Seminarium magisterskie 1500-SEM9-5-DM
SEMESTR ZIMOWY
Zajęcia skupiają się na problematyce podejmowania badań teologicznych a w szczególności pisania prac magisterskich. Podejmują zasadnicze elementy metodologii pracy ze specyfiką prac teologicznych z zakresu teologii patrystycznej. W ich trakcie są omawiane szczegółowo poszczególne elementy procesu przygotowania pracy.
Na przemian z ćwiczeniami sukcesywnie omawiana jest tematyka:
Pojęcie nauki
Klasyfikacja nauk.
Teologia jako nauka.
Metoda naukowa; metoda w teologii.
Źródła archeologiczne jako przedmiot badań teologicznych.
Podstawowe elementy metodologii pracy magisterskiej
Charakter prac teologicznych
Wybór tematu
Kwerenda
Źródła
Analiza materiału źródłowego
Konstrukcja planu pracy
Bibliografia
Skróty
Zasada kompozycji tekstu
Ćwiczenia polegają na samodzielnym pisemnym przygotowaniu przez studenta wskazanego zagadnienia, które jest przedstawiane w grupie, w ramach zajęć, i analizowane wspólnie. Każdorazowo prace objęte są oceną.
Tematyka ćwiczeń:
Określenie problemu badawczego swojej pracy magisterskiej.
Przykład zestawienia zapisu bibliograficznego dla opracowań poszczególnych działów teologicznych.
Zestawienie grupy przypisów zwykłych, dokumentacyjnych, mieszanych.
Przypisy dla opracowań źródłowych.
Opracowanie wskazanego hasła z zastosowaniem poprawnej techniki redakcji przypisów.
SEMESTR LETNI
Zajęcia w semestrze letnim skupiają się przede wszystkim na ćwiczeniach praktycznych, gdzie wypływa zastosowanie poznawanej uprzednio metodologii pracy.
Ćwiczenia polegają na samodzielnym pisemnym przygotowaniu przez studenta wskazanego zagadnienia, które jest przedstawiane w grupie, w ramach zajęć, i analizowane wspólnie. Każdorazowo prace objęte są oceną.
Problematyka ćwiczeń skupia się na teologii patrystycznej.
W semestrze letnim przedmiotem ćwiczeń są opracowania:
• Szczegółowa analiza wybranych źródeł patrystycznych na przykładzie De oratione dominica (Cyprian z Kartaginy), De doctrina christiana (Augustyn) oraz Katechezy mistagogiczne (Cyryl Jerozolimski)
• Analiza i przedstawienie metodyczne wybranych zagadnień z zakresu tematyki:
Wyznania wiary starożytnego Kościoła
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę.
Sprawdzanie wiadomości w ramach bieżących ćwiczeń w trakcie zajęć oraz pisemnych – W1, W2, W3, W4, W5
wykazanie się zdobytymi umiejętnościami poprzez opracowania pisemne – U1, U2, U3
aktywny udział w dyskusjach z wykazaniem zaangażowania poznawania dziedzictwa teologicznego Ojców Kościoła – K1, K2, K3
Na ocenę końcową semestru składa się suma wyników ćwiczeń (średnia uzyskanych ocen w przeciągu semestru), opracowań pisemnych referowanych na zajęciach, obserwacji zaangażowania w zajęciach.
Literatura
SEMESTR ZIMOWY
F. Drączkowski, ABC pracy magisterskiej, Pelplin 2000;
J. Flis, H. Langkammer, J. Szlaga, A. Tronina, Metodologia Nowego Testamentu, Pelplin 1994;
S. Grzechowiak, Wprowadzenie do pisania prac magisterskich z nauk teologicznych, Gniezno 1995;
M. Węglińska, Jak pisać prace magisterską? Poradnik dla studentów, Kraków 1997; Encyklopedia Katolicka. Wykaz skrótów, oprac. J. Warmiński, E. Gigilewicz, R. Sawa, Lublin 1993.
Breviarium Fidei. Wybór doktrynalnych wypowiedzi Kościoła, Poznań 1988;
Dokumenty Soborów Powszechnych, t. 1-4, Kraków 2001-2004;
Dokumenty synodów od 50 do 381 roku, Kraków 2006;
Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 2002.
Historia dogmatów, red. B. Sesboue, t. 1: Bóg zbawienia. Tradycja. Reguła i symbole wiary. Ekonomia zbawienia. Rozwój dogmatów trynitarnych i chrystologicznych, Kraków 1999;
T. Kaczmarek, Symbol Apostolski jako formuła wiary Kościoła, w: K. Konecki, Z. Pawlak, K. Rulka (red.), Ekumenizm Teologia Kultura. Księga pamiątkowa dedykowana Księdzu Profesorowi Wojciechowi Hancowi z okazji 65. rocznicy urodzin, Włocławek 2006, s. 359-373; tenże, Wyznania wiary starożytnego Kościoła, „Studia Włocławskie” 9(2006), s. 93-107.
Cyprian, O modlitwie Pańskiej; Cyryl Jerozolimski, Katechezy mistagogiczne.
SEMESTR LETNI
Podobnie jak w semestrze zimowym.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: