Teologia pastoralna szczegółowa
1500-TPSZCZ-5-DM
Wykład:
Wykład ma za zadanie przekazanie wiedzy o organizacji duszpasterstwa; zapoznanie ze specyfiką działalności eklezjalnej, łączącej wymiar duchowy i ziemski; zapoznanie z etapami działalności zorganizowanej; zaprezentowanie podmiotów działalności zbawczej Kościoła.
Na treść programową zajęć składają się następujące zagadnienia i tematy:
A. Duszpasterstwo jako działalność zorganizowana:
1. Relacja między teorią a praktyką kościelną;
2. Funkcja kierownicza na szczeblu diecezjalnym;
3. Funkcja kierownicza na szczeblu parafialnym;
4. Etapy działalności zorganizowanej;
B. Podmiot duszpasterstwa:
1. Realizacja apostolatu hierarchicznego;
2. Apostolstwo instytutów życia konsekrowanego;
3 Laikat i formy apostolstwa świeckich;
4. Posługa teologów świeckich;
C. Uwarunkowania działalności zbawczej - uwarunkowania duszpasterstwa w Polsce;
D. Relacja pomiędzy Kościołem a światem;
E. Kierunki pracy duszpasterskiej;
1. Komplementarność duszpasterstwa i ewangelizacji;
2. Duszpasterstwo zwyczajne a nadzwyczajne;
3. Wybrane rodzaje duszpasterstwa nadzwyczajnego: duszpasterstwo rodzin, dorosłych, młodzieży, seniorów i charytatywne;
F. Parafia jako podstawowe środowisko działalności zbawczej Kościoła;
1. Odnowa współczesnej parafii;
2. Dialog we wspólnotach parafialnych;
3. Animacja biblijna duszpasterstwa parafialnego;
4. Rozmowa duszpasterska;
5. Ruchy i wspólnoty.
W cyklu 2022/23Z:
Wykład: Wykład ma za zadanie przekazanie wiedzy o organizacji duszpasterstwa; zapoznanie ze specyfiką działalności eklezjalnej, łączącej wymiar duchowy i ziemski; zapoznanie z etapami działalności zorganizowanej; zaprezentowanie podmiotów działalności zbawczej Kościoła. Na treść programową zajęć składają się następujące zagadnienia i tematy: A. Duszpasterstwo jako działalność zorganizowana: 1. Relacja między teorią a praktyką kościelną; 2. Funkcja kierownicza na szczeblu diecezjalnym; 3. Funkcja kierownicza na szczeblu parafialnym; 4. Etapy działalności zorganizowanej; B. Podmiot duszpasterstwa: 1. Realizacja apostolatu hierarchicznego; 2. Apostolstwo instytutów życia konsekrowanego; 3 Laikat i formy apostolstwa świeckich; 4. Posługa teologów świeckich; C. Uwarunkowania działalności zbawczej - uwarunkowania duszpasterstwa w Polsce; D. Relacja pomiędzy Kościołem a światem; E. Kierunki pracy duszpasterskiej; 1. Komplementarność duszpasterstwa i ewangelizacji; 2. Duszpasterstwo zwyczajne a nadzwyczajne; 3. Wybrane rodzaje duszpasterstwa nadzwyczajnego; F. Parafia jako podstawowe środowisko działalności zbawczej Kościoła; 1. Odnowa współczesnej parafii; 2. Dialog we wspólnotach parafialnych; 3. Animacja biblijna duszpasterstwa parafialnego; 4. Rozmowa duszpasterska; 5. Ruchy i wspólnoty.
|
W cyklu 2023/24Z:
Wykład: Wykład ma za zadanie przekazanie wiedzy o organizacji duszpasterstwa; zapoznanie ze specyfiką działalności eklezjalnej, łączącej wymiar duchowy i ziemski; zapoznanie z etapami działalności zorganizowanej; zaprezentowanie podmiotów działalności zbawczej Kościoła. Na treść programową zajęć składają się następujące zagadnienia i tematy: A. Duszpasterstwo jako działalność zorganizowana: 1. Relacja między teorią a praktyką kościelną; 2. Funkcja kierownicza na szczeblu diecezjalnym; 3. Funkcja kierownicza na szczeblu parafialnym; 4. Etapy działalności zorganizowanej; B. Podmiot duszpasterstwa: 1. Realizacja apostolatu hierarchicznego; 2. Apostolstwo instytutów życia konsekrowanego; 3 Laikat i formy apostolstwa świeckich; 4. Posługa teologów świeckich; C. Uwarunkowania działalności zbawczej - uwarunkowania duszpasterstwa w Polsce; D. Relacja pomiędzy Kościołem a światem; E. Kierunki pracy duszpasterskiej; 1. Komplementarność duszpasterstwa i ewangelizacji; 2. Duszpasterstwo zwyczajne a nadzwyczajne; 3. Wybrane rodzaje duszpasterstwa nadzwyczajnego; F. Parafia jako podstawowe środowisko działalności zbawczej Kościoła; 1. Odnowa współczesnej parafii; 2. Dialog we wspólnotach parafialnych; 3. Animacja biblijna duszpasterstwa parafialnego; 4. Rozmowa duszpasterska; 5. Ruchy i wspólnoty.
|
W cyklu 2024/25Z:
Wykład: Wykład ma za zadanie przekazanie wiedzy o organizacji duszpasterstwa; zapoznanie ze specyfiką działalności eklezjalnej, łączącej wymiar duchowy i ziemski; zapoznanie z etapami działalności zorganizowanej; zaprezentowanie podmiotów działalności zbawczej Kościoła. Na treść programową zajęć składają się następujące zagadnienia i tematy: A. Duszpasterstwo jako działalność zorganizowana: 1. Relacja między teorią a praktyką kościelną; 2. Funkcja kierownicza na szczeblu diecezjalnym; 3. Funkcja kierownicza na szczeblu parafialnym; 4. Etapy działalności zorganizowanej; B. Podmiot duszpasterstwa: 1. Realizacja apostolatu hierarchicznego; 2. Apostolstwo instytutów życia konsekrowanego; 3 Laikat i formy apostolstwa świeckich; 4. Posługa teologów świeckich; C. Uwarunkowania działalności zbawczej - uwarunkowania duszpasterstwa w Polsce; D. Relacja pomiędzy Kościołem a światem; E. Kierunki pracy duszpasterskiej; 1. Komplementarność duszpasterstwa i ewangelizacji; 2. Duszpasterstwo zwyczajne a nadzwyczajne; 3. Wybrane rodzaje duszpasterstwa nadzwyczajnego; F. Parafia jako podstawowe środowisko działalności zbawczej Kościoła; 1. Odnowa współczesnej parafii; 2. Dialog we wspólnotach parafialnych; 3. Animacja biblijna duszpasterstwa parafialnego; 4. Rozmowa duszpasterska; 5. Ruchy i wspólnoty.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Nakład godzin pracy studenta wynosi 60 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS (1 punkt = 25-30 godzin),
Szczegółowy nakład pracy studenta w ramach wykładu jest następujący:
- godziny kontaktowe (wykład 28 godz. + konsultacje 2 godz.): 30 godzin
- praca własna studenta (studium lektury: adhortacja Evangelii Gaudium, adhortacja Amoris Laetitia, adhortacja Christus vivit oraz dokument Komisji Nauki Wiary KEP, Kryteria eklezjalności wspólnot katolickich - 15 godzin, przygotowanie do wykładów - 5 godzin, powtórzenie i przygotowanie do zaliczenia końcowego - 10 godzin
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą teorię i metodologię teologii pastoralnej (K_W04);
W2: Ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadząca do specjalizacji, wiedzę szczegółową z zakresu teologii pastoralnej (K_W08);
W3: Zna terminologię używaną w teologii pastoralnej (K_W03);
W4: Ma pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła na katolickiego (K_W12);
W5: Ma pogłębioną wiedze o powiązaniach teologii pastoralnej z innymi dziedzinami wiedzy, zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi (K_W13);
W6: Rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym (K_W15);
W7: Ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi oraz o procesach zmiana zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa, a zwłaszcza w odniesieniu do roli chrześcijaństwa w kształtowaniu się kultury Europy (K_W17);
W8: zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej (K_W09)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi samodzielnie wyszukiwać, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z zakresu teologii pastoralnej z wykorzystaniem różnych źródeł (K_U01);
U2: Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz ich wpływ na duszpasterską misję Kościoła (K_U12);
U3: Posiada umiejętność przygotowania wystąpienia ustnego z zakresu teologii pastoralnej w języku polskim (K_U18);
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Ma krytyczną świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności z zakresu teologii pastoralnej (K_K01);
K2: Potrafi współpracować w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K03);
K3: Ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia
społecznego, kultury i dziedzictwa chrześcijańskiego (K_K07);
K4: Motywuje do podejmowania różnorakich form apostolstwa (K_K02)
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny i konwersatoryjny
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Przed rozpoczęciem nauki student powinien posiadać wiedzę teologiczną z zakresu eklezjologii, teologii dogmatycznej oraz teologii pastoralnej fundamentalnej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody sprawdzania efektów uczenia się :
- zaliczenie ustne znajomości lektur: adhortacji Evangelii Gaudium, adhortacji Amoris Laetitia, adhortacji Christus vivit oraz dokumentu Komisji Nauki Wiary KEP, Kryteria eklezjalności wspólnot katolickich - W4, W8, U1, K3
- zaliczenie ustne treści wykładu - W1 -W8, K1, U 1, U2
- aktywny udział w zajęciach - W1,W2,W3, W4, W7,W8, U3, K1-K4, U3
Kryteria oceniania:
Każda część składowa oceny musi być zaliczona na co najmniej ocenę dostateczną.
Na ostateczną ocenę składają się;
- 0,4 oceny za zaliczenie ustne lektur: adhortacja Evangelii Gaudium; adhortacja Amoris laetitia; adhortacja Christus vivit oraz dokument Komisji Nauki Wiary KEP, Kryteria eklezjalności wspólnot katolickich
- 0,6 oceny za zaliczenie ustne materiału omawianego podczas wykładu
Za poszczególne części student otrzymuje:
- ocenę bardzo dobrą jeśli ma znakomitą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, poszerzoną o znajomość lektury dodatkowej (wybranej z propozycji zamieszczonych w sylabusie w literaturze dodatkowej)
- ocenę dobrą plus jeśli ma bardzo dobrą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, opartą na treści wykładów
- ocenę dobrą jeśli ma dobrą wiedzę , umiejętności i kompetencje społeczne, opartą na treści wykładów
- ocenę dostateczną plus jeśli ma zadowalającą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, opartą na treści wykładów, ale z pewnymi niedociągnięciami
- ocenę dostateczną jeśli ma zadowalającą wiedzę , umiejętności i kompetencje społeczne, opartą na treści wykładów, ale z licznymi błędami
- ocenę niedostateczną jeśli ma niedostateczną wiedzę umiejętności i kompetencje społeczne
Student otrzymuje zaliczenie końcowe, uwzględniające wszystkie elementy składowe wg wyżej opisanego schematu:
3,0-3,49 - dostateczna
3,5-3,83 - dostateczna plus
3,84-4,16 - dobra
4,17-4,5 - dobra plus
4,51-5,0 - bardzo dobra
Literatura
Obowiązkowa:
Dokumenty Kościoła: adhortacja Evangelii Gaudium; adhortacja Amoris laetitia; adhortacja Christus vivit oraz dokument Komisji Nauki Wiary KEP, Kryteria eklezjalności wspólnot katolickich
Literatura dodatkowa:
Konstytucja II Soboru Watykańskiego Gaudium et spes; ;Paweł VI, Ecclesiam suam i Evangelii nuntiandi; Jan Paweł II, adhortacje: Christifideles laici i Pastores dabo vobis; Podręcznik: Teologia pastoralna, t.1, red. R.Kamiński, Lublin 2000; F.Blachnicki, Teologia pastoralna ogólna, Lublin 1970; W.Piwowarski, Eklezjologiczna koncepcja teologii pastoralnej, AK 58(1966) 300-309; A.Zuberbier, Metoda teologii praktycznej, SSHT 15(1982) 59-65; A.L.Szafrański, Kairologia. Zarys nauki o Kościele w świecie współczesnym, Lublin 1990; M.Łaszczyk, Urzeczywistnianie Kościoła we wspólnocie w świetle pastoralnych zasad eklezjologii komunii, "Studia Włocławskie" 1/1998, 77-83; S.Bielecki, Teologia znaków czasu, Kielce 2006; Seniorzy wyzwaniem dla Kościoła w Polsce, red. M.J. Tutak, T. Wielebski, Warszawa 2019; Duszpasterstwo młodzieży w Polsce wobec współczesnych przemian, red. P. Ochotny, M.J. Tutak, T. Wielebski, Warszawa 2018; Duszpasterstwo rodzin. refleksja naukowa i dziłalność pastoralna, red. R. Kamiński, G. Pyźlak, J. Goleń, Lublin 2013; D. Bourgeios, Duszpasterstwo Kościoła, Poznań 2001.
W cyklu 2022/23Z:
Wykład: Wykład ma za zadanie przekazanie wiedzy o organizacji duszpasterstwa; zapoznanie ze specyfiką działalności eklezjalnej, łączącej wymiar duchowy i ziemski; zapoznanie z etapami działalności zorganizowanej; zaprezentowanie podmiotów działalności zbawczej Kościoła. Na treść programową zajęć składają się następujące zagadnienia i tematy: A. Duszpasterstwo jako działalność zorganizowana: 1. Relacja między teorią a praktyką kościelną; 2. Funkcja kierownicza na szczeblu diecezjalnym; 3. Funkcja kierownicza na szczeblu parafialnym; 4. Etapy działalności zorganizowanej; B. Podmiot duszpasterstwa: 1. Realizacja apostolatu hierarchicznego; 2. Apostolstwo instytutów życia konsekrowanego; 3 Laikat i formy apostolstwa świeckich; 4. Posługa teologów świeckich; C. Uwarunkowania działalności zbawczej - uwarunkowania duszpasterstwa w Polsce; D. Relacja pomiędzy Kościołem a światem; E. Kierunki pracy duszpasterskiej; 1. Komplementarność duszpasterstwa i ewangelizacji; 2. Duszpasterstwo zwyczajne a nadzwyczajne; 3. Wybrane rodzaje duszpasterstwa nadzwyczajnego; F. Parafia jako podstawowe środowisko działalności zbawczej Kościoła; 1. Odnowa współczesnej parafii; 2. Dialog we wspólnotach parafialnych; 3. Animacja biblijna duszpasterstwa parafialnego; 4. Rozmowa duszpasterska; 5. Ruchy i wspólnoty.
|
W cyklu 2023/24Z:
Wykład: Wykład ma za zadanie przekazanie wiedzy o organizacji duszpasterstwa; zapoznanie ze specyfiką działalności eklezjalnej, łączącej wymiar duchowy i ziemski; zapoznanie z etapami działalności zorganizowanej; zaprezentowanie podmiotów działalności zbawczej Kościoła. Na treść programową zajęć składają się następujące zagadnienia i tematy: A. Duszpasterstwo jako działalność zorganizowana: 1. Relacja między teorią a praktyką kościelną; 2. Funkcja kierownicza na szczeblu diecezjalnym; 3. Funkcja kierownicza na szczeblu parafialnym; 4. Etapy działalności zorganizowanej; B. Podmiot duszpasterstwa: 1. Realizacja apostolatu hierarchicznego; 2. Apostolstwo instytutów życia konsekrowanego; 3 Laikat i formy apostolstwa świeckich; 4. Posługa teologów świeckich; C. Uwarunkowania działalności zbawczej - uwarunkowania duszpasterstwa w Polsce; D. Relacja pomiędzy Kościołem a światem; E. Kierunki pracy duszpasterskiej; 1. Komplementarność duszpasterstwa i ewangelizacji; 2. Duszpasterstwo zwyczajne a nadzwyczajne; 3. Wybrane rodzaje duszpasterstwa nadzwyczajnego; F. Parafia jako podstawowe środowisko działalności zbawczej Kościoła; 1. Odnowa współczesnej parafii; 2. Dialog we wspólnotach parafialnych; 3. Animacja biblijna duszpasterstwa parafialnego; 4. Rozmowa duszpasterska; 5. Ruchy i wspólnoty.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: