katolicki Komentarz Biblijny, Warszawa 2001 (1990)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: