Wstęp do socjologii 1500-WSSOCJ-DM
Celem wykładu jest przekazanie podstawowej wiedzy na temat społeczeństwa. Wykład obejmuje następujące tematy:
1. Przedsocjologiczna wiedza o społeczeństwie, historyczne warunki narodzin socjologii jako dyscypliny naukowej, socjologia jako dyscyplina naukowa, metody i narzędzia badawcze socjologii: 4 godziny
2. Kultura jako wyróżnik człowieka, wielość kultur, dziedziny kultury i kultura symboliczna, kultura jako przedmiot zainteresowania socjologii: 2 godziny
3. Klasyczne teoria rozwoju społecznego, typy społeczeństw, teorie modernizacji, konwergencji i zależności, działania ludzi oraz ruchy społeczne jako czynniki zmiany: 2 godziny
4. Pojęcie interakcji społecznej, interakcje jako przedmiot zainteresowania psychologii i socjologii, społeczeństwo z perspektywy interakcji: 2 godziny
5. Pojęcie socjalizacji, osobowość, rola społeczna, tożsamość, rodzaje socjalizacji: 2 godziny
6. Kontrola społeczna, konformizm, dewiacja: 2 godziny
7. Grupa społeczna jako przedmiot zainteresowania socjologii, małe grupy społeczna, struktury wewnątrzgrupowe, spójność grupy, wybrane rodzaje grup: 2 godziny.
8. Historyczne źródła socjologii społeczności lokalnych, społeczność lokalna i zbiorowość terytorialna, społeczności lokalne jako struktury średniego poziomu, społeczności lokalne w epoce globalizacji i społeczeństwa informacyjnego: 2 godziny.
9. Naród jako przedmiot zainteresowania socjologii, zbiorowość etniczna, dwie drogi kształtowania się narodów w Europie, naród a nowoczesność, państwa wielonarodowe i narody wieloetniczne, różne drogi kształtowania się nowoczesnych narodów: 2 godziny.
10. Zróżnicowanie społeczne jako przedmiot zainteresowania socjologii, klasyczne spojrzenia na podziały społeczne, klasy i warstwy, zróżnicowanie społeczno-zawodowe, ruchliwość społeczna: 2 godziny.
11.Śmierć klas, klasa średnia, Underclass i marginalizacja społeczna: 2 godziny.
12. Zróżnicowanie społeczno-zawodowe, ruchliwość społeczna, polska klasa średnia, nierówności społeczne w świetle badań poborowych, wieś w układzie nierówności społecznych, oblicze polskiej biedy: 2 godziny.
13. Rodzina jako instytucja, europejska rodzina w epoce przedprzemysłowej, rodzina w społeczeństwie przemysłowym, rodzina współczesna, współczesna rodzina polska: 2 godziny
14. Badanie opinii publicznej: 2 godziny
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Student oceniany jest na podstawie:
- obecności na zajęciach (dopuszczalna jest nieobecność na 3 zajęciach, w tym jednak może być nieusprawiedliwiona)
- kolokwium końcowe pisemne z treści przekazanych na wykładzie oraz lektur.
Zaliczenie pisemne przedmiotu nastąpi po udzieleniu pisemnych odpowiedzi na pytania, zakładające znajomość ogółu zaprezentowanych treści wykładu, jak też literatury obowiązkowej. Każda odpowiedź będzie punktowana najwyżej jednym punktem, przy zachowanej gradacji 0,25 pkt. – w sytuacji, gdy student udzieli cząstkowej odpowiedzi.
Kryteria oceniania: bdb: 4,5 – 5 pkt.; db: 3,5 – 4,25 pkt.; dst: 2,5 – 3,25 pkt.; 0 – 2,25 pkt.
Powyższe kryteria oceniania obejmują następujące efekty: W1-W2, U1, K1.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2008;
- M. Ossowska, Funkcjonowanie norm w życiu społecznym, w: P. Sztompka, M. Kucia, Socjologia. Lektury, Kraków 2007, s. 299-304;
-R. Putnam, społeczny kapitał a sukces instytucji, w: tamże, s. 388-396.
Literatura pomocnicza
- J. Turowski, Socjologia. Małe struktury społeczne, Lublin 1994;
J. Turowski, Socjologia. Wielkie struktury społeczne, Lublin 1994;
- P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2007;
- M. Mauss, Socjologia i antropologia, Warszawa 1973;
- J. Szmatka, Małe struktury społeczne. Wstęp do mikrosocjologii strukturalnej, Warszawa 2008;
- J. H. Turner, Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie, Poznań 1994;
- J. Mariański, Religia w społeczeństwie ponowoczesnym. Studium socjologiczne, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: