Teoria poznania 1500-TPOZ-1-DM
Na treść programową zajęć składają się następujące zagadnienia:
1. Teoria wiedzy – zagadnienia wstępne (wiedza jako prawdziwe i uzasadnione przekonanie, przypadek Gettiera)
2. Struktura wiedzy (eksternalistyczne i internalistyczne teorie wiedzy)
3. Istota ludzkiego poznania (poznanie w ujęciu Arystotelesa, Tomasza z Akwinu, Leibniza, Kanta, Husserla)
4. Źródła wiedzy, spory dotyczące źródeł poznania (aprioryzm, aposterioryzm, racjonalizm, irracjonalizm), spory dotyczące przedmiotu poznania
5. Definicja i własności prawdy (klasyczna definicja prawdy, nieklasyczne definicje prawdy, absolutyzm a relatywizm)
6. Kryterium prawdy (stanowiska w sprawie poznawalności prawdy, stanowiska w sprawie kryterium prawdy)
Uwagi:
Niektóre zagadnienia wyróżnione jako osobne tematy mogą być omawiane podczas dwóch wykładów; inne mogą stanowić tylko część pojedynczego wykładu. Możliwe jest również przesunięcie niektórych treści i zmiana zaproponowanej kolejności omawianych zagadnień oraz podział jednostek tematycznych na mniejsze i bardziej szczegółowe omówienia problemowe.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Metody sprawdzenia efektów kształcenia:
● pisemne kolokwium - zaliczenie wykładu
● prezentacja wskazanych zagadnień dotyczących różnych koncepcji prawdy na podstawie literatury obowiązkowej - zaliczenie ćwiczeń
Student otrzymuje pozytywną ocenę, gdy:
● czynnie uczestniczy w zajęciach. Dopuszcza się 2 godziny nieobecności nieusprawiedliwionej, wszystkie pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione (zwolnienie lekarskie itp.)
● przeczyta obowiązkową lekturę i na jej podstawie dokona ocenianej prezentacji koncepcji prawdy - ćwiczenia
● zaliczy z pozytywnym wynikiem kolokwium z zakresu treści wykładów oraz literatury obowiązkowej. Kolokwium składa się z pytań otwartych.
Kryteria oceny:
bdb: 9,0-10,0 pkt
db plus: 8,0-8,9 pkt
db: 7,0-7,9 pkt
dost plus: 6,1-6,9 pkt
dost: 5,1-6,0 pkt
ndst: 5,0 i mniej pkt
Literatura
Literatura:
1. A. B. Stępień, Wstęp do filozofii, Lublin: KUL 2001, ss. 115-163.
2. R. Rożdżeński, Filozofia poznania. Zarys problematyki, Kraków: PAT 2003.
3. S. Kowalczyk, Teoria poznania, Sandomierz 1999.
4. J. Woleński, Epistemologia, Poznanie, prawda, wiedza i realizm, wyd. I, Warszawa: PWN 2005.
5. K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii. Teoria poznania i metafizyka, Warszawa 2003.
6. A. B. Stępień, Studia i szkice filozoficzne, t. 1, Lublin: KUL 1999.
7. A. Morton, Przewodnik po teorii poznania, przekł. T. Baszniak, Warszawa 2002.
8. J. Dębowski, świadomość. Poznanie. Naoczność poznania, Lublin: UMCS 2001.
9. P. Lenartowicz, Elementy teorii poznania, Kraków: WAM 2014.
10. Przewodnik po teorii poznania, Red. Renata Ziemińska, Kraków: WAM 2013.
11. Prawda. Red. Damian Leszczyński, Wrocław 2011.
12. D. Leszczyński, Struktura poznawcza i obraz świata. Zagadnienie podmiotowych warunków poznania we współczesnej filozofii, Wrocław 2010.
Lektura:
13. S. Judycki, Prawda transcendentalna i kategorialna, „Przegląd Tomistyczny” 12(2006), s. 241-250
14. S. Judycki, O klasycznym pojęciu prawdy, "Roczniki Filozoficzne" (49) 2001, z. 1, s. 25-62.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: