Teologia fundamentalna I 1500-TFUN-1-SJ-22
Teologia fundamentalna jako dziedzina odpowiedzialna za przedstawienie racji wiary (por. 1 P 3,15), skupia swą uwagę na wyjaśnieniu
relacji między wiarą a refleksją filozoficzną (w kontekście tzw. preambula fidei). Jej zadaniem jest ukazanie wiarygodności Objawienia i
przedstawienie fundamentów wiary Kościoła, podstawowych kategorii niezbędnych w późniejszym studium teologii systematycznej.
Sytuuje się w ten sposób na granicy filozofii i teologii, jako dyscyplina w permanentnym dialogu. Drugi obszar tematyczny dotyczy osoby i
nauczania Chrystusa jako podstawowego znaku wiarygodności: jego świadomości mesjańskiej, źródeł historycznych dotyczących Jezusa
oraz autentyczności przekazu ewangelicznego o zmartwychwstaniu Jezusa. W tym kontekście szczególny akcent zostanie położony na
przedstawienie Leben Iesu Forschung, trwającego od oświecenia po współczesność. Wreszcie zwieńczeniem refleksji teologicznofundamentalnej
będzie tajemnica Kościoła, jego kolegialności, sukcesji apostolskiej i prymatu. Te trzy zagadnienia (Objawienie,
chrystologia i eklezjologia) stanowią najważniejsze obszary tematyczne kursu teologii fundamentalnej.
Na treść programową WYKŁADÓW w semestrze zimowym składają się następujące zagadnienia:
1. Natura teologii fundamentalnej: historia i zadania
2. Biblijne rozumienie Objawienia
3. Objawienie i rozum w Tradycji Kościoła
4. Definitywność objawienia chrześcijańskiego
5. Depositum fidei: Apostołowie i Kościół – przekaziciele Objawienia
6. Magisterium Kościoła jako autentyczny interpretator Objawienia: nieomylność
7. Objawienie jako „tajemnica” i „prawda”
8. Potrzeba Objawienia
9. Teologia „religii” w kontekście Objawienia
10. Wiara w Piśmie Świętym
11. Fides u Augustyna i Tomasza z Akwinu
12. Magisterium Kościoła nt wiary. Wiara ludzka i boska
13. Struktura epistemologiczna aktu wiary
14. Motywy wiary i jej wolność
15. Rodzaje i przyczyny ateizmu
16. New Atheism: Ateizm w „imię wolności” i „nauki”
17. Założenia teologiczno-antropologiczne możliwości objawienia
18. Teologiczne aspekty cudu
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- sytuacyjna
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
U1: Szczegółowo opisuje świadectwa historyczne o Jezusie Chrystusie, dokonuje rozróżnień wiarygodności źródeł (apokryfy, ewangelie).
(K_U01).
U2: Stosuje w praktyce różne sposoby argumentowania w teologii, rozróżnia modele apologetyczne XX wieku. (K_U07).
Literatura
1. H. Seweryniak, Świadectwo i sens. Teologia fundamentalna, Płock 2001
2. H. Waldenfels, O Bogu, Jezusie Chrystusie i Kościele dzisiaj. Teologia fundamentalna w kontekście czasów obecnych, Katowice 1993
3. M. Rusecki, Leksykon teologii fundamentalnej, Lublin-Kraków 2002
4. J. Kulisz, Wprowadzenie do teologii fundamentalnej, Kraków 1995.
5.J. Galot J., Problem świadomości Chrystusa, w: Tenże, Wybrane zagadnienia z teologii współczesnej, Kraków 1994, s. 21-77.
6. A. McGrath, Apologetyka po prostu. Jak pomóc poszukującym i scept, W drodze, Poznań 2020.
7. T. J. White. Powszechne pośrednictwo Chrystusa a religie niechrześcijańskie. Wrocławski Przegląd Teologiczny, 30(2), 2023, s. 63–86.
Literatura pomocnicza:
1. A. McGrath, Bóg nie jest urojeniem. Złudzenia Dawkinsa, Kraków 2012
2. P. Roszak, Wiarygodność i tożsamość. Teologia wiary św. Tomasza z Akwinu a współczesność, Kraków 2013.
3. S. T. Davis, Wiara - racjonalna czy naiwna? Filozof broni chrześcijaństwa, W drodze, Poznań 2020
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: