Teologia dogmatyczna (Mariologia, Eschatologia) 1500-TDMiESCH-DM
Ćwiczenia z teologii dogmatycznej (traktaty: mariologia i eschatologia) mają na celu pogłębienie umiejętności interpretacji tekstów teologicznych, a także oceny w ich świetle zjawisk kulturowych oraz praktyk pastoralnych.
Na treść programową składają się następujące zagadnienia:
1. Błogosławiona Maryja Dziewica, Boża Rodzicielka w misterium Chrystusa i Kościoła.
2. Maryja wobec Osób Trójcy Świętej.
3. Rola Maryi w Historii Zbawienia.
4. Kult Najświętszej Maryi Panny.
5. Nadzieja - wyraz wiary.
6. Śmierć - między trwogą a nadzieją.
7. Miłość silniejsza niż śmierć.
8. Zmartwychwstanie ciał.
9. Życie wieczne.
10. Eschatologiczny charakter Kościoła Pielgrzymującego i jego jedność z Kościołem w niebie.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- klasyczna metoda problemowa
- referatu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
Metody sprawdzenia efektów kształcenia:
• Dwa pisemne kolokwia - W1, K1.
• Aktywny udział w dyskusji - W2, W3, W5, U1, U3, K2, K3.
• Prezentacja lektury obowiązkowej i poprowadzenie dyskusji problemowej - W4, U2, U4, K2.
Student otrzyma zaliczenie z pozytywną oceną gdy:
• Uczestniczył w ćwiczeniach (dopuszcza się jedną nieobecność).
• Zaliczył z pozytywnym wynikiem pisemne kolokwia. Z jednego kolokwium student może uzyskać max. 4 punkty.
• Brał aktywny udział w dyskusji; 1 godzina ćwiczeń = 2 punkty. Maksymalna liczba punktów wynosi 30.
• Przygotował referat na podstawie lektury obowiązkowej i poprowadził dyskusję problemową. Student może uzyskać max. 7 punktów.
Ocena końcowa:
Maksymalna liczba punktów uzyskanych z pisemnych kolokwiów, za aktywny udział w dyskusji oraz przygotowanie referatu i poprowadzenie dyskusji problemowej wynosi 45 punktów.
bdb: 45 – 42 pkt.
db plus: 41 – 38 pkt.
db: 37 – 34 pkt.
dst plus: 33 – 30 pkt.
dst: 29 – 27 pkt.
ndst: 26 i mniej pkt. (tzn. poniżej 60%)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Konstytucja Dogmatyczna o Kościele Lumen Gentium, Rzym 1964 (52-69).
2. JAN PAWEŁ II, Redemptoris Mater, Rzym 1987.
3. BALLESTER M., „Nasze zmartwychwstanie", w: Wierzę, tłum. D. Chodyniecki, red. J. Salij, Kielce 2012, s. 417-467.
Literatura dodatkowa:
BALTER L., Eschatologia współczesna dla duszpasterzy i katechetów, Kraków 2010; BARTNIK CZ. ST., „O Maryi (Mariologia)”, w: Dogmatyka katolicka, tom II, Lublin 2003, ss. 269-494; BENEDYKT XVI, Spe salvi, Rzym 2007; BUXAKOWSKI J., Maryja, Matka Boga i Matka Kościoła. Wykłady i pisma mariologiczne. Teologia prawd wiary, tom VI, Pelplin 2004; BUXAKOWSKI J., Wieczność i człowiek. Eschatologia, Pelplin 2006; COURTH F., Mariogia – Maryja, Matka Chrystusa, traktat VI, tłum. W. Szymona, Kraków 1999; DANIELEWICZ Z., Traktat o rzeczywistości ostatecznej, Warszawa 2007 (Dogmatyka, t. VI); DE FIORES S., Kim jest dla nas Maryja? Odpowiedzi na najbardziej prowokacyjne pytania, tłum. K. Łapiński, Częstochowa 2003; FERDEK B., Nasza Siostra – Córką i Matką Pana. Mariologia jako przestrzeń syntezy dogmatyki, Świdnica 2007; FINKENZELLER J., Eschatologia, tłum. W. Szymona, Kraków 2000; JAN PAWEŁ II, Rosarium Virginis Mariae, Rzym 2002; JEZIERSKI J., Maryja początkiem nowego świata. Zarys mariologii katolickiej, Kraków 2012; KIJAS Z. J., Czyściec. Czy i dla kogo?, Kraków 1999; KIJAS Z. J., Niebo. Dom Ojca, Kraków 2001; KIJAS Z. J., Piekło. Oddalenie od domu Ojca, Kraków 2002; Międzynarodowa Komisja Teologiczna, Aktualne problemy eschatologii (1992); NAPIÓRKOWSKI S. C., Matka naszego Pana. (Problemy – poszukiwania – perspektywy), Tarnów 1992; PAWEŁ VI, Marialis cultus, Rzym 1974; RATZINGER J., Śmierć i życie wieczne, tłum. M. Węcławski, Warszawa 2000; RYCHLICKI CZ., Wiara – nadzieja - miłość, Płock 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: