Wprowadzenie w lekturę Biblii z elementami historii, geografii i archelogii - blok kompetencyjny "Kompendium teologii" 1500-TB-BK
Na treść programową pierwszej części wykładów składają się następujące zagadnienia:
1. Biblia – książka czy biblioteka? Biblia hebrajska i Biblia chrześcijańska: 2 godziny.
2. Jak kształtowała się Biblia? Co odróżnia Biblię od innych pomników literatury starożytnej: Biblia w ujęciu żydowskim i chrześcijańskim (problem natchnienia biblijnego): 2 godziny;
3. Dlaczego te a nie inne księgi starożytne weszły w skład Biblii? Literatura apokryficzna: 2 godziny;
4. W jaki sposób można dotrzeć do oryginalnego tekstu Biblii?: 2 godziny?
5. Dlaczego tłumaczono Biblię? Starożytne tłumaczenia biblijne. Biblia polska: 2 godziny.
6. Interpretacja Biblii: o sensach Pisma Świętego: 2 godz.
7. Podejście diachroniczne (metoda historyczno-krytyczna: krytyka tekstu, krytyka literacka, krytyka form, krytyka tradycji, krytyka redakcji) i synchroniczne (nowe metody literackie: analiza narracyjna, analiza retoryczna, analiza pragmatyczna) do tekstu biblijnego: 4 godziny.
8. Tora – co to takiego?: 2 godziny;
9. Prorocy, profetyzm i księgi prorockie: 2 godziny;
10. Mędrcy Izraela i Pieśni Izraela: 2 godziny;
11. Ewangelia czy ewangelie?: 2 godziny;
12. Po co były pisane listy Nowego Testamentu?: 2 godziny;
13. Zakończenie Biblii chrześcijańskiej – Apokalipsa św. Jana a literatura apokaliptyczna: 2 godziny;
14. Biblia a kultura: 2 godziny.
Na treść programową drugiej części wykładów składają się następujące tematy:
1. Palestyna i Izrael na tle historii starożytnego Bliskiego Wschodu w drugim tysiącleciu przed Chrystusem: 2 godziny;
2. Dzieje patriarchów: 2 godziny;
3. Mojżesz, Exodus i zdobycie Kanaanu: 2godziny;
4. Epoka Sędziów i początki monarchii: 2godziny;
5. Monarchia i jej upadek. Niewola babilońska 2godziny;
6. Epoka helleńska i rzymska oraz początek chrześcijaństwa: 2godziny;
7. Najważniejsze dla Biblii odkrycia archeologiczne: 3 godziny.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1: Student posiada podstawową wiedzę na temat samego zjawiska Biblii w aspekcie literackim, historycznym, religijnym, społecznym i historycznym -K_W01
W2: Student zna w stopniu podstawowym etapy historii biblijnej - K_W01
W3: Student charakteryzuje główne części Biblii - K_W01
W4: Student omawia problem podejścia diachronicznego i synchronicznego do tekstu biblijnego - K_W01
U1: Student posiada podstawowe umiejętności badawcze niezbędne w prawidłowym interpretowaniu tekstów biblijnych - K_U02
K1: Student jest świadomy poziomu własnej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do zjawiska Biblii - K_K01
K2: Student ma świadomość złożoności samego zjawiska Biblii i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia w interpretacji Biblii - K_K02
Kryteria oceniania
Metody sprawdzania efektów uczenia się:
Pisemne kolokwia: W1, W2, W3, W4, U1, K1, K2.
Student otrzymuje zaliczenie na ocenę na podstawie:
1) obecności na zajęciach (dopuszcza się dwie nieobecności nieusprawiedliwione);
2) zaliczenia czterech kolokwiów w trakcie trwania zajęć, których przedmiotem będzie wiedza uzyskana na wykładach. Kolokwia będą oceniane w skali 1-100 punktów. Do zaliczenia wymagane jest 60 punktów. Punktom odpowiadają oceny:
60 – 67 punktów: ocena „dostateczna”;
68-76 punktów: ocena „dostateczna plus”;
77-85 punktów: ocean „dobra”;
86-94 punktów: ocena „dobra plus”;
95-100 punktów: ocena „bardzo dobra”.
Ocenę końcową stanowi średnia ocen z czterech kolokwiów.
Literatura
Brakowiecki, L. Historia biblijna w pytaniach i odpowiedziach. Warszawa 2018;
Ehrman B.D., The New Testament. A Historical Introduction to the Early Christian Writings, Oxford 2008;
Grant, M., Dzieje dawnego Izraela, Warszawa 1991;
Goldingay, J. Historia biblijna Starego i Nowego Testamentu. Warszawa, 2016;
Szlaga, J. (red.), Wstęp ogólny do Pisma Świętego, Poznań 1986;
Stachowiak, L. (red.), Wstęp do Starego Testamentu, Poznań 1990;
Rubinkiewicz, R. (red.), Wstęp do Nowego Testamentu, Poznań 1996;
La Bibbia nel suo contesto, autori vari, Brescia 1994;
Shanks, H. (red.), Starożytny Izrael. Od Abrahama do zburzenia świątyni jerozolimskiej przez Rzymian, Warszawa 2007 (tłum. z j. angielskiego);
Shanks, H (red.), Chrześcijaństwo a judaizm rabiniczny. Historia początków oraz wczesnego rozwoju, Warszawa 2013 (tłum. z j. angielskiego).
Warzecha, J., Historia dawnego Izraela, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: