Wybrane zagadnienia z historii sztuki i ochrony zabytków
1500-ZHSZ12-6-DM
Podejmowane zagadnienia:
1. Początki ikonografii chrześcijańskiej.
2. Teologia świątyni.
3. Ikonoklazm i Sobór Nicejski.
4. Charakterystyczne cechy gotyku.
5. Sobór Trydencki.
6. Zasady posoborowe.
7. Co jest zabytkiem?
8. Konserwacja a renowacja – różnice.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela:
- godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu (suma godzin wszystkich form zajęć z przedmiotu;) - 28 h
- konsultacje - 2 h
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta - 30 h:
- lektury obowiązkowe - 10 h
- przygotowanie referatu - 10 h
- przygotowanie do kolokwium - 10 h
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Ma podstawową wiedzę z zakresu historii sztuki europejskiej – K_W15
W2: Zna ogólną periodyzację dziejów architektury sakralnej oraz rozumie zależności między rzutem budowli historycznej a jej bryłą i wyrazem estetycznym – K_W15
W3: Ma podstawowe wiadomości na temat teorii ochrony i konserwacji zabytków – K_W15
W4: Zna najważniejsze etapy rozwoju koncepcji ochrony dziedzictwa kulturowego i potrafi tą wiedzę odnieść do problemów związanych z ochroną środowiska przyrodniczego– K_W15.
W5: Ma podstawową wiedzę o uwarunkowaniach prawnych ochrony zabytków w Polsce – K_W17.
W6: Ma podstawową wiedzę o przemianach postaw artystycznych od starożytności do współczesności – K_W18
W7: Rozumie złożoność problemów etycznych towarzyszących pracy konserwatora zabytków. – K_W19.
W8: Zna podstawowe założenia działań podejmowanych na rzecz ochrony dziedzictwa światowego i rozumie problemy wynikające z wielokulturowości tego dziedzictwa – K_W22.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Posiada umiejętność integrowania wiedzy z zakresu historii sztuk plastycznych, działalności konserwatorskiej oraz z zakresu wiedzy o funkcjach społecznych dziedzictwa kulturowego - K_U06.
U2: Posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o tych wytworach kultury, którym nadano status zabytku lub dziedzictwa - K_U11.
U3: Potrafi nawiązywać współpracę z konserwatorami zabytków w ramach przedsięwzięć mających na celu ochronę dziedzictwa kulturowego - K_U14, K_U22.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności z zakresu historii sztuki, konserwacji zabytków i ochrony dziedzictwa kulturowego – K_K01.
K2: Ma świadomość złożoności problemów wynikających z interpretowania dziedzictwa kulturowego z perspektywy globalnej i regionalnej oraz rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do tych problemów – K_K05.
K3: Identyfikuje dylematy etyczno-moralne grup zawodowych uczestniczących w przedsięwzięciach z zakresu konserwacji zabytków – K_K06.
K4: Potrafi interpretować dzieła sztuki sakralnej w kategoriach znaków pamięci, zabytku i dziedzictwa kulturowego oraz potrafi promować dziedzictwo kulturowe własnego regionu – K_K10, K_K12.
Metody dydaktyczne
wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, metoda sytuacyjna, referat.
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- studium przypadku
- sytuacyjna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Zaliczenia z następujących przedmiotów: Filozofia kultury, sztuki i techniki; Historia Kościoła w starożytności; Katolicka nauka społeczna.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Referat na temat wybranych zabytków ze swojego miejsca zamieszkania - W6, W7, U1, U2, K!, K2, K4.
Kolokwium usnte – W1,W2, W3, W4, W5, W8, U2, U3, K3.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
- E. Jastrzębowska, Sztuka wczesnochrześcijańska, Kraków 2008.
- ks. Janusz St. Pasierb, Ochrona zabytków sztuki kościelnej, Warszawa 2001.
- Bogumiła Rouba, Pielęgnacja świątyni i innych zabytków. Książka nie tylko dla księży, Toruń 2014.
- Instrukcja Episkopatu Polski o ochronie zabytków i kierunkach rozwoju sztuki kościelnej (1966) (https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WE/kep/kkbids/sztuka1_16041966)
- Wskazania Komisji ds. sztuki kościelnej dotyczące konserwacji obiektów i przedmiotów sztuki sakralnej 1970 (https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WE/kep/kkbids/sztuka3)
- Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z dnia 23 lipca 2003 r. (Dz. U. 2003 Nr 162 poz. 1568)
Literatura uzupełniająca:
- Vademecum Konserwatora Zabytków : Międzynarodowe Normy Ochrony Dziedzictwa Kultury : edycja 2015, Bogusław Szmygin (red.), Lublin 2015 oraz: http://bc.pollub.pl/dlibra/docmetadata?id=12727
- Zabytkowa stolarka we wnętrzach sakralnych i jej problematyka konserwatorska, Janusz Krawczyk (red.), Toruń, 2010.
- Misterium Christi. Sztuka w liturgii, pod redakcją Bpa Wacława Świeżawskiego, Kraków 1996.
- bp Mariusz Leszczyński, Ochrona zabytków sztuki sakralnej w świetle aktualnego prawa kościoła katolickiego, Muzealnictwo 2008, nr 49, s. 77-88.
- Jan Tajchman, Aranżacja i wyposażenie zabytkowych prezbiteriów adaptowanych do wymogów liturgii posoborowej. Problematyka liturgiczna, konserwatorska i artystyczna, Wrocław 2008.
- "Jak prawidłowo gospodarować starymi budynkami" (http://www.mkzruda.pl/PRAWO/BROSZURA.pdf)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: