Wstęp do Katolickiej nauki społecznej 1500-WKNS-S1
W czasie wykładu studenci zapoznają się z:
1. ogólnymi zagadnieniami wstępnymi dotyczącymi przedmiotu: geneza, metoda, źródła, przedmiot. 2 godz.
2.Podjęte zostanie zagadnienie obecności Kościoła w świecie oraz moralny charakter papieskich wypowiedzi w kwestiach społecznych. 2 godz.
3. Ukazany zostanie rozwój katolickiej nauki społecznej w wymiarze historycznym od Leona XIII do papieża Franciszka.
3.1. Kontekst społeczny, ideowy i ekonomiczny opublikowania encykliki Rerum novarum (1891), w tym: indywidualny i społeczny charakter własności prywatnej. Podmioty mające rozwiązać kwestię robotniczą. 4 godz.
3.2. Główne tematy encykliki Quadragesimo anno: dobrodziejstwa opublikowania Rerum novarum, wyjaśnienie społecznych kompetencji Kościoła, wydanie oceny na temat liberalizmu i komunizmu. 2 godz.
3.3. Wybrane zagadnienia Mater et magistra: Zasada pomocniczości, sprawiedliwość społeczna, ustrój przedsiębiorstwa, struktura gospodarstw rolnych i polityka gospodarcza w dziedzinie rolnictwa, znaczenie katolickiej nauki społecznej. 2 godz.
3.4. Zagadnienia obecne w encyklice Pacem in terris: pochodzenie władzy od Boga, związek praw i obowiązków człowieka, zasada dobra wspólnego. 2 godz.
3.5. Integralny charakter rozwoju w świetle encykliki Populorum progressio, Sollicitudo rei socialis oraz Caritas in veritate. 2. godz.
3.6. Personalistyczny charakter pracy ludzkiej w świetle Laborem exercens. 2 godz.
3.7. "Mieć i być" (Sollicitudo rei socialis) 2 godz.
3.8. Demokracja i wolny rynek w świetle Centesimus annus. 2 godz.
3.9. Relacja między polityką i wiarą w świetle Deus caritas est. 2. godz.
3.10. Rozwój a chrześcijańska nadzieja w encyklice Spe salvi. 2 godz.
3.11. Miłość społeczna (Caritas in veritate) 2 godz.
3.12. Ekologia chrześcijańska. 2 godz.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest kolokwium pisemne oraz obecność na zajęciach w formie on-line. Student w skali od 2 do 5 otrzymuje oceny w zależności od poziomu wiedzy jaką się wykaże.
5 jeśli posiada znakomitą wiedzę poszerzoną o dodatkową literaturą przedmiotu
4+ jeśli posiada wiedzę na poziomie bardzo dobrym opartą na treściach z zakresu wykładu
4 jeśli posiada dobrą wiedzę opartą na treści wykładu
3+ jeśli posiada zadowalającą wiedzę opartą na treściach wykładu, ale za znaczącymi niedociągnięciami
3 jeśli posiada wiedzę zadowalającą, ale z licznymi błędami
2 jeśli posiada niedostateczną wiedzę
Literatura
Leon XIII, Encyklika rerum novarum (1891)
Pius XI, Encyklika Quadragesimo anno (1931)
Jan XXIII, Encyklika Mater et magistra (1961)
Jan XXIII, Encyklika Pacem in terris (1963)
Paweł VI, Encyklika Populorum progressio (1967)
Jan Paweł II, Encyklika laborem exercens (1981)
Jan Paweł II, Encyklika Sollicitudo rei socialis (1987)
Jan Paweł II, Encyklika Centesimus annus (1991)
Benedykt XVI, Encyklika Deus caritas est (2005)
Benedykt XVI, Encyklika Spe salvi (2007)
Benedykt XVI, Encyklika Caritas in veritate (2009)
Franciszek, Encyklika Laudato si
Franciszek, Encyklika Fratelli tutti (2020)
W. Piwowarski, ABC katolickiej nauki społecznej, Pelplin
J. Szulist, Człowiek jest drogą Kościola (RH 14) : wprowadzenie do katolickiej nauki społecznej / Janusz Szulist. Pelplin 2010.
T. Głuszak, Zagadnienia wstępne z katolickiej nauki społecznej, Gniezno 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: