Zagadnienia moralne małżeństwa i rodziny 1500-ZMORAL-S1
Małżeństwo i rodzina jako najbardziej podstawowe i powszechne przejawy życia wspólnotowego znajdują się w centrum uwagi społeczności Kościoła katolickiego. Przez rodzinę idzie przyszłość świata – jak to podkreślał błogosławiony Jan Paweł II. Dlatego w obliczu zmian kulturowych i egzystencjalnych kryzysów potrzebna jest nieustannie aktualizowana refleksja nad tożsamością i posłannictwem małżeństwa i rodziny.
Wiele zagadnień szczegółowych, będących przedmiotem żywej dyskusji społecznej, znalazło swoje przedstawienie i rozwinięcie od strony teologicznej w dokumentach Kościoła. Ich znajomość, w szczególności zawartej w nich argumentacji, zarówno religijnej, jak i naturalnej – personalistycznej, pozwala rzetelny dialog w trosce o przyszłość człowieka i rodziny oraz na odrzucenie wielu fałszywych opinii w odniesieniu do kościelnego nauczania.
Bardzo istotną kwestią jest dostrzeżenie fundamentalnej dla teologii moralnej perspektywy, jaką jest perspektywa daru i zadania. W szczególności chodzi o sakramentalne obdarowanie możliwością realizacji zadań, które wynikają z tożsamości małżeństwa i rodziny, a przekraczają naturalne możliwości człowieka. Konieczność podkreślenia tego aspektu potwierdza dramatyczna rzeczywistość kryzysu trwałości małżeństwa oraz zapaści demograficznej. Obok tego ogromny rezonans budzą takie problemy, które dotykają część małżeństw i rodzin, jak niepłodność czy homoseksualizm i próba redefinicji małżeństwa i rodziny.
W ramach zajęć powyższe zagadnienia ukazane zostaną w ramach czterech bloków tematycznych:
I. Udział małżeństwa i rodziny w potrójnej misji Chrystusa; małżeństwo jako droga realizacji powszechnego powołania do świętości
II. Sakrament małżeństwa jako źródło siły do podjęcia i realizacji zadań małżeństwa i rodziny
III. Odpowiedzialne rodzicielstwo w perspektywie Bożego zamysłu co do małżeństwa i rodziny
IV. Wychowanie w dziedzinie ludzkiej płciowości oraz problem homoseksualizmu
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Sposobem oceniania osiągniętych przez studenta efektów są sprawdziany z lektur oraz wypowiedzi podczas zajęć.
Sprawdziany z zakresu treści literatury obowiązkowej: W1, W2, W3, W4, U1.
Wypowiedzi studentów podczas zajęć: U1, U2, K1, K2.
Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach oraz pozytywna ocena sprawdzianów.
Student zalicza przedmiot, gdy:
a) uczestniczył w zajęciach – obecność na zajęciach jest obowiązkowa (każda nieobecność musi być usprawiedliwiona, np. zwolnienie lekarskie);
b) otrzymał pozytywną ocenę na podstawie wyników sprawdzianów (maksymalna liczba punktów do zdobycia 20);
c) uzyskał pozytywną ocenę na podstawie aktywnego udziału
w dyskusji (maksymalna liczba punktów do zdobycia 5).
Ocena za uzyskane punkty:
od 21-25 punktów – bardzo dobry (5)
od 19 - mniej niż 21 punktów – dobry plus (4,5)
od 17 - mniej niż 19 punktów – dobry (4)
od 15 - mniej niż 17 punktów – dostateczny plus (3,5)
od 13 - mniej niż 15 punktów – dostateczny (3)
mniej niż 13 punktów – niedostateczny (2)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Lektura obowiązkowa:
Wybrane fragmenty dokumentów Kościoła:
■ - Enc. Humanae vitae (25.07.1968).
■ - Adh. Familiaris consortio (22.11.1981), nr 49-64.
■ - Ludzka płciowość: prawda i znaczenie (8.12.1995), nr 1-25, 65-76, 112-144.
■ - List Homosexualitatis problema (1.10.1986).
■ - Katechizm Kościoła Katolickiego (wybrane punkty omawiane podczas zajęć).
■ - J. Nagórny, Istota odpowiedzialnego rodzicielstwa, w: Odpowiedzialni za życie i miłość, red. E. Burzyk, Bielsko-Biała 1994, s. 27-57.
■ - Poradnik szczęśliwego małżeństwa, cz. 1-12.
Wybrana literatura pomocnicza:
■ - Adh. Amoris laetitia (19.03.2016).
■ - List do Rodzin (2.02.1994).
■ - List apostolski Mulieris dignitatem (15.08.1088).
■ - List do kobiet (29.06.1995).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: