Socjologia wychowania 1500-SOCJ-S1
W ramach wykładu podejmowane są tematy roli wychowania w pełnym rozwoju wychowanka. Przedstawione zostaną również podstawowe koncepcje wychowania Następnie omówione zostaną cele wychowania, psychospołeczne warunki skutecznego wychowania, metody wychowania oraz techniki oddziaływań wychowawczych i dziedziny wychowania. Następnie przedstawione zostaną podstawowe środowiska wychowawcze: rodzina, społeczność lokalna, szkoła, grupa rówieśnicza.
Na treść programową wykładów składają się następujące zagadnienia:
1. Pojęcie wychowania i jego cechy: wychowanie w znaczeniu szerokim i wąskim, pośrednim i bezpośrednim, wychowanie dyrektywne i niedyrektywne, wychowanie a socjalizacja i inkulturacja. (2 godz.)
2. Cechy wychowania: złożoność, intencjonalność, interakcyjność, relatywność, długotrwałość (1 godz.)
3. Wychowanie według koncepcji behawiorystycznej, humanistycznej, psychospołecznej (1 godz.)
4. Wychowanie według koncepcji pedagogicznych. (1 godz.)
5. Warunki skutecznego wychowania (1 godz.)
6. Rodzina jako środowisko wychowania (4 godz.)
7. Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowania (2 godz.)
8. Szkoła i klasa jako środowisko wychowania (2 godz.)
9. Społeczności lokalne jako środowisko wychowania (1 godz.)
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu wykładu wyjaśnia rolę procesu wychowania w rozwoju osobowym wychowanka, definiuje czym jest stosunek wychowawczy, prezentuje rolę środowiska wychowawczego i społecznego w procesie wychowania. Wylicza cele wychowania, prezentuje warunki skutecznego wychowania, prezentuje metody wychowania, dziedziny wychowania oraz techniki oddziaływań wychowawczych. Student prezentuje podstawowe środowiska wychowawcze oraz wyjaśnia ich rolę w procesie wychowawczym.
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia przedmiotu jest:
Obecność na zajęciach. Dozwolone są 3 nieobecności w tym 1 nieusprawiedliwiona.
Kolokwiom kończące zajęcia obejmujące materiał w wykładów oraz lektur.
Kryteria oceniania kolokwium zaliczeniowego
Ocena Liczba punktów
bdb 10
db plus 9
db 8
dst plus 7
dst 6
ndst poniżej 6
Literatura
Literatura obowiązkowa:
J. Chałasiński, Społeczeństwo i wychowanie: socjologiczne zagadnienia szkolnictwa i wychowania w społeczeństwie współczesnym, Warszawa 1948;
M. Łobocki, Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2010;
E. Gaweł - Luty, Pedagogika społeczna, Szczecin 2004;
Literatura dodatkowa:
F. Znaniecki, Socjologia wychowania, t. 1-2, Warszawa 2001;
D. Jankowska, Koncepcja wychowania Floriana Znanieckiego i jej znaczenie dla współczesnej pedagogiki, Warszawa 1996;
M. Zemło, Nowa socjologia edukacji, Białystok 1996
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: