Wybrane zagadnienia z antropologii filozoficznej i teologicznej
1500-WZAG-S2
Wykład obejmuje następujące zagadnienia:
1. Przegląd różnych antropologii filozoficznych. 4 godz.
2. Człowiek a misterium wolności. 4 godz.
3. Człowiek w poszukiwaniu prawdy. 4 godz.
4. Koncepcja "racjonalności poszerzonej". 2 godz.
5. Człowiek powołany do życia w relacji. 4 godz.
6. Międzyosobowy wymiar wiary. 4 godz.
7. Wiara rzeczywistością kościelną. 2 godz.
8. Elementy historiozofii chrześcijańskiej. 2 godz.
9. Chrześcijańskie rozumienie braterstwa. 2 godz.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):
- udział w wykładach – 30 godz.
- konsultacje z nauczycielem akademickim - 10 godz.
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta
- czytanie literatury – 30 godz.
- przygotowanie do egzaminu - 20 godz.
Łącznie: 90 godz. (3 punkty ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna elementarną terminologię charakterystyczną dla antropologii filozoficznej i teologicznej, rozumie główne koncepcje antropologiczne, rozumie ich źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych (K_W01)
W2: ma uporządkowaną wiedzę na temat roli wolności i prawdy w życiu człowieka, relacyjnego charakteru jego osobowości, racjonalności poszerzonej, międzyosobowego wymiaru wiary oraz jej kościelny charakter, elementy historiozofii chrześcijańskiej oraz chrześcijańskie rozumienie braterstwa. (K_W01)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności z zakresu nauk o rodzinie, szczególnie godności człowieka, prawdy i wolności w jego życiu, relacyjnego charakteru ludzkiej osobowości, szczególnie braterstwa, rozwoju i chrześcijańskiej historiozofii, międzyosobowego i kościelnego charakteru wiary religijnej (K_U02)
U2: potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu nauk o rodzinie; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając
zarówno z dorobku nauk o rodzinie, jak i innych dyscyplin szczególnie antropologii filozoficznej i teologicznej (K_U09)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza moralne
związane z życiem osobistym i społecznym (K_K09)
K2: docenia znaczenie nauk o rodzinie dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych (K_K07)
Metody dydaktyczne
Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
Wymagania wstępne
Znajomość podstawowych pojęć filozoficznych z zakresu antropologii (nauki o człowieku). Studenci posiadają podstawowe przygotowanie w zakresie antropologii filozoficznej.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Metody sprawdzania efektów kształcenia:
Egzamin ustny
Literatura
Literatura podstawowa
W. Łużyński, Publiczna rola Kościoła w nauczaniu Benedykta XVI, Pelplin 2022.
S. Kowalczyk, kim jest człowiek?
K. Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność, KUL, Lublin 1982;
K. Wojtyła, Osoba: podmiot i wspólnota, w: Tenże, Osoba i czyn praz inne studia antropologiczne, KUL, Lublin 1994, s. 371-414;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: