Wstęp do Pisma Świętego z elementami archeologii 1500-WSPS-SJ-22
Wykład ma za zadanie przekazanie podstawowej wiedzy o Biblii, która jest niezbędna dla właściwej interpretacji tekstów biblijnych, jak i samego studium teologii. W programie zajęć zostaną ujęte następujące tematy:
1: Ogólne informacje o Piśmie Świętym: nazwy, podział: 2 godziny;
2: Jak powstało Pismo Święte? 2 godziny;
3: Charyzmat natchnienia biblijnego (pojęcie, istota, natura, zakres i skutki natchnienia biblijnego): 6 godzin;
4. Kanon biblijny: 2 godziny;
5. Dzieje tekstu biblijnego (tekst hebrajski Starego Testamentu, tekst grecki Nowego Testamentu): 2 godziny;
6. Najważniejsze odkrycia archeologiczne w zakresie tekstu biblijnego: odnalezienie zwojów biblijnych w Qumran; najstarsze papirusy i kodeksy - 4 godziny;
6. Starożytne przekłady Biblii: 2 godziny;
7. Literatura apokryficzna: 2 godziny;
8. Podejście diachroniczne do Biblii - metody historyczno-krytyczne (krytyka tekstu, krytyka literacka, krytyka tradycji, krytyka historii form, krytyka redakcji, krytyka historyczna): 2 godziny;
9. Podejście synchroniczne do Biblii (analiza retoryczna, analiza narratywna, analiza lingwistyczna: syntaktyczna, semantyczna, pragmatyczna): 1 godziny;
10. Hermeneutyka biblijna (hermeneutyka filozoficzna; znaczenie Pisma natchnionego: sens wyrazowy, sens duchowy, sens pełniejszy): 2 godziny;
11. Proforystyka pastoralna: 1 godziny.
12. Konsultacje dotyczące przedmiotu: 1 godz.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody sprawdzania efektów kształcenia:
- Pisemne testy kontrolne ze znajomości literatury obowiązkowej: K1, K2;
- Egzamin pisemny weryfikujący wiedzę syntetyzującą nauczanie Kościoła o Biblii i podstawowe umiejętności badawcze w zakresie biblistyki, zdobytą w oparciu o treść wykładów oraz literaturę uzupełniającą: W1, W2, W3, W4, U1.
Kryteria oceniania:
1. Egzamin końcowy z wykładu:
- Warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego z wykładu jest zaliczenie testu ze znajomości lektur obowiązkowych, który będzie oceniany w skali punktowej od 0 do 100. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest zdobycie 60 punktów (60-68 - dostateczny; 69-77 - dostateczny plus; 78-86 - dobry; 87-94 dobry plus; 95-100 - bardzo dobry).
- Egzamin będzie miał charakter testu otwartego składającego się z 30 pytań dotyczących zagadnień poruszanych w efektach kształcenia dotyczących wiedzy. Test będzie oceniany w skali punktowej od 0 do 100. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest zdobycie 60 punktów (60-68 - dostateczny; 69-77 - dostateczny plus; 78-86 - dobry; 87-94 dobry plus; 95-100 - bardzo dobry).
- Czas trwania egzaminu - 60 min
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- Sobór Watykański II, Konstytucja Dogmatyczna o Objawieniu Bożym "Dei Verbum";
- Interpretacja Biblii w Kościele. Dokument Papieskiej Komisji Biblijnej z komentarzem biblistów polskich, przekład i redakcja R. Rubinkiewicz, RSB 4, Warszawa 1999;
- Benedykt XVI, Adhortacja apostolska "Verbum Domini". O Słowie Bożym w życiu i misji Kościoła, wyd. polskie, Kraków 2010.
Literatura przedmiotu:
- Wstęp ogólny do Pisma Świętego, red. J. Szlaga, Poznań - Warszawa 1986;
- Artola, A.M. - Sanchez Caro J.M.,Biblia z Palabra de Dios, Estella 1989;
- Czerski, J., Metody interpretacji Nowego Testamentu, Opolska Biblioteka Teologiczna 21, Opole 1997;
- Egger, W., Metodologia del Nuovo Testamento. Introduzione allo studio scentifico del Nuovo Testamento, Bologna 1989;
- Fitzmeyer, Pismo duszą teologii, Kraków 1997;
- McCarter P.K. i in., Starożytny Izrael. Od czasów Abrahama do zburzenia Jerozolimy przez Rzymian, tłum. W. Chrostowski, Warszawa 1994.
- Metodologia Nowego Testamentu, red. H. Langkammer, Pelplin 1994;
- Metodologia dell'Antico Testamento, red. H. Simian-Yofre, Bologna 1994;
Metzger, B.M., The Canon of the New Testament. Its Origin Development, and Significance, Oxford 1989;
- Metzger, B.M., The Text of the New Testament. Its Transmission, Corruption, and Restoration, Oxford 1992;
- Mędala, S., Wprowadzenie do literatury międzytestamentalnej, Kraków 1994;
The New Testament. A Historical Introduction to the Early Christian Writings, ed. Bart D. Ehrman, Oxford 2008.
- Muszyński H., Mędala S., Archeologia Palestyny w zarysie, Pelplin 1984.
- Rosik M., Archeolog czyta Biblię. Nowe odkrycia: fałszerstwa czy wyzwania dla wiary?, Wrocław 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: