Wprowadzenie w chrześcijaństwo - liturgika 1500-WLIT2-1-DM
Czynne uczestnictwo w liturgii w aspekcie teoretycznym i praktycznym (postawy, gesty, aklamacje zgromadzenia liturgicznego; poprawność i estetyka w liturgii).
Teoretyczne i praktyczne wprowadzenie w posługę ministranta ołtarza (poznanie szat, sprzętów i ksiąg liturgicznych, oraz niektórych przepisów "Ogólnego Wprowadzenia do Mszału Rzymskiego").
Teoretyczne i praktyczne wprowadzenie w posługę ministranta słowa Bożego (w tym praca z tekstem biblijnym) oraz komentatora (praca nad komentarzem liturgicznym).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- seminaryjna
- sytuacyjna
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
Metody sprawdzenia efektów kształcenia w semestrze letnim:
bieżąca obserwacja studentów i weryfikacja efektów kształcenia (W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3, U4, U5, U6, K1, K2)
przygotowanie pracy pisemnej (W1, U1, U2, U3, K1).
Student w semestrze letnim otrzymuje zaliczenie z pozytywną oceną, gdy:
1. był obecny na zajęciach (dopuszcza się jedną nieobecność)
2. przygotował pracę pisemną na ustalony temat.
Na ostateczną ocenę zaliczenia (1,0) składa się średnia: oceny z bieżącej aktywności oraz prezentowanych podczas zajęć umiejętności i kompetencji (0,5) oraz oceny z pracy pisemnej złożonej do końca semestru (0,5).
Szczegóły odnośnie do kryteriów i formy zaliczenia przedmiotu są uzgadniane ze studentami na pierwszych zajęciach semestru zimowego.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Semestr letni:
Literatura obowiązkowa:
Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego (Z trzeciego wydania Mszału Rzymskiego, Rzym 2002) oraz Wskazania Episkopatu Polski [po ogłoszeniu nowego wydania Ogólnego Wprowadzenia do Mszału Rzymskiego], Poznań 2006.
Wprowadzenie do drugiego wydania Lekcjonarza Mszalnego, Poznań 2011.
Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium Duszpasterstwa Służby Liturgicznej, Kraków 2009.
D. Brzeziński, W jaki sposób należy formułować wprowadzenia do liturgii Mszy Świętej, "Homo Dei" 277(2005) n. 4, s. 125-130; D. Brzeziński, Modlitwa wiernych, "Homo Dei" 303(2012) n. 2, s. 119-125.
Literatura dodatkowa (uzupełniająca):
A. Bubicz - W. Pęcherzewski, Lektor w parafii, Lublin 1999; A. Donghi, Gesty i słowa. Wprowadzenie do języka symbolicznego, Kraków 1999; R. Falsini, Gesty i słowa Mszy Świętej aby lepiej je zrozumieć, Kraków 2006; F. Ferraris, Animowanie celebracji liturgicznych, Kraków 2002; C. Krakowiak (red.), Liturgia słowa Bożego we Mszy świętej, Lublin 2011 (artykuły różnych autorów); E. Mitek, Lektor. Droga do liturgicznej posługi. Podręcznik dla prowadzących i uczestników rocznego kursu lektorskiego. Formacja wewnętrzna, biblijna, liturgiczna i ćwiczenia fonetyczne, Wrocław 2000; E. Nubold - E. Stencel, Przy ołtarzu Pana. Wprowadzenie do służby ministranta, Pelplin 1994; E. Stencel, Lektor i jego liturgiczna posługa, Pelplin 1994; M. Zachara, Msza święta. Liturgiczne ABC, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: