Teologia moralna fundamentalna I
1500-TMORA5-3-DM
Przedmiotem wykładu jest wprowadzenie do teologii moralnej jako wyodrębnionego działu teologii. Obejmuje ono najpierw ogólną charakterystykę w świetle wskazań Soboru Watykańskiego II, który wyznaczył kierunki odnowy teologii moralnej oraz w świetle wskazań encykliki Veritatis splendor Jana Pawła II o niektórych podstawowych problemach nauczania moralnego Kościoła:
I. TEOLOGIA MORALNA JAKO DZIAŁ TEOLOGII
1. „Pytanie moralne” jako punkt wyjścia do teologicznej refleksji nad moralnością chrześcijańską
a) Człowiek otwarty na prawdę o dobru
b) Człowiek spragniony wolności
c) Człowiek poszukujący ostatecznego sensu
2. Zarys historii i reorientacja metodologiczna według wskazań Soboru Watykańskiego II
a) Okres patrystyczny
b) Średniowiecze
c) Kres moralności potrydenckiej
d) Zwrot ku moralności biblijnej
e) Przymioty odnowionej teologii moralnej
3. Teologia moralna jako nauka wiary
a) Moralność chrześcijańska jako moralność wiary,
b) Teologiczna refleksja nad moralnością chrześcijańską
4. Teologia moralna jako nauka Kościoła
a) Eklezjalny wymiar moralności chrześcijańskiej
b) Eklezjalny charakter teologii moralnej
c) Rola Magisterium Kościoła w teologii moralnej
Następnie zagadnienia o podstawowym znaczeniu dla refleksji teologicznomoralnej:
II. CZYN LUDZKI
5. Moralność czynów ludzkich
a) Źródła moralności czynu ludzkiego,
b) Czyny dobre i złe
6. Problematyka aktu ludzkiego w encyklice Veritatis splendor
a) Teleologia i teleologizm
b) Przedmiot świadomego aktu
III. PRAWO MORALNE
7. Prawo moralne
a) Naturalne prawo moralne
b) Stare Prawo
c) Nowe Prawo, czyli Prawo ewangeliczne
8. Prawo a wolność człowieka w świetle encykliki Veritatis splendor
a) prawdziwa autonomia moralna człowieka
b) relacja między wolnością a naturą ludzką
c) miejsce ludzkiego ciała w kwestii prawa naturalnego
IV. SUMIENIE JAKO SUBIEKTYWNA NORMA MORALNOŚCI
9. Biblijny fundament interpretacji sumienia
a) Serce człowieka wobec dobra i zła
b) Jezusowa pedagogia sumienia
c) Sumienie w życiu i nauce św. Pawła
10. Sumienie w perspektywie trynitarnej
a) Sumienie jako dar Ojca
b) Sumienie syna w Synu
c) Sumienie w świetle i mocy ducha Świętego
11. Prymat Prawdy a tradycyjna typologia sumienia
a) Sumienie prawdziwe i prawe w dobie absolutyzacji wolności
b) Sumienie pewne w kontekście dyktatury relatywizmu
c) Sumienie wrażliwe wobec zaniku poczucia grzechu
12. Eklezjalno-sakramentalny wymiar formacji sumienia
a) Sumienie jako przedmiot formacyjnej troski Kościoła,
b) Naturalny aspekt formacji sumienia,
c) Nadprzyrodzony aspekt formacji sumienia
V. GRZECH JAKO ODRZUCENIE POWOŁANIA BOŻEGO
13. Grzech w przekazie biblijnym
a) Charakter i powaga grzechu na kartach Starego Testamentu,
b) Grzech w ujęciu Synoptyków,
c) Grzech w Listach św. Pawła,
d) Grzech według św. Jana
14. Grzech jako przedmiot refleksji teologicznej
a) Rozwój refleksji teologicznej nad grzechem,
b) Współczesne kwestionowanie grzechu,
c) Sens i wymiary grzechu we współczesnej refleksji teologicznej
15. Klasyfikacja grzechów
a) Powaga grzechów
b) Rodzaje grzechów)
16. Źródła grzechów
a) Zagrożenia i czynniki zewnętrzne
b) Wady moralne
17. Odpowiedzialność za grzechy
a) Odpowiedzialność indywidualna
b) Wspólnotowy wymiar odpowiedzialności moralnej
W cyklu 2022/23Z:
Przedmiotem wykładu w semestrze zimowym jest wprowadzenie do teologii moralnej jako wyodrębnionego działu teologii. Obejmuje ono jej ogólną charakterystykę w świetle wskazań Soboru Watykańskiego II, który wyznaczył kierunki odnowy teologii moralnej oraz w świetle wskazań encykliki Veritatis splendor Jana Pawła II o niektórych podstawowych problemach nauczania moralnego Kościoła.
I. TEOLOGIA MORALNA JAKO DZIAŁ TEOLOGII 1. „Pytanie moralne” jako punkt wyjścia do teologicznej refleksji nad moralnością chrześcijańską a) Człowiek otwarty na prawdę o dobru b) Człowiek spragniony wolności c) Człowiek poszukujący ostatecznego sensu 2. Reorientacja metodologiczna według wskazań Soboru Watykańskiego II a) Kres moralności potrydenckiej b) Zwrot ku moralności biblijnej c) Przymioty odnowionej teologii moralnej) 3. Teologia moralna jako nauka wiary a) Moralność chrześcijańska jako moralność wiary, b) Teologiczna refleksja nad moralnością chrześcijańską 4. Teologia moralna jako nauka Kościoła a) Eklezjalny wymiar moralności chrześcijańskiej b) Eklezjalny charakter teologii moralnej c) Rola Magisterium Kościoła w teologii moralnej
Omówione zostaną także zagadnienia o podstawowym znaczeniu dla terleksji teologicznomoralnej:
II. CZYN LUDZKI 5. Moralność czynów ludzkich wg. Katechizm Kościoła Katolickiego (Źródła moralności czynu ludzkiego, Czyny dobre i złe) 6. Akt ludzki wg. encykliki Veritatis splendor (Teleologia i teleologizm, Przedmiot świadomego aktu)
III. SUMIENIE JAKO SUBIEKTYWNA NORMA MORALNOŚCI 7. Biblijny fundament interpretacji sumienia (Serce człowieka wobec dobra i zła, Jezusowa pedagogia sumienia, Sumienie w życiu i nauce św. Pawła) 8. Sumienie w perspektywie trynitarnej (Sumienie jako dar Ojca, Sumienie syna w Synu, Sumienie w świetle i mocy ducha Świętego) 9. Prymat Prawdy a tradycyjna typologia sumienia (Sumienie prawdziwe i prawe w dobie absolutyzacji wolności, Sumienie pewne w kontekście dyktatury relatywizmu, Sumienie wrażliwe wobec zaniku poczucia grzechu) 10. Eklezjalno-sakramentalny wymiar formacji sumienia (Sumienie jako przedmiot formacyjnej troski Kościoła, Naturalny aspekt formacji sumienia, Nadprzyrodzony aspekt formacji sumienia).
IV. GRZECH JAKO ODRZUCENIE POWOŁANIA BOŻEGO 11. Grzech w przekazie biblijnym (Charakter i powaga grzechu na kartach Starego Testamentu, Grzech w ujęciu Synoptyków, Grzech w Listach św. Pawła, Grzech według św. Jana) 12. Grzech jako przedmiot refleksji teologicznej (Rozwój refleksji teologicznej nad grzechem, Współczesne kwestionowanie grzechu, Sens i wymiary grzechu we współczesnej refleksji teologicznej) 13. Klasyfikacja grzechów (Powaga grzechów, Rodzaje grzechów) 14. Źródła grzechów (Zagrożenia i czynniki zewnętrzne, Wady moralne) 15. Odpowiedzialność za grzechy (Odpowiedzialność indywidualna, Wspólnotowy wymiar odpowiedzialności moralnej)
|
W cyklu 2023/24Z:
Przedmiotem wykładu w semestrze zimowym jest wprowadzenie do teologii moralnej jako wyodrębnionego działu teologii. Obejmuje ono jej ogólną charakterystykę w świetle wskazań Soboru Watykańskiego II, który wyznaczył kierunki odnowy teologii moralnej oraz w świetle wskazań encykliki Veritatis splendor Jana Pawła II o niektórych podstawowych problemach nauczania moralnego Kościoła.
I. TEOLOGIA MORALNA JAKO DZIAŁ TEOLOGII 1. „Pytanie moralne” jako punkt wyjścia do teologicznej refleksji nad moralnością chrześcijańską a) Człowiek otwarty na prawdę o dobru b) Człowiek spragniony wolności c) Człowiek poszukujący ostatecznego sensu 2. Reorientacja metodologiczna według wskazań Soboru Watykańskiego II a) Kres moralności potrydenckiej b) Zwrot ku moralności biblijnej c) Przymioty odnowionej teologii moralnej) 3. Teologia moralna jako nauka wiary a) Moralność chrześcijańska jako moralność wiary, b) Teologiczna refleksja nad moralnością chrześcijańską 4. Teologia moralna jako nauka Kościoła a) Eklezjalny wymiar moralności chrześcijańskiej b) Eklezjalny charakter teologii moralnej c) Rola Magisterium Kościoła w teologii moralnej
Omówione zostaną także zagadnienia o podstawowym znaczeniu dla terleksji teologicznomoralnej:
II. CZYN LUDZKI 5. Moralność czynów ludzkich wg. Katechizm Kościoła Katolickiego (Źródła moralności czynu ludzkiego, Czyny dobre i złe) 6. Akt ludzki wg. encykliki Veritatis splendor (Teleologia i teleologizm, Przedmiot świadomego aktu)
III. SUMIENIE JAKO SUBIEKTYWNA NORMA MORALNOŚCI 7. Biblijny fundament interpretacji sumienia (Serce człowieka wobec dobra i zła, Jezusowa pedagogia sumienia, Sumienie w życiu i nauce św. Pawła) 8. Sumienie w perspektywie trynitarnej (Sumienie jako dar Ojca, Sumienie syna w Synu, Sumienie w świetle i mocy ducha Świętego) 9. Prymat Prawdy a tradycyjna typologia sumienia (Sumienie prawdziwe i prawe w dobie absolutyzacji wolności, Sumienie pewne w kontekście dyktatury relatywizmu, Sumienie wrażliwe wobec zaniku poczucia grzechu) 10. Eklezjalno-sakramentalny wymiar formacji sumienia (Sumienie jako przedmiot formacyjnej troski Kościoła, Naturalny aspekt formacji sumienia, Nadprzyrodzony aspekt formacji sumienia).
IV. GRZECH JAKO ODRZUCENIE POWOŁANIA BOŻEGO 11. Grzech w przekazie biblijnym (Charakter i powaga grzechu na kartach Starego Testamentu, Grzech w ujęciu Synoptyków, Grzech w Listach św. Pawła, Grzech według św. Jana) 12. Grzech jako przedmiot refleksji teologicznej (Rozwój refleksji teologicznej nad grzechem, Współczesne kwestionowanie grzechu, Sens i wymiary grzechu we współczesnej refleksji teologicznej) 13. Klasyfikacja grzechów (Powaga grzechów, Rodzaje grzechów) 14. Źródła grzechów (Zagrożenia i czynniki zewnętrzne, Wady moralne) 15. Odpowiedzialność za grzechy (Odpowiedzialność indywidualna, Wspólnotowy wymiar odpowiedzialności moralnej)
|
Całkowity nakład pracy studenta
Łączny nakład pracy studenta wynosi 60 godz., co odpowiada 2 punktom ECTS.
● Udział w wykładach = 28 godz.
● Przeczytanie literatury obowiązkowej = 15 godz.
● Powtórzenie materiału i przygotowanie do egzaminu ustnego z zakresu treści wykładu i literatury obowiązkowej = 17 godz.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii moralnej na bazie studium biblijnego Przypowieści o bogatym młodzieńcu K_W01
W2: zna terminologię nauki moralnej na poziomie rozszerzonW2: zna i rozumie terminologię teologicznomoralną na poziomie rozszerzonym, zwłaszcza jej grecko-łacińskie korzenie K_W03, K_W20
W3: ma uporządkowaną i pogłębioną szczegółową wiedzę w odniesieniu do podstawowych zagadnień teologii moralnej K_W07
W4: ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii moralnej z innymi dziedzinami nauki teologicznej, z naukami humanistycznymi, społecznymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych K_W13
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi integrować wiedzę z różnych subdyscyplin teologii, odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami zwłaszcza teologią moralną, biblijną i duchowości K_U07
U2: potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologiczno-moralnych (m.in. teleologizm, konsekwencjalizm, proporcjonalizm), wpływów kultury w celu określenia ich znaczeń etycznych K_U08
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: w kontekście pluralizmu kulturowego rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów etyczno-moralnych w duchu nauczania Kościoła katolickiego K_K03
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny (konwencjonalny)
wykład problemowy
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Przed rozpoczęciem nauki student powinien mieć wiedzę zdobytą na wykładach z Etyki (rok II), Antropologii teologicznej (rok II).
Zna zagadnienia etyki fundamentalnej; posiada wiedzę filozoficzną o naturze moralności ludzkiej.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Metody sprawdzenia efektów uczenia się:
• Kolokwium podczas ostatnich zajęć – W1, W2, W3, W4.
• Dyskusja w czasie wykładu konwersatoryjnego - U1, U2, K 1.
Student otrzymuje zaliczenie z pozytywną oceną gdy:
• Uczestniczył w wykładach - obecność na wykładach jest obowiązkowa (dopuszcza się 2 godz. nieobecności nieusprawiedliwionej).
• Otrzymał pozytywną ocenę z kolokwium, uzależnioną od poprawności formułowanych odpowiedzi oraz stopnia odwołania się literatury pomocniczej.
=====
Tezy do egzaminu z teologii moralnej fundamentalnej po zajęciach semestru zimowego i letniego
I. TEOLOGIA MORALNA JAKO DZIAŁ TEOLOGII
1. „Pytanie moralne” jako punkt wyjścia do teologicznej refleksji nad moralnością chrześcijańską (Człowiek otwarty na prawdę o dobru, Człowiek spragniony wolności, Człowiek poszukujący ostatecznego sensu)
2. Reorientacja metodologiczna według wskazań Soboru Watykańskiego II (Kres moralności potrydenckiej, Zwrot ku moralności biblijnej, Przymioty odnowionej teologii moralnej)
3. Teologia moralna jako nauka wiary (Moralność chrześcijańska jako moralność wiary, Teologiczna refleksja nad moralnością chrześcijańską)
4. Teologia moralna jako nauka Kościoła (Eklezjalny wymiar moralności chrześcijańskiej, Eklezjalny charakter teologii moralnej, Rola Magisterium Kościoła w teologii moralnej)
II. CZYN LUDZKI
5. Moralność czynów ludzkich wg. Katechizm Kościoła Katolickiego (Źródła moralności czynu ludzkiego, Czyny dobre i złe)
6. Akt ludzki wg. encykliki Veritatis splendor (Teleologia i teleologizm, Przedmiot świadomego aktu)
III. SUMIENIE JAKO SUBIEKTYWNA NORMA MORALNOŚCI
7. Biblijny fundament interpretacji sumienia (Serce człowieka wobec dobra i zła, Jezusowa pedagogia sumienia, Sumienie w życiu i nauce św. Pawła)
8. Sumienie w perspektywie trynitarnej (Sumienie jako dar Ojca, Sumienie syna w Synu, Sumienie w świetle i mocy ducha Świętego)
9. Prymat Prawdy a tradycyjna typologia sumienia (Sumienie prawdziwe i prawe w dobie absolutyzacji wolności, Sumienie pewne w kontekście dyktatury relatywizmu, Sumienie wrażliwe wobec zaniku poczucia grzechu)
10. Eklezjalno-sakramentalny wymiar formacji sumienia (Sumienie jako przedmiot formacyjnej troski Kościoła, Naturalny aspekt formacji sumienia, Nadprzyrodzony aspekt formacji sumienia).
IV. GRZECH JAKO ODRZUCENIE POWOŁANIA BOŻEGO
11. Grzech w przekazie biblijnym (Charakter i powaga grzechu na kartach Starego Testamentu, Grzech w ujęciu Synoptyków, Grzech w Listach św. Pawła, Grzech według św. Jana)
12. Grzech jako przedmiot refleksji teologicznej (Rozwój refleksji teologicznej nad grzechem, Współczesne kwestionowanie grzechu, Sens i wymiary grzechu we współczesnej refleksji teologicznej)
13. Klasyfikacja grzechów (Powaga grzechów, Rodzaje grzechów)
14. Źródła grzechów (Zagrożenia i czynniki zewnętrzne, Wady moralne)
15. Odpowiedzialność za grzechy (Odpowiedzialność indywidualna, Wspólnotowy wymiar odpowiedzialności moralnej)
Praktyki zawodowe
Literatura
I. Literatura podstawowa
a) Dokumenty Kościoła katolickiego:
Katechizm Kościoła Katolickiego (Watykan, 11.10.1992), Życie w Chrystusie: nr 1691-1698; Godność osoby ludzkiej: nr 1699-1715; Wolność chrześcijańska: nr 1730-1748; Moralność czynów ludzkich: nr 1749-1761; Sumienie moralne: nr 1776-1802; Grzech: nr 1846-1876
Jan Paweł II. Enc. Dives in Misericordia (Watykan, 30.11.1980), Interpretacja przypowieści o miłosiernym ojcu: nr 5-6.
Jan Paweł II, Enc. Veritatis splendor (Watykan, 6.08.1993)
Jan Paweł II, Adh. Reconciliatio et paenitentia (Watykan, 2.12.1985), Przypowieść o pojednaniu: nr 5-6; Miłość większa niż grzech: nr 13-18.
b) Podręczniki
Kokoszka A., Teologia moralna fundamentalna, Tarnów 2005.
Olejnik S., Teologia moralna fundamentalna, Włocławek 1998.
Zabielski J., Podstawy chrześcijańskiej moralności. Teologia moralna fundamentalna, Białystok 2013.
II. Literatura uzupełniająca:
Greniuk F., Katolicka teologia moralna w poszukiwaniu własnej tożsamości, Lublin 1993, s. 171-179.
Mroczkowski I., Teologia moralna. Definicja. Przedmiot. Metoda, Płock 2011.
Nagórny J., Teologia moralna jako eklezjalna nauka wiary w świetle „Veritatis splendor”, w: Jan Paweł II. Veritatis splendor. Tekst i komentarze, red. a. Szostek, Lublin 1995, s. 275-294.
Pryszmont J., Historia teologii moralnej, Warszawa 1987.
Wanat Z., „Pytanie moralne” pytaniem o człowieka, w: Prawda oświeca rozum i kształtuje wolność. Encyklika „Veritatis splendor” Jana Pawła II po 20. Latach, red. J. Gocko, Lublin 2014, s. 151-170.
Wanat Z., Sumienie w blasku Prawdy. Polska teologia sumienia XX wieku, Toruń 2012.
Wanat Z., Trudny dar wolności w perspektywie biblijnego początku według nauczania Jana Pawła II, „Paedagogia Christiana” (2002) nr 1, s. 21-31.
Witczyk H., „Obraz Boży” w człowieku - źródło i cel działania moralnego, w: Antropologia teologicznomoralna. Koncepcje. Kontrowersje. Inspiracje, red. I. Mroczkowski, J. Sobkowiak, Warszawa 2008.
W cyklu 2022/23Z:
I. Dokumenty Kościoła katolickiego: Katechizm Kościoła Katolickiego (Watykan, 11.10.1992), Życie w Chrystusie: nr 1691-1698; Godność osoby ludzkiej: nr 1699-1715; Wolność chrześcijańska: nr 1730-1748; Moralność czynów ludzkich: nr 1749-1761; Sumienie moralne: nr 1776-1802; Grzech: nr 1846-1876 Jan Paweł II. Enc. Dives in Misericordia (Watykan, 30.11.1980), Interpretacja przypowieści o miłosiernym ojcu: nr 5-6. Jan Paweł II, Enc. Veritatis splendor (Watykan, 6.08.1993) Jan Paweł II, Adh. Reconciliatio et paenitentia (Watykan, 2.12.1985), Przypowieść o pojednaniu: nr 5-6; Miłość większa niż grzech: nr 13-18.
II. Literatura przedmiotu: Greniuk F., Katolicka teologia moralna w poszukiwaniu własnej tożsamości, Lublin 1993, s. 171-179. Nagórny J., Teologia moralna jako eklezjalna nauka wiary w świetle „Veritatis splendor”, w: Jan Paweł II. Veritatis splendor. Tekst i komentarze, red. a. Szostek, Lublin 1995, s. 275-294. Olejnik S., Teologia moralna fundamentalna, Włocławek 1998, s. . Wanat Z., „Pytanie moralne” pytaniem o człowieka, w: Prawda oświeca rozum i kształtuje wolność. Encyklika „Veritatis splendor” Jana Pawła II po 20. Latach, red. J. Gocko, Lublin 2014, s. 151-170.
|
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Zaliczenie zajęć semestru zimowego odbędzie się w formie kolokwium. Tezy do egzaminu z teologii moralnej fundamentalnej w roku 2022-2023 po zajęciach semestru zimowego i letniego
I. TEOLOGIA MORALNA JAKO DZIAŁ TEOLOGII 1. „Pytanie moralne” jako punkt wyjścia do teologicznej refleksji nad moralnością chrześcijańską (Człowiek otwarty na prawdę o dobru, Człowiek spragniony wolności, Człowiek poszukujący ostatecznego sensu) 2. Reorientacja metodologiczna według wskazań Soboru Watykańskiego II (Kres moralności potrydenckiej, Zwrot ku moralności biblijnej, Przymioty odnowionej teologii moralnej) 3. Teologia moralna jako nauka wiary (Moralność chrześcijańska jako moralność wiary, Teologiczna refleksja nad moralnością chrześcijańską) 4. Teologia moralna jako nauka Kościoła (Eklezjalny wymiar moralności chrześcijańskiej, Eklezjalny charakter teologii moralnej, Rola Magisterium Kościoła w teologii moralnej)
II. CZYN LUDZKI 5. Moralność czynów ludzkich wg. Katechizm Kościoła Katolickiego (Źródła moralności czynu ludzkiego, Czyny dobre i złe) 6. Akt ludzki wg. encykliki Veritatis splendor (Teleologia i teleologizm, Przedmiot świadomego aktu)
III. SUMIENIE JAKO SUBIEKTYWNA NORMA MORALNOŚCI 7. Biblijny fundament interpretacji sumienia (Serce człowieka wobec dobra i zła, Jezusowa pedagogia sumienia, Sumienie w życiu i nauce św. Pawła) 8. Sumienie w perspektywie trynitarnej (Sumienie jako dar Ojca, Sumienie syna w Synu, Sumienie w świetle i mocy ducha Świętego) 9. Prymat Prawdy a tradycyjna typologia sumienia (Sumienie prawdziwe i prawe w dobie absolutyzacji wolności, Sumienie pewne w kontekście dyktatury relatywizmu, Sumienie wrażliwe wobec zaniku poczucia grzechu) 10. Eklezjalno-sakramentalny wymiar formacji sumienia (Sumienie jako przedmiot formacyjnej troski Kościoła, Naturalny aspekt formacji sumienia, Nadprzyrodzony aspekt formacji sumienia).
IV. GRZECH JAKO ODRZUCENIE POWOŁANIA BOŻEGO 11. Grzech w przekazie biblijnym (Charakter i powaga grzechu na kartach Starego Testamentu, Grzech w ujęciu Synoptyków, Grzech w Listach św. Pawła, Grzech według św. Jana) 12. Grzech jako przedmiot refleksji teologicznej (Rozwój refleksji teologicznej nad grzechem, Współczesne kwestionowanie grzechu, Sens i wymiary grzechu we współczesnej refleksji teologicznej) 13. Klasyfikacja grzechów (Powaga grzechów, Rodzaje grzechów) 14. Źródła grzechów (Zagrożenia i czynniki zewnętrzne, Wady moralne) 15. Odpowiedzialność za grzechy (Odpowiedzialność indywidualna, Wspólnotowy wymiar odpowiedzialności moralnej)
|
W cyklu 2023/24Z:
Zaliczenie zajęć semestru zimowego odbędzie się w formie kolokwium. Tezy do egzaminu z teologii moralnej fundamentalnej w roku 2022-2023 po zajęciach semestru zimowego i letniego
I. TEOLOGIA MORALNA JAKO DZIAŁ TEOLOGII 1. „Pytanie moralne” jako punkt wyjścia do teologicznej refleksji nad moralnością chrześcijańską (Człowiek otwarty na prawdę o dobru, Człowiek spragniony wolności, Człowiek poszukujący ostatecznego sensu) 2. Reorientacja metodologiczna według wskazań Soboru Watykańskiego II (Kres moralności potrydenckiej, Zwrot ku moralności biblijnej, Przymioty odnowionej teologii moralnej) 3. Teologia moralna jako nauka wiary (Moralność chrześcijańska jako moralność wiary, Teologiczna refleksja nad moralnością chrześcijańską) 4. Teologia moralna jako nauka Kościoła (Eklezjalny wymiar moralności chrześcijańskiej, Eklezjalny charakter teologii moralnej, Rola Magisterium Kościoła w teologii moralnej)
II. CZYN LUDZKI 5. Moralność czynów ludzkich wg. Katechizm Kościoła Katolickiego (Źródła moralności czynu ludzkiego, Czyny dobre i złe) 6. Akt ludzki wg. encykliki Veritatis splendor (Teleologia i teleologizm, Przedmiot świadomego aktu)
III. SUMIENIE JAKO SUBIEKTYWNA NORMA MORALNOŚCI 7. Biblijny fundament interpretacji sumienia (Serce człowieka wobec dobra i zła, Jezusowa pedagogia sumienia, Sumienie w życiu i nauce św. Pawła) 8. Sumienie w perspektywie trynitarnej (Sumienie jako dar Ojca, Sumienie syna w Synu, Sumienie w świetle i mocy ducha Świętego) 9. Prymat Prawdy a tradycyjna typologia sumienia (Sumienie prawdziwe i prawe w dobie absolutyzacji wolności, Sumienie pewne w kontekście dyktatury relatywizmu, Sumienie wrażliwe wobec zaniku poczucia grzechu) 10. Eklezjalno-sakramentalny wymiar formacji sumienia (Sumienie jako przedmiot formacyjnej troski Kościoła, Naturalny aspekt formacji sumienia, Nadprzyrodzony aspekt formacji sumienia).
IV. GRZECH JAKO ODRZUCENIE POWOŁANIA BOŻEGO 11. Grzech w przekazie biblijnym (Charakter i powaga grzechu na kartach Starego Testamentu, Grzech w ujęciu Synoptyków, Grzech w Listach św. Pawła, Grzech według św. Jana) 12. Grzech jako przedmiot refleksji teologicznej (Rozwój refleksji teologicznej nad grzechem, Współczesne kwestionowanie grzechu, Sens i wymiary grzechu we współczesnej refleksji teologicznej) 13. Klasyfikacja grzechów (Powaga grzechów, Rodzaje grzechów) 14. Źródła grzechów (Zagrożenia i czynniki zewnętrzne, Wady moralne) 15. Odpowiedzialność za grzechy (Odpowiedzialność indywidualna, Wspólnotowy wymiar odpowiedzialności moralnej)
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: