Teologia moralna szczegółowa - aretologia moralna 1500-TMORA7-4-DM
Moralność chrześcijańska jest nie tylko zewnętrznym „naśladowaniem” czy „pójściem za", ale prawdziwym powtórzeniem i przyswojeniem sobie Jego życia. Nie jest to teoria ani nawet opis tego, jak należy żyć, nie jest to też relacja o życiu Chrystusa, lecz rzeczywiste uczestnictwo w Jego życiu.
Chrystus staje się obecny w życiu i śmierci każdego chrześcijanina. Dlatego On jest centrum moralności chrześcijańskiej.
Obecność łaski Ducha Świętego w głębi duszy jest przyczyną realnej przemiany w człowieku: sprawia, że u chrześcijanina pojawiają się duchowe cechy Chrystusa.
Na wykładach najpierw omawia się cnoty teologalne. Łaska tych cnót podnosi rozum przez habitus fidei, wolę przez habitus spei (stan nadziei) i habitus caritatis (stan miłości) i szczególnie przez tę ostatnią dyspozycję (stan), jako ognisko całego życia osobowego, zwraca wszystkie władze do Boga. Zasadniczym motorem całego dzieła „moralności cnót i darów” jest Bóg, postrzegany przez motus, czyli poruszenie człowieka przez Boga, ku Bogu w Chrystusie przez Ducha Świętego (łaska Ducha Świętego dana wierzącym w Chrystusa). Dla chrześcijanina cnoty kardynalne działają w przestrzeni miłości.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
1. Esej tematyczny zaliczeniowy z wybranego zagadnienia o cnotach w zakresie ogólnym bądź dotyczący jednej ze cnót (na bazie literatury obowiązkowej i pomocniczej).
2. Egzamin ustny na bazie wykładów i lektury obowiązkowej [szczególną uwagę należy zwrócić na Katechizm Kościoła katolickiego (część o cnotach), encykliki papieskich o cnotach teologalnych (Deus caritas est, Spe salvi, Luemen fidei) oraz nauczania Jana Pawła II o cnotach kardynalnych.
Tezy egzaminacyjne:
1. Cnoty intelektualne rozumu teoretycznego: cnota pojętności, cnota wiedzy, cnota mądrości.
2. Cnoty intelektualne rozumu praktycznego: cnota roztropności, cnota synderezy.
3. Cnoty intelektualne rozumu wykonawczego: cnota sztuki.
4. Cnoty moralne (obyczajowe): roztropność, sprawiedliwość, męstwo, umiarkowanie.
5. Cnoty moralne wlane: cnota mądrości, cnota miłosierdzia, cnota świadectwa, cnota czystości.
6. Cnoty teologalne: cnota wiary, cnota nadziei, cnota miłości.
7. Dary Ducha Świętego: dar pojętności, dar wiedzy, dar mądrości, dar rady, dar pobożności, dar męstwa, dar bojaźni Bożej.
8. Prośby Modlitwy Pańskiej.
9. Czyny błogosławieństw.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Encykliki: Deus caritas est, Spe salvi, Lumen fidei; Jan Paweł II, "Katechezy środowe", w: "Nauczanie papieskie, t. I, rok 1978: "Roztropność", s. 26-28; "Bez sprawiedliwości nie ma miłości", s. 48-50; "Cnota męstwa", s. 72-75; "Cnota umiarkowania", s. 86-88;
Katechizm Kościoła katolickiego (część o cnotach); B. Ashlay, Żyć prawdą w miłości. Biblijne wprowadzenie do teologii moralnej, W drodze, Poznań 2008; W. Giertych, Rozruch wiary, Bernardinum, Pelplin 2013.
Literatura pomocnicza
Św. Tomasz z Akwinu, Summa Theologiae, I-II, qq. 49-70 (De habitus), I-II, qq. 1-16 (De fide), I-II, qq.17-22 (De spe), I-II, qq. 23-46 (De caritate); J. Pieper, "O miłości, nadziei i wierze", W drodze, Poznań 2000; M. Mróz, "Człowiek w dynamizmie cnoty. Aktualność aretologii św. Tomasza z Akwinu w świetle pytania o podstawy moralności chrześcijańskiej", Toruń 2001; J. Woroniecki, "Katolicka etyka wychowania", t. II, cz. I i II, Lublin 1986; A.-M.-Z. Igirukwayo, "Cnoty warunkujące postępowanie synowskie", w: R. Tremblay, S. Zamboni (red.), "Synowie w Synu. Teologia moralna fundamentalna", Wydawnictwo Księży Marianów, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: