Współczesny system szkolny 1500-WSSZ9-5-DM
Wykłady mają na celu zapoznanie studentów z umocowaniem prawnym nauczania religii w publicznym systemie oświaty w Polsce po 1990 roku oraz przygotowanie do podjęcia ścieżki awansu zawodowego.
Na treść programową zajęć składają się następujące zagadnienia:
1. Podstawowe wiadomości o aktach prawnych dotyczących oświaty:
• Identyfikacja aktów prawnych.
• Miejsce publikacji aktów prawnych.
• Układ redakcyjny aktów prawnych.
• Najważniejsze państwowe akty prawne dotyczące oświaty.
• Akty prawne dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
2. Status prawny nauczycieli religii w świetle Rozporządzenia MEN w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych.
3. Ustawa Karta Nauczyciela rozdział 3a - procedura awansu zawodowego nauczyciela religii.
4. Rozporządzenie MEN w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli – przebieg ścieżki awansu zawodowego, wymagania kwalifikacyjne i egzaminacyjne.
5. Dokument "Zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych z religii rzymsko-katolickiej w szkołach".
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody sprawdzenia efektów kształcenia:
• Pisemne kolokwium (test wyboru) – W1, W2, W3, W4, W5.
• Dyskusja w czasie wykładu konwersatoryjnego - U1, K 1.
Kryteria oceniania:
Student otrzymuje zaliczenie z pozytywną oceną gdy:
• Uczestniczył w wykładach - obecność na wykładach jest obowiązkowa i warunkuje dopuszczenie studenta do pisemnego testu. Dopuszcza się 1 godz. nieobecności nieusprawiedliwionej, wszystkie pozostałe nieobecności muszą być obowiązkowo usprawiedliwione (zwolnienie lekarskie itp.).
• Zaliczył z pozytywnym wynikiem pisemne kolokwium z zakresu treści wykładów i literatury obowiązkowej. Kolokwium składa się z testu wyboru, za który student może uzyskać max. 22 punkty. Ocena z kolokwium jest ostateczną oceną z przedmiotu.
bdb: 22 - 21 pkt.
db plus: 20 - 19 pkt.
db: 18 - 17 pkt.
dst plus: 16 - 15 pkt.
dst: 14 - 13 pkt.
ndst: 12 i mniej pkt. (tzn. poniżej 60%).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa - obowiązkowa:
• Rozporządzenie MEN w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych z dnia 14 kwietnia 1992 r. (por. Dz. U. Nr 36 z dnia 24 kwietnia 1992r.) z późn. zm.
• Ustawa z dnia 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw - rozdział 3a (Dz. U. z 2000 r. Nr 19, poz. 239) z późn. zm.
• Rozporządzenie MENiS w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli z dnia 3 sierpnia 2000 r. (Dz. U. z 2000 Nr 70, poz. 825) z późn. zm.
• Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, Zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych z religii rzymsko-katolickiej w szkołach, „Katecheta” 52 (2008) nr 10, s. 4-7.
• T. Panuś, Uwagi odnośnie do „Zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych z religii rzymsko-katolickiej w szkołach”, „Katecheta” 52 (2008) nr 10, s. 8-10.
Literatura uzupełniająca:
P. Mąkosa, Trwałe miejsce nauczania religii w polskim systemie oświaty, „Katecheta” 49 (2005) nr 1, s. 63-69; P. Tomasik, Regulacje prawne nauczania religii, w: J. Stala (red.), Wybrane zagadnienia z katechetyki, (Seria: Academica, t. 66), Tarnów 2003, s. 73-109; W. Janiga, Katecheza w szkole w świetle obowiązującego prawa, w: J. Zimny (red.), Katecheza dziś, Sandomierz 2002, s. 170-197; W. Janiga, A. Mezglewski (red.), Katecheza dzisiaj. Problemy prawne i teologiczne, Krosno-Sandomierz 2000; S. Łabendowicz (red.), Aspekty prawne nauczania religii rzymskokatolickiej w polskim systemie oświatowym, Radom 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: