Wybrane aspekty z pedagogiki rodziny 1500-WAPR-S2
1. Polimorficzności i komplementarność badań nad współczesna rodziną
2. Rodzina jako grupa i instytucja opiekuńczo-wychowawcza
3. Pedagogiką rodziny i wychowanie rodzinne
4. Więzi społeczne w rodzinie
5. Rodzina o skumulowanych czynnikach patogennych
6. Pedagogiczna typologizacja rodzin
7. Rodzina a start społeczny i edukacyjny młodych pokoleń
8. Stosunki rodziny i szkoły. Integracja i syntonia
9. Funkcja opiekuńcza współczesnej rodziny
10. Zagadnienie przemocy wobec dziecka w rodzinie
11. Warunki wychowawcze bliźniąt w rodzinie
12. Dziecko w rodzinie ryzyka - zagrożenia socjalne
13. Kultura pedagogiczna rodziców jako czynnik stymulacji rozwoju i wychowania młodego pokolenia
14. Mozaikowatość i koloryt współczenej rodziny
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kryteria zaliczenia przedmiotu:
1. Aktywnego uczestnictwa w zajęciach i przygotowania na zajęcia
2. Studenci wybierają jeden z zaproponowanych tematów i w oparciu o zaproponowaną literaturę przygotowują prezentację oraz krótki referat na wybrany temat jako impulsu do dyskusji grupowej
3. Przygotowania pisemnego opracowania wybranego zagadnienia
Na ocenę składa się oceny cząstkowe (skala 2,0-5,0)
(1) Ocena aktywności podczas zajęć (kryteria: obecność, przygotowanie się, częstość i trafność wypowiedzi, aktywność)
(2) Ocena prezentacji/wystąpienia.
Kryteria:
a) jakość prezentacji - forma, treść, staranność, czytelność, wykorzystanie źródeł; b) sposób referowania - samodzielność, kontakt z grupą, emisja głosu, zainteresowanie grupy, zaangażowanie referenta, długość wystąpienia, dyskusja
(3) Ocena pisemnego opracowania referatu
Kryteria: samodzielność, dojrzałość i poprawność wnioskowania, strona formalna - układ, staranność, opracowanie graficzne, poprawność przygotowania pracy - wykorzystanie źródeł, poprawność językowa, struktura pracy, wnioski
Łączna ocena = średnia ocen (1), (2) i (3). Wymagana łączna średnia ocen cząstkowych min. 3,00
OCENY ŁĄCZNE na podstawie średniej ocen cząstkowych
3,00-3,25 = 3,0
3,26-3,65 = 3,5
3,66-4,10 = 4,0
4,11-4,50 = 4,5
> 4,50 = 5,0
Literatura
Literatura podstawa:
S. Kawula, J. Brągiel, A. Janke, Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2022.
Literatura uzupełniająca:
1. Dzieżgowska I., Rodzice w szkole, Wyd. CODN, Warszawa 1999
2. Farnicka M., Przemiany realizacji zadań rozwojowych ewolucja czy rewolucja?, Oficyna Wydaw. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2011
3. Janicka I. (red.), Rodzice i dzieci w różnych systemach rodzinnych, red. I. Impuls, Kraków 2012
4. Janicka I., Liberadzka H. (red.), Psychologia rodziny, PWN, Warszawa 2014
5. Janocha W. (red.), Niepełnosprawność. Wybrane aspekty sytuacji osób niepełnosprawnych i ich rodzin. Kielce 2006
6. Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 1998
7. Liberadzka H., Malina A. (red.), Wybrane problemy współczesnych małżeństw i rodzin, Wyd. Difin, Warszawa 2011
8. Łaciak B., Obyczajowość polska czasów transformacji czyli wojna postu z karnawałem, Wyd. TRIO, Warszawa 2005
9. Muszyński W. (red.),Wartości w rodzinie: ciągłość i zmiana, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2010
10. Obuchowska I.(red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, WSiP, Warszawa 1995
11. Plopa M., Psychologia rodziny. Teoria i badania, Impuls, Kraków 2004
Sikorska M., Nowa matka, nowy ojciec, nowe dziecko. O nowym układzie sił w polskich rodzinach, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009
12. Slany K., Alternatywne formy życia małżeńsko – rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Zakład Wydawniczy „NOMOS”, Kraków 2008
13. Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2011
14. Wrzesień W., Żurek A., Przybył I., Rodzice i ich dzieci w tańcu pokoleń, Wyd. UAM, Poznań 2005
15. Ziemska M., Postawy rodzicielskie, Wiedza Powszechna, Warszawa 1973
16. Beck U., Beck-Gernsheim E., Miłość na odległość. Modele życia w epoce globalnej, PWN, Warszawa 2013
17. Farnicka M., Między wyborem a przymusem. Rodzina a sposób radzenia sobie w różnych sytuacjach życiowych, Difin, Warszawa 2013
18. Kosakowski Cz., Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2003
19. Nowosad I. (red.), Nauczyciele i rodzice. Współpraca w wychowaniu, red. I. Wyd. UZ, Zielona Góra 2001
20. Tryjarska B. (red.), Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości, Wyd. SCHOLAR, Warszawa 2012
21. Walęcka-Matyja K., Struktura rodziny a zróżnicowanie zachowań społecznych i osobowości młodzieży, Wyd. UŁ, Łódź 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: