Teologia duchowości 1500-TDUCH-4-DM
Wykłady mają za zadanie zapoznanie studentów z problematyką treści merytorycznych przedmiotu. Na treść programową zajęć składają sie nastepujące zagadnienia:
1. Nazwy i pojęcie teologii duchowości:
- Metoda teologii duchowości.
- Teologia duchowości wśród dyscyplin teologicznych.
- Źródła wspólne i empiryczne w teologii duchowości.
2. Przedmiot materialny i formalny:
- szkoły duchowości
- doświadczenie duchowe
3. Elementy mistyki w teologii duchowości:
- życie mistyczne
- doświadczenie mistyczne
- cechy doświadczenia mistycznego
- elementy doświadczenia mistycznego
4. Cel rozwoju duchowego:
- Chwała Boża
- Zbawienie
- Osobista świętość
5. Trójca Święta fundamentem życia duchowego:
- misterium Boga Ojca
- Chrystus u podstawy doświadczenia duchowego
- Duch Święty w tajemnicy życia duchowego i Kościoła
6. Duchowość maryjna.
7. Organizm życia duchowego.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody sprawdzania efektów kształcenia:
- dyskusja podczas wykładów: W2, W4, W8, U1, K1.
- pisemna praca zaliczeniowa, albo prezentacja: W3, U2.
Kryteria oceniania:
Student otrzymuje ocenę w ramach uzbieranych punktów, gdy:
a) uczestniczył w wykładach - obecność na wykładach jest obowiązkowa i warunkuje zaliczenie przedmiotu (nieobecność uwzględnia się tylko zwolnieniem lekarskim lub podobnym) - 1 godzina wykładu to 1 punkt: 28 godzin to 28 punktów oraz brał aktywny udział w dyskusji na temat:
- prezentowanych szkół duchowości.
- omawianie duchowości maryjnej.
b) napisał kolokwium zaliczeniowe i odpowiedział pozytywnie na min.3 pytania z pośród 5 pytań. Za co może otrzymać od 6-10pkt.
c) oddał pisemną pracę zaliczeniową, albo prezentację dotyczącą szkół duchowości w Polsce i świecie.
Na ocenę pracy (max. liczba punktów 55) mają wpływ następujące czynniki:
- wybór szkoły duchowości i uzasadnienie wyboru - 0-10pkt.
- określenie doktryny szkoły - 0-15pkt.
- prezentacja przedstawicieli szkoły - 0-20pkt.
- aktualność szkoły - 0-10pkt.
Student w sumie może uzyskać max. liczbę 95pkt. Na ocenę końcową składa się suma punktów w nastepujacym porządku:
0pkt - 50pkt - niedostateczny
51pkt - 60pkt - dostateczny
61pkt - 69pkt - dostateczny plus
70pkt - 79pkt - dobry
80pkt - 89pkt - dobry plus
90pkt - 95pkt - bardzo dobry
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. M. Chmielewski., Metodologiczne problemy posoborowej teologii duchowości katolickiej, Lublin 2001.
Literatura uzupełniająca:
1. S. Urbański, Ścieżki wychowania chrześcijańskiego, Warszawa 2008.
2. A. Marchetti, Zarys teologii życia duchowego, t.3, Kraków 1996.
3. A. Charles, Wprowadzenie do teologii duchowości, Myśl teologiczna, Kraków 1996.
4. J. Dziadosz, Doświadczyć Boga. Życie chrześcijańskie w ćwiczeniach duchowych św. Ignacego Loyoli, Kraków 2000.
5. R. Garrigou-Lagrange, Trzy okresy życia wewnętrznego, Niepokalanów 1998.
6. J.W. Gogola, Teologia komunii z Bogiem, Kraków 2001.
7. I. Giovanni, Duchowość franciszkańska, Kraków 1998.
8. S.C. Napiórkowski, Matka mojego Pana, Opole 1988.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: