Teologia pastoralna - fundamentalna
1500-TPF8-4-DM
Treść wykładu obejmuje następujące zagadnienia:
Określenie specyfiki teologii pastoralnej - definicje, cel, przedmiot i metoda badań - 2 godz.
Historyczny rozwój myśli pastoralnej aż do usamodzielnienia się jako odrębnej dyscypliny teologicznej - 2 godz.
Koncepcje teologii pastoralnej: tradycyjna o pasterzu i sztuce pasterzowania, hodegetyka, współczesne ujęcia - koncepcja eklezjologiczna, prakseologiczna, ujęcie antropocentryczne i społeczno-polityczne - 2 godz.
Istota i posłannictwo Kościoła - soborowe rozumienie Kościoła, działalność Kościoła ad intra i ad extra, funkcje urzeczywistniania się Kościoła - 4 godz.
Pojęcie i rozwój historyczny duszpasterstwa - 2 godz.
Eklezjologiczne, chrystologiczne i pneumatologiczne podstawy duszpasterstwa - 2 godz.
Urzeczywistnianie się Kościoła w diecezji parafii, w rodzinie i małych grupach - 4 godz.
Rola znaków czasu i ich teologiczna interpretacja - 2 godz.
Autonomia rzeczywistości ziemskich - 2 godz.
Godność osoby ludzkiej - 2 godz.
Stosunek Kościoła do świata - 2 godz.
Współczesne uwarunkowania duszpasterskiej działalności Kościoła - 2 godz.
W cyklu 2022/23L:
Treść wykładu obejmuje następujące zagadnienia: Teoria i praktyka w ujęciu współczesnej teologii pastoralnej - 2 godz. Historyczny rozwój myśli pastoralnej aż do usamodzielnienia się jako odrębnej dyscypliny teologicznej - 2 godz. Koncepcje teologii pastoralnej: tradycyjna o pasterzu i sztuce pasterzowania, hodegetyka, współczesne ujęcia - koncepcja eklezjologiczna, prakseologiczna, ujęcie antropocentryczne i społeczno-polityczne - 4 godz. Określenie specyfiki teologii pastoralnej - definicje, cel, przedmiot i metoda badań, istotne funkcje urzeczywistniania się Kościoła - 4 godz. Eklezjologiczne, chrystologiczne i pneumatologiczne podstawy duszpasterstwa - 2 godz. Rola znaków czasu i ich teologiczna interpretacja - 2 godz. Autonomia rzeczywistości ziemskich - 2 godz. Godność osoby ludzkiej - 2 godz. Kulturowe uwarunkowania duszpasterskiej działalności Kościoła - 2 godz. Stosunek Kościoła do świata - 2 godz. Podmiot duszpasterstwa - realizacja apostolatu hierarchicznego oraz laikat i apostolstwo świeckich - 2 godz. Podstawowe elementy z prakseologii duszpasterskiego działania Kościoła z podkreśleniem roli funkcji kierowania - 2 godz.
|
W cyklu 2023/24L:
Treść wykładu obejmuje następujące zagadnienia: Teoria i praktyka w ujęciu współczesnej teologii pastoralnej - 2 godz. Historyczny rozwój myśli pastoralnej aż do usamodzielnienia się jako odrębnej dyscypliny teologicznej - 2 godz. Koncepcje teologii pastoralnej: tradycyjna o pasterzu i sztuce pasterzowania, hodegetyka, współczesne ujęcia - koncepcja eklezjologiczna, prakseologiczna, ujęcie antropocentryczne i społeczno-polityczne - 4 godz. Określenie specyfiki teologii pastoralnej - definicje, cel, przedmiot i metoda badań, istotne funkcje urzeczywistniania się Kościoła - 4 godz. Eklezjologiczne, chrystologiczne i pneumatologiczne podstawy duszpasterstwa - 2 godz. Rola znaków czasu i ich teologiczna interpretacja - 2 godz. Autonomia rzeczywistości ziemskich - 2 godz. Godność osoby ludzkiej - 2 godz. Kulturowe uwarunkowania duszpasterskiej działalności Kościoła - 2 godz. Stosunek Kościoła do świata - 2 godz. Podmiot duszpasterstwa - realizacja apostolatu hierarchicznego oraz laikat i apostolstwo świeckich - 2 godz. Podstawowe elementy z prakseologii duszpasterskiego działania Kościoła z podkreśleniem roli funkcji kierowania - 2 godz.
|
W cyklu 2024/25L:
Treść wykładu obejmuje następujące zagadnienia: Określenie specyfiki teologii pastoralnej - definicje, cel, przedmiot i metoda badań - 2 godz. Historyczny rozwój myśli pastoralnej aż do usamodzielnienia się jako odrębnej dyscypliny teologicznej - 2 godz. Koncepcje teologii pastoralnej: tradycyjna o pasterzu i sztuce pasterzowania, hodegetyka, współczesne ujęcia - koncepcja eklezjologiczna, prakseologiczna, ujęcie antropocentryczne i społeczno-polityczne - 2 godz. Istota i posłannictwo Kościoła - soborowe rozumienie Kościoła, działalność Kościoła ad intra i ad extra, funkcje urzeczywistniania się Kościoła - 4 godz. Pojęcie i rozwój historyczny duszpasterstwa - 2 godz. Eklezjologiczne, chrystologiczne i pneumatologiczne podstawy duszpasterstwa - 2 godz. Urzeczywistnianie się Kościoła w diecezji parafii, w rodzinie i małych grupach - 4 godz. Rola znaków czasu i ich teologiczna interpretacja - 2 godz. Autonomia rzeczywistości ziemskich - 2 godz. Godność osoby ludzkiej - 2 godz. Stosunek Kościoła do świata - 2 godz. Współczesne uwarunkowania duszpasterskiej działalności Kościoła - 2 g
|
Całkowity nakład pracy studenta
Nakład pracy studenta wynosi 80 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS (1 punkt = 25-30 godzin)
Szczegółowy nakład pracy studenta w ramach wykładu jest następujący:
- godziny kontaktowe (wykład 28 godzin + konsultacje 2 godziny): 30 godzin
- praca własna studenta: studium lektury obowiązkowej - Konstytucja duszpasterska Gaudium et spes, Encyklika papieża Franciszka Lumen Fidei oraz adhortacja Evangelii Gaudium - 20 godzin, przygotowanie do wykładów - 10 godzin, powtórzenie materiału i przygotowanie do zaliczenia końcowego - 20 godzin
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą teorię i metodologię teologii pastoralnej (K_W04);
W2: Ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadząca do specjalizacji, wiedzę szczegółową z zakresu teologii pastoralnej (K_W08);
W3: Zna terminologię używaną w teologii pastoralnej (K_W03);
W4: Ma pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła na katolickiego (K_W12);
W5: Ma pogłębioną wiedze o powiązaniach teologii pastoralnej z innymi dziedzinami wiedzy, zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi (K_W13);
W6: Rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym (K_W15);
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi samodzielnie wyszukiwać, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z zakresu teologii pastoralnej z wykorzystaniem różnych źródeł (K_U01);
U2: Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz ich wpływ na duszpasterską misję Kościoła (K_U12);
U3: Posiada umiejętność przygotowania wystąpienia ustnego z zakresu teologii pastoralnej w języku polskim (K_U18);
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Ma krytyczną świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności z zakresu teologii pastoralnej - (K_K01);
K2: Potrafi współpracować w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K03);
K3: Ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia
społecznego, kultury i dziedzictwa chrześcijańskiego (K_K07);
K4: Motywuje do podejmowania różnorakich form apostolstwa (K_K02)
Metody dydaktyczne
wykład konwencjonalny i konwersatoryjny, metody online służące prezentacji materiału
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Wykład bazuje na wiedzy zdobytej na zajęciach z teologii systematycznej, zwłaszcza eklezjologii. Wymaga także podstawowej wiedzy z zakresu teologii biblijnej i znajomości dokumentów II Soboru Watykańskiego.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Metody sprawdzania efektów uczenia się:
- zaliczenie ustne znajomości lektur: Konstytucji Gaudium et spes, Encykliki papieża Franciszka Lumen Fidei oraz adhortacji Evangelii Gaudium: W2, W3, W4, U3
- zaliczenie ustne treści wykładu: W1 - W6, K1, K3, U1, U2, U3
- aktywny udział w zajęciach, formułowanie pytań i problemów pastoralnych dotyczących funkcjonowania Kościoła i zjawisk wpływających na działalność duszpasterską - W1,W2,W3, W4, K1-K4,
Kryteria oceniania:
Każda cześć składowa oceny musi być zaliczona na co najmniej ocenę dostateczną. Na ostateczną ocenę zajęć składają się;
- 0,4 oceny za zaliczenie ustne obowiązkowych lektur
- 0,6 oceny za zaliczenie ustne materiału obejmującego treść prowadzonego wykładu
Za poszczególne części student otrzymuje:
- ocenę bardzo dobrą jeśli ma znakomitą wiedzę, umiejętności, i kompetencje społeczne, poszerzoną o znajomość lektury dodatkowej (zamieszczonej w Literaturze)
- ocenę dobrą plus jeśli ma bardzo dobrą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, opartą na treści wykładów
- ocenę dobrą jeśli ma dobrą wiedzę , umiejętności i kompetencje społeczne, opartą na treści wykładów
- ocenę dostateczną plus jeśli ma zadowalającą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, opartą na treści wykładów, ale z pewnymi niedociągnięciami
- ocenę dostateczną jeśli ma zadowalającą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, opartą na treści wykładów, ale z licznymi błędami
- ocenę niedostateczną jeśli ma niedostateczną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne
Student otrzymuje zaliczenie końcowe, uwzględniające wszystkie elementy składowe wg schematu:
3,0-3,49 - dostateczna
3,5-3,83 - dostateczna plus
3,84-4,16 - dobra
4,17-4,5 - dobra plus
4,51-5,0 - bardzo dobra
Praktyki zawodowe
Literatura
Obowiązkowa:
- dokumenty Kościoła: Konstytucja II Soboru Watykańskiego Gaudium et spes (KDK), Adhortacja papieża Franciszka Evangelium Gaudium, Encyklika papieża Franciszka Lumen Fidei
Literatura dodatkowa:
Paweł VI, Ecclesiam suam i Evangelii nuntiandi; Jan Paweł II, adhortacje Christifideles laici i Pastores dabo vobis; - podręcznik: Teologia pastoralna, t.1, red. R.Kamiński, Lublin 2000; F.Blachnicki, Teologia pastoralna ogólna, Lublin 1970; W.Piwowarski, Eklezjologiczna koncepcja teologii pastoralnej, AK 58(1966) 300-309; A.Zuberbier, Metoda teologii praktycznej, SSHT 15(1982) 59-65; A.L.Szafrański, Kairologia. Zarys nauki o Kościele w świecie współczesnym, Lublin 1990; M.Łaszczyk, Urzeczywistnianie Kościoła we wspólnocie w świetle pastoralnych zasad eklezjologii komunii, "Studia Włocławskie" 1/1998, 77-83; S.Bielecki, Teologia znaków czasu, Kielce 2006; Leksykon teologii pastoralnej, red. R. Kamiński i inni, Lublin 2006; P. Neuner, P.M. Zulehner, Zrozumieć Kościół, Eklezjologia praktyczna, Poznań 2013; Synodalność wyzwaniem dla Kościoła w Polsce, red. M.J. Tutak, T. Wielebski, Warszawa 2023.
W cyklu 2022/23L:
Obowiązkowa: - dokumenty Kościoła: Konstytucja II Soboru Watykańskiego "Gaudium et spes" (KDK); Literatura dodatkowa: Paweł VI, Ecclesiam suam i Evangelii nuntiandi; Jan Paweł II, adhortacje "Christifideles laici" i "Pastores dabo vobis"; - podręcznik: Teologia pastoralna, t.1, red. R.Kamiński, Lublin 2000; F.Blachnicki, Teologia pastoralna ogólna, Lublin 1970; W.Piwowarski, Eklezjologiczna koncepcja teologii pastoralnej, AK 58(1966) 300-309; A.Zuberbier, Metoda teologii praktycznej, SSHT 15(1982) 59-65; A.L.Szafrański, Kairologia. Zarys nauki o Kościele w świecie współczesnym, Lublin 1990; M.Łaszczyk, Urzeczywistnianie Kościoła we wspólnocie w świetle pastoralnych zasad eklezjologii komunii, "Studia Włocławskie" 1/1998, 77-83; S.Bielecki, Teologia znaków czasu, Kielce 2006.
|
W cyklu 2023/24L:
Obowiązkowa: - dokumenty Kościoła: Konstytucja II Soboru Watykańskiego "Gaudium et spes" (KDK); Literatura dodatkowa: Paweł VI, Ecclesiam suam i Evangelii nuntiandi; Jan Paweł II, adhortacje "Christifideles laici" i "Pastores dabo vobis"; - podręcznik: Teologia pastoralna, t.1, red. R.Kamiński, Lublin 2000; F.Blachnicki, Teologia pastoralna ogólna, Lublin 1970; W.Piwowarski, Eklezjologiczna koncepcja teologii pastoralnej, AK 58(1966) 300-309; A.Zuberbier, Metoda teologii praktycznej, SSHT 15(1982) 59-65; A.L.Szafrański, Kairologia. Zarys nauki o Kościele w świecie współczesnym, Lublin 1990; M.Łaszczyk, Urzeczywistnianie Kościoła we wspólnocie w świetle pastoralnych zasad eklezjologii komunii, "Studia Włocławskie" 1/1998, 77-83; S.Bielecki, Teologia znaków czasu, Kielce 2006.
|
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
|
W cyklu 2023/24L:
|
W cyklu 2024/25L:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: