Teologia dogmatyczna (Bóg Stworzyciel i Łaska) 1500-TDGM-4-DM
1. Wprowadzenie metodologiczne i merytoryczne
2. Świadectwa biblijne o stworzeniu (Stary i Nowy Testament)
3. Historyczny rozwój nauki o stworzeniu
4. Teoria ewolucji i kreacjonizm
5. Personalistyczna interpretacja stworzenia człowieka
6. Soteriologiczne ujęcie grzechu pierworodnego
7. Stworzenie aniołów. Anioły upadłe i ich wpływ na ludzką naturę
8. Cel stworzenia. Opatrzność Boża a istnienie zła
9. Etymologia słowa „łaska” i zarys rozwoju doktryny
10. Tradycyjne rozumienie łaski a nowe akcenty w posoborowej charytologii
11. Łaska niestworzona – Dar Ducha Świętego
12. Różnorodność łaski stworzonej
13. Natura a łaska. Działanie łaski a wolna wola człowieka
14. Łaska Boża a ludzka zasługa
15. Pneumatocentryzm i pneumatologizacja
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin:
a) ocena dostateczna – umiejętność panoramicznej prezentacji całokształtu treści wykładu; rzeczowe zaprezentowanie kwestii dotyczącej dwóch z trzech podanych tez oraz choć częściowa zdolność udzielenia odpowiedzi na inne pytania dotyczące tematów podanych w opanowanych przez studenta tezach.
b) ocena dobra – umiejętność integralnego prezentowania kwestii składającej się na treść wykładu; rzeczowe zaprezentowanie kwestii dotyczącej trzech podanych tez oraz choć częściowa zdolność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące wskazanych w tezach zagadnień.
c) ocena bardzo dobra – zdolność holistycznego ujęcia całości podjętych w traktacie zagadnień, umiejętność integralnego ujęcia omawianych trzech tez oraz zdolność udzielenia prawidłowych odpowiedzi na dodatkowe pytania z innych obszarów traktatu.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Obowiązkowa:
1. Rdz 1-3.
2. KKK 279-421.
3. Katechezy Jana Pawła II. Bóg Ojciec, Kraków – Ząbki 1999, Katecheza nr 44-67.
4. Góźdź K., Stwórca i stworzenie, w: Być chrześcijaninem. Teologia dla szkół średnich, red. M. Rusecki, wyd. III zmienione, Lubin 2007, s. 138-174.
5. Kunka S., Do kogo należy grzech pierworodny?, „Teologia w Polsce” 2009 nr 2, s. 229-243; Bóg Stwórcą człowieka, „Roczniki Teologii Dogmatycznej” 2011 t. 3(58), s. 187-199; Obraz Boży w człowieku, „Kieleckie Studia Teologiczne” 2012, t. XI, s. 113-131.
Uzupełniająca:
1. Buxakowski J., Stwórca i stworzenie, w: Teologia prawd wiary, t. IV, Pelplin 1998.
2. Bartnik Cz. S., Dogmatyka katolicka, t. I, Lublin 2000, s. 245-441 i 443-494.
3. Ganoczy A., Nauka o stworzeniu, w: Podręcznik Teologii Dogmatycznej, red. W. Beinert, traktat III, tłum. J. Fenrychowa, Kraków 1999.
4. Kehl M., I widział Bóg, że to jest dobre. Teologia stworzenia, tłum. W. Szymona, Poznań 2008.
5. Kowalczyk M., Traktat o stworzeniu, w: Dogmatyka, t. VI, red. E. Adamiak i inni, Warszawa 2007, s. 15-286.
6. Ladaria L. F., Człowiek stworzony na obraz Boga, w: Historia dogmatów, red. B. Sesboüé, t. II, tłum. P. Rak, Kraków 2001, s. 81-129.
7. D. Oko, Łaska i wolność. Łaska w Biblii, nauczaniu Kościoła i teologii współczesnej, Kraków 1997.
8. Kunka S., Syn Niepokalanej Oblubienicy. Miłosierdzie Ojca wszelkiego stworzenia. Zarys dogmatyki katolickiej, Pelplin 2023, s. 17-62: Miłosierdzie w darze istnienia (trynitologia i protologia).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: