Techniki prowadzenia negocjacji i mediacji 1500-TECH-S2
Uczestnik zapoznaje się z podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu technik prowadzenia negocjacji i mediacji, jak i samej specyfiki tych dwóch zjawisk. W części warsztatowej nabyta wiedza jest prezentowana w formie ćwiczeń (pracy własnej i w zespole). Treści realizowane w ramach konwersatorium:
1. Zajęcia organizacyjne.
2. Czym są negocjacje i mediacje.
3. Rodzaje mediacji.
4. Standardy prowadzenia mediacji i postępowania mediatora.
5. Wskazania i przeciwwskazania do mediacji.
6. Etapy działań mediatora.
7. Dokumentacja mediacji.
8. Zasady etyki zawodu mediatora.
9. Dziecko w mediacji.
10. Komunikacja w mediacjach i negocjacjach.
11. Spotkanie z mediatorem i ćwiczenia
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- pomiaru w terenie
- referatu
- obserwacji
- SWOT
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Student otrzymuje zaliczenie z pozytywną oceną, gdy:
uczestniczył w zajęciach – obecność jest obowiązkowa i warunkuje dopuszczenie studenta do kolokwium pisemnego. Dopuszcza się 2 godziny nieobecności nieusprawiedliwionej, wszystkie pozostałe nieobecności muszą być obowiązkowo usprawiedliwione, a dany temat opracowany w formie pisemnej i dostarczony do prowadzącego w ciągu dwóch tygodni od nieobecności.
przeczytał lekturę obowiązkową i aktywnie uczestniczył w zajęciach.
przygotował jeden z tematów zajęć,
zaliczył z pozytywnym wynikiem pisemne kolokwium z treści zajęć.
Z kolokwium student może uzyskać 10 punktów.
Kryteria oceny:
• obecność na zajęciach: 15 * 1 pkt. = 15 pkt.
• przygotowanie tematu / prezentacji: 5 pkt.
• kolokwium pisemne: 20 pytań * 0,5 pkt. = 10 pkt.
RAZEM: 30 pkt.
• bdb: 30 – 28 pkt.
• db plus: 27 – 25 pkt.
• db: 24 – 22 pkt.
• dst plus: 21 – 19 pkt.
• dst: 18 – 17 pkt.
• ndst: > 16 pkt.
Literatura
Literatura podstawowa - obowiązkowa:
1. BARGIEL-MATUSIEWICZ K., Negocjacje i mediacje, Warszawa 2010.
2. BINSZTOK A. (red.), Sztuka skutecznego prowadzenia mediacji i negocjacji. Zagadnienia psychologiczne i komunikacyjne, Wrocław 2013.
3. KAŹMIERCZAK M., KAŹMIERCZAK J., Mediacja rodzinna. Praktyczny poradnik, Warszawa 2015.
4. PEELING N., Negocjacje. Co dobry negocjator wie, robi i mówi, Warszawa 2010.
Literatura uzupełniająca:
5. ADLER R. B., ROSENFELD L. B., PROCTOR II R. F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań 2011, s. 225-253.
6. BUREŠ I., LOPUCHOVSKÁ V. A., Złote zasady negocjacji, 2006.
7. COVEY S. R., 3 rozwiązanie. Jak sprostać najtrudniejszym życiowym wyzwaniom, Poznań 2012.
8. GMURZYŃSKA E., MORKA R., Mediacje teoria i praktyka, 2009.
9. HAMAN W., GUT J., Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy, Wyd. 3, Gliwice 2008, s. 119-206.
10. LEWICKA A. (red.), Profesjonalny mediator. Zostań nim. Poradnik metodyczny, Lublin 2008.
11. LEWICKI R. J., BARRY B., SAUNDERS D. M., Zasady negocjacji, Poznań 2012.
12. MOORE C. W., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009.
13. MOORE C. W., The mediation process. Practical strategies for resolving conflict, San Francisco 1996.
14. NORDHELLE G., Mediacja. Sztuka rozwiązywania konfliktów, Gdańsk 2010.
15. PRZYBYŁA-BASISTA H., Mediacje rodzinne w konflikcie rozwodowym. Gotowość i opór małżonków a efektywność procesu mediacji, Katowice 2006.
16. SCHOTT B., Skuteczne negocjacje. Jak negocjować w pracy i w domu, 2007.
17. WINOGRODZKA L., Techniki negocjacyjne w pracy mediatora [W:] LEWICKA A. (red.), Profesjonalny mediator. Zostań nim. Poradnik metodyczny, Lublin 2008, s. 91-102.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: