Seminarium magisterskie 1500-SEM12-6-DM
Człowiek jest z natury zdolny do kształtowania więzi społecznej, w ramach której będą urzeczywistniane postulaty miłości chrześcijańskiej. Zdolność do przebaczania jak też możność budowania ponadczasowej jedności są potwierdzeniem dla miłosierdzia jako urealnionej formy miłości. Czyny miłosierdzia stanowią w istocie element składowy procesu uświęcania jak też służą kształtowaniu w doczesności Królestwa Bożego, będącego zapowiedzią rzeczywistości eschatycznej. Miłosierdzie w ramach stosunków społecznych jest potwierdzeniem dla wprowadzania humanizujących struktur, w których człowiek zdobywa sposobność rozwoju swojego powołania zarówno w wymiarze przyrodzonym jak i nadprzyrodzonym.
Praca studentów w czasie seminarium będzie obejmować cztery etapy:
1. Geneza i ogólna charakterystyka encykliki Dives in misericordia.
2. Krytyczna analiza wybranych fragmentów.
3. Redakcja pracy seminaryjnej.
4. Prezentacja opracowania na forum grupy.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
Ocena ciągła, wynikająca z udziału i aktywnego zaangażowania w zajęciach. Kryteria oceny obejmują następujące kwestie: odniesienie do wybranego fragmentu encykliki, znajomość opracowań, logika wywodu, poprawność językowa, komunikatywność wypowiedzi, zaangażowanie grupy w zajęcia.
Powyższe kryteria obejmują następujące efekty: W1, U1-U2, K1-K2.
Zagadnienia analizowane podczas seminarium:
1. Objawienie miłosierdzia w Starym Testamencie
2. Objawienie miłosierdzia w kontekście orędzia mesjańskiego
3. Analiza przypowieści o synu marnotrawnym
4. Miłosierdzie w aspekcie tajemnicy paschalnej
5. Miłosierdzie a sprawiedliwość
6. Przesłanie dzieł charytatywnych Kościoła
7. Zagrożenia dla kształtowania miłosiernych struktur
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Jan Paweł II, Encyklika „Dives in misericordia”, Watykan 1980; J. Majka, Etyka społeczna i polityczna, Warszawa 1993; J. Gocko, Ekonomia a moralność. Poszukiwania teologiczno moralne, Lublin 1996; S. Olejnik, Teologia moralna życia społecznego, Włocławek 2000; C. Strzeszewski, Katolicka nauka społeczna, Warszawa 1985; J. Szulist, W Bogu początek, Pelplin 2013; J. Szulist, „Człowiek jest drogą Kościoła” (RH 14). Wprowadzenie do katolickiej nauki społecznej, Pelplin 2012; T. Borutka, Prawa osoby ludzkiej podstawą życia społecznego w świetle nauczania Kościoła, Kraków 2000; B. Szlachta, Wokół katolickiej myśli politycznej, Kraków 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: