Wybrane zagadnienia z teologii małżeństwa i rodziny
1500-TMiRODZ-DM
1. Korzenie chrześcijańskiej symboliki małżeństwa w judaizmie i starożytnej Grecji i Rzymie.
2. Nauczanie Ojców Kościoła dotyczące sakramentu małżeństwa.
3. Liturgia zawarcia sakramentu małżeństwa.
4. Teologia małżeństwa i rodziny zawarta w błogosławieństwach przeznaczonych na mszę ślubną (euchologia).
5. Familiaris consortio - zadania chrześcijańskiej rodziny.
6. Rodzina jako Kościół domowy.
7. Duchowość małżonków. Duszpasterstwo rodzin i małżeństw.
|
W cyklu 2025/26Z:
1. Rodzina jako Kościół domowy 2. Funkcja uświęcania w rodzinie 3. Rodzina wspólnotą miłości i służby 4. Destabilizacja życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie 5. Uwarunkowania społeczno-ekonomiczne 6. Familiaris consortio i Amoris Laetitia - zadania chrześcijańskiej rodziny. 7. Rodzina jako Kościół domowy. 8. Duchowość małżonków. Postawy duszpasterstwoa rodzin i małżeństw.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Łączny nakład pracy studenta wynosi 30 godzin, co odpowiada 1 pkt (1 punkt = 25-30 godzin):
Szczegółowy nakład pracy studenta w ramach wykładu jest następujący:
- godziny kontaktowe (ćwiczenia - 14 godzin )
- praca własna studenta (studium tekstów, przygotowanie do ćwiczeń - 16 godzin)
Efekty uczenia się - wiedza
Dla Nauk o Rodzinie
W1: zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych K_W01
W2: ma uporządkowaną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny, ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych, teologicznych i prawnych podstaw K_W03
Dla Teologii
W1: student zna podstawową terminologię teologiczną dotyczącą małżeństwa i rodziny oraz posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu teologii małżeństwa (K_W03)
W2: student zna chrześcijańską koncepcję człowieka i jego przeznaczenie do budowania wspólnoty małżeńskiej (K_W04)
W3: student ma podstawową wiedzę o życiu małżeńsko-rodzinnym w ujęciu Kościoła katolickiego, ewangelickiego i prawosławnego (K_W03)
Efekty uczenia się - umiejętności
Dla Nauk o Rodzinie:
U1: potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych, religijnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań K_U02
U2: potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu nauk o rodzinie; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku nauk o rodzinie, jak i innych dyscyplin K_U06
Dla Teologii:
U1: student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z literatury teologicznej (K_U02)
U2: student potrafi w sposób precyzyjny wypowiadać się na temat zamysłu Boga względem małżeństwa i katolickiej nauki o małżeństwie (K_U06)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Dla Nauk o Rodzinie:
K1: docenia znaczenie nauk o rodzinie dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych K_K02
K2: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza moralne związane z życiem osobistym i społecznym K_K09
Dla Teologii:
K1: docenia znaczenie nauk o rodzinie a zwłaszcza znajomość teologii małżeństwa i rodziny dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowisku społecznym, zwłaszcza katolickim (K_K02)
K2: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy moralno-religijne związane z życiem rodzinnym (K_K03)
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- referatu
- seminaryjna
- panelowa
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Podstawowe informacje z zakresu Katechizmu Kościoła Katolickiego dotyczące prawd wiary.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Metody sprawdzania efektów kształcenia:
- dyskusja - W1, W2, U1, U2,
- prezentacja - W3,
- aktywny udział w ćwiczeniach (obserwacja studenta) - K1, K2.
Kryteria oceniania:
5 - 91-100%
4,5 - 81-90%
4 - 71-80%
3,5- 66-70 %
3 - 60-65 %
Ocenie podlega obecność na zajęciach, aktywny udział w ćwiczeniach oraz przygotowanie prezentacji/referatu na wybrany temat. Suma zaangażowania odpowiada ocenie.
Dopuszczalna nieobecność - 2 ćwiczenia.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- Adhortacja apostolska „Familiaris consortio” o zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym (22 XI 1981)
- B. Nadolski, Liturgika t. III, Sakramenty, sakramentalia, błogosławieństwa, Poznań 1992, s.192-216.
- Z. Zarembski, Troska Kościoła o małżeństwo i rodzinę. Studium teologicznopastoralne, Toruń 2014.
Literatura dodatkowa:
- Pius XI, Encyklika „Casti connubi” o małżeństwie chrześcijańskim (31 XII 1930)
- Paweł VI, Encyklika „Humane vitae” o zasadach moralnych w dziedzinie przekazywania życia ludzkiego (25 VII 1968)
- Konstytucja dogmatyczna o Kościele „Lumen gentium"
- Czesław Murawski, Teologia małżeństwa i rodziny w nauczaniu biskupów polskich 1945-1980. Studium dogmatyczno-pastoralne, Sandomierz 1988;
- Jerzy Buxakowski, Wprowadzenie do teologii duszpasterstwa rodzin, Pelplin 1999;
- Stefan Szymik, Małżeństwo i rodzina w Biblii, w: Życie społeczne o w Biblii, red. Gabriel Witaszek, Lublin 1997, s. 203-227;
- Jerzy Grześkowiak, Misterium małżeństwa. Sakrament małżeństwa jako symbol przymierza Boga z ludźmi, Poznań 1993,
- Duszpasterstwo rodzin. Refleksja naukowa i działalność pastoralna, red. R. Kamiński, J. Goleń, G. Pyźlak, Lublin 2013;
|
W cyklu 2025/26Z:
Dokumenty Kościoła oraz literatura podstawowa: 1. II Sobór Watykański, Konstytucja duszpasterska Gaudium et spes (1965) 2. Paweł VI, Enc. Humanae vitae (1968). 3. Jan Paweł II, Adh. Familiaris consortio (1981). 4. Benedykt XVI, Enc. Deus caritas est (2006). 5. Franciszek, Enc. Amoris laetitia (2016) 6. Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Chrystus odwołujący się do „początku”. Chrystus odwołujący się do zmartwychwstania. Chrystus odwołujący się do „serca” (1979-84). 7. Słownik małżeństwa i rodziny, red. E. Ozorowski, Warszawa 1999. 8. Sarmiento A., Małżeństwo chrześcijańskie. Podręcznik teologii małżeństwa i rodziny, Kraków 2002. 9. Eborowicz W., Małżeństwo i rodzina w nauce i praktyce duszpasterskiej św. Augustyna, „Vox Patrum” (1985) z. 8-9, s. 141-149. 10. Filipiak M., Pojęcie i struktura rodziny w Starym Testamencie, Zeszyty Naukowe KUL 23(1980) nr 3, s. 25-31. 11. Langkammer H., Małżeństwo w nowym testamencie, Zeszyty Naukowe KUL 23(1980) nr 3, s. 33-44.
Literatura uzupełniająca 1. Biblia o rodzinie, red. G. Witaszek, Lublin 1997. 2. Dyczewski l., Rodzina polska w okresie transformacji systemowej i kierunki rozwoju polityki rodzinnej, „Ateneum Kapłańskie” 124 (1995) nr 516, z. 2, s. 195-216. 3. Flandrin J.L., Historia rodziny, Warszawa 1998. 4. Grześkowiak J., Misterium małżeństwa, Poznań 1996. 5. Rubinkiewicz R., Małżeństwo i dziewictwo w nauce św. Pawła (1 Kor 7, 1-40), ZN KUL 23(1980) nr 3, s. 45-50. 6. Stachowiak L., Biblijny obraz małżeństwa - od Starego do Nowego Testamentu, ZN KUL 23(1980) nr 3, s. 17-24. 7. Teologia małżeństwa i rodziny, red. K. Majdański, J. Bajda, B. Mierzwiński, t. 1-2, Warszawa 1990.
|
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: