Seks i płciowość w nauczaniu Kościoła 1500-SNK-S2
Intymna i żywa relacja pomiędzy seksualnością a osobą, a więc antropologiczna lektura i interpretacja seksualności kobiety i mężczyzny, stanowi krok milowy całej moralności seksualnej, szczególnie w wydaniu Kościoła. Refleksja Kościoła wraca bowiem do teologii biblijnej o stworzeniu człowieka jako osób, w płciowości których wyraża się stworzenie na obraz i podobieństwo Boże. Bycie mężczyzną przynależy do bycia na obraz Boży. To samo dotyczy bycia kobietą. Kongregacja Wychowania Katolickiego stwierdza na ten temat: «Płciowość jest podstawowym komponentem osobowości, jej swoistym sposobem bycia, objawiania się, komunikowania z innymi, czucia, wyrażania i życia miłością ludzką… Płciowość charakteryzuje mężczyznę i kobietę nie tylko w wymiarze fizycznym, ale także i tym psychologicznym i duchowym, naznaczając każde ich wyrażanie się».
Na treść programową WYKŁADU składają się następujące zagadnienia:
1.Zagadnienia wstępne
Współczesny kontekst nauczania Kościoła nt. ludzkiej seksualności i płciowości.
Relacja między seksualnością a osobą.
Rozwój teologii ludzkiej płciowości.
Antropologiczne podstawy ludzkiej płciowości.
2.Biblijne podstawy nauczania Kościoła nt. seksu i ludzkiej płciowości.
Człowiek jako ciało w Starym Testamencie
Interpretacja stworzenia człowieka w świetle Księgi Rodzaju
Wpływ kontekstu kultury pogańskiej dla wyjaśnienia koncepcji ludzkiej seksualności i płciowości
Spojrzenie na ludzką płciowość w świetle Wcielenia Bożego Syna
Człowiek jako ciało w antropologii św. Pawła
3.Seksualność i płciowość człowieka – od Soboru Watykańskiego II do Benedykta XVI.
Nauczanie Soboru Watykańskiego II
Nauczanie Jana Pawła II
Nauczanie Benedykta XVI
Katechizm Kościoła Katolickiego o ludzkiej płciowości
4.Teologia aktu małżeńskiego
5.Wybrane zagadnienia nieprawidłowego rozwoju płciowości.
6.Ideologia gender współczesnym zagrożeniem dla właściwego pojmowania ludzkiej płciowości i seksualności w rozumieniu Kościoła.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Metody sprawdzenia efektów kształcenia
Pisemna praca zaliczeniowa – W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2, K2
Aktywny udział w dyskusji – K1
Student otrzyma pozytywną ocenę z wykładów gdy oddał pisemną pracę zaliczeniową na wybrany przez siebie temat analizujący nauczanie Katechizmu Kościoła Katolickiego lub Soboru Watykańskiego II lub jednego z papieży odnośnie do ludzkiej seksualności i płciowości oraz bierze czynny udział w zajęciach.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Katechizm Kościoła Katolickiego, nn. 369, 400, 704, 2332, 2336-2347, 2353, 2360, 2363, 2370, 2395.
2. Sobór Watykański II, Konstytucja Duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, nn. 12, 47-52.
3. Jan Paweł II, adhortacja Familiaris consortio, nn. 9, 11, 32.
4. Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. O Jana Pawła II teologii ciała, t. 1, Chrystus odwołuje się do początku, Lublin 1998, s. 19-51.
5. Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. O Jana Pawła II teologii ciała, t. 4, Sakrament, Lublin 1998, s. 69-99.
Literatura dodatkowa:
1. Paweł VI, encyklika Humanae vitae.
2. Benedykt XVI, encyklika Deus Caritas est.
3. Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. O Jana Pawła II teologii ciała, t. 1, Chrystus odwołuje się do początku, Lublin 1998.
4. Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. O Jana Pawła II teologii ciała, t. 2, Chrystus odwołuje się do ciała, Lublin 1998.
5. Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. O Jana Pawła II teologii ciała, t. 3, Chrystus odwołuje się do zmartwychwstania, Lublin 1998.
6. Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. O Jana Pawła II teologii ciała, t. 4, Sakrament, Lublin 1998.
7. K. Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność, Lublin 2001.
8. W. Bołoz, Etyka seksualna, Warszawa 2003.
9. J. Kupczak, Dar i komunia. Teologia ciała w ujęciu Jana Pawła II, Kraków 2006.
10. M. Waldstein, Sens ciała. Wokół filozofii seksualności Jana Pawła II, Warszawa 2012.
11. Z. Sobolewski, Seks, małżeństwo i rodzina. Vademecum spowiednika, Pelplin 2013.
12. G. Kuby, Globalna rewolucja seksualna, Kraków 2013.
13. K. Wieczorek, Miłość jako dar i tajemnica. Od Miłości i odpowiedzialności do Deus caritas est, w: Miłość, płciowość, płodność, red. P. Morciniec, Opole 2007, s. 11-24.
14. B. Jurczyk, O koniecznej progresji miłości małżeńskiej na podstawie encykliki Deus caritas est, w: Miłość, płciowość, płodność, red. P. Morciniec, Opole 2007, s. 49-61.
15. K. Lubowicki, Wokół etosu ludzkiego ciała. Sakramentalność i deformacja w refleksji Jana Pawła II, w: Miłość, płciowość, płodność, red. P. Morciniec, Opole 2007, s. 81-91.
16. P. Morciniec, Płciowość w teorii gender – krytyka i bilans skutków, w: Miłość, płciowość, płodność, red. P. Morciniec, Opole 2007, s. 117-129.
17. K. Knotz, Akt małżeński. Szansa spotkania z Bogiem i współmałżonkiem, Kraków 2001.
18. J. Nagórny, Płciowość-miłość-rodzina, Lublin 2009.
19. K. Jeżyna, M. Pokrywka, Współczesne oblicza seksualności. Przesłanie moralne Kościoła, Lublin 2012.
20. Z. Sobolewski, Seks, małżeństwo i rodzina, Pelplin: Bernardinum 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: