Seminarium naukowe z Teologii Moralnej
1500-SEM-TM-DM
W czasie seminarium analizowane teksty źródłowe odpowiadają jednemu z wybranych tematów chrystologii moralnej (Kazanie na Górze, błogosławieństwa, łaska, cnoty: wiara nadzieja, miłość; cnoty kardynalne, dary Ducha Świętego; pokusy, grzechy główne, przykazania); źródłem podstawowym wyjściowym jest "Summa Theologiae" św. Tomasza z Akwinu i jego komentarze biblijne, zwłaszcza do Corpus Paulinum.
W zarysie historycznym przedstawiona zostanie nauka papieży:
Benedykt XVI, Encyklika Deus caritas est (cnota miłości)
Encyklika Spe salvi (cnota nadziei)
Franciszek, Encyklika Lumen fidei (cnota wiary)
Całkowity nakład pracy studenta
28 godzin, 2 godziny konsultacji indywidualnych
Efekty uczenia się - wiedza
Po przeprowadzeniu zajęć seminaryjnych student
W1: Potrafi charakteryzować rożne typy analiz moralnych (moralność kazuistyczna, moralność łaski) K_U11
W2: posiada podstawowe usystematyzowane wiadomości z zakresu moralności cnót [K_W02]
W2: potrafi podać klasyczny opis badanych zagadnień moralnych [K_W05]
W3: zna przebieg procesu sprawnościowego moralności chrystianologicznej [K_W03]
W4: zna zakres dualizmu wewnętrznego łaski [K_W03]
W1: Wymienia etapy wzajemnych relacji między katolicyzmem a demokracją. Wymienia poszczególnych papieży ustosunkowujących się do rozpowszechnianych idei demokratycznych. Wskazuje na istotne tezy w ich encyklikach społecznych świadczące o ewolucji nauczania kościelnego na temat demokracji. K_W12.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, selekcjonować tematy moralne K_U01
U2: rozumie (i w związku z tym potrafi uzasadnić) podstawowe pojęcia moralności chrystianologicznej K_U01
U3: potrafi samodzielnie analizować przedstawione informacje wskazując na ich źródła K_U04
U1: Charakteryzuje poszczególne etapy w relacjach między nauczaniem społecznym Kościoła a ideami demokratycznymi K_U12
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Prawidłowo potrafi zidentyfikować problem moralny i odszukać kompetentnie źródła ich rozwiązania K_K08
K2: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia
merytorycznej dyskusji K_U09
K1: Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy moralne związane z wzajemnymi relacjami między katolicyzmem a demokracją.
K_K09
Metody dydaktyczne
referat
metoda seminaryjna
okrągły stół
czytanie tekstów Summa Theologiae
referaty prezentujące poszczególne etapy wzajemnych relacji między ideami demokratycznymi a katolicyzmem.
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- referatu
- okrągłego stołu
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Zainteresowanie tematami moralnymi dotyczącymi moralności błogosławieństw, cnót i darów Ducha Świetego w świetle Summa Teologiczna I-II i II-II (wybrane zagadnienia)
Podstawowa wiedza na temat moralności Mistrza Tomasza z Akwinu
Katechizm Kościoła Katolickiego
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia przedmiotu jest:
1. Obecność na zajęciach. Dopuszczane są 3 nieobecności w tym 1 nieusprawiedliwiona
2. Aktywność na zajęciach
3. Prezentacja pracy na temat wybranego tekstu z Sumy Theologiae. Ocena z pracy jest głównym komponentem decydującym o ostatecznej ocenie
Wynik końcowy wpisywany w karcie zaliczeniowej jest zgodny z zasadą:
a) 3,0-3,49 - dostateczna;
b) 3,5-3,83 - dostateczna plus;
c) 3,84-4,16 - dobra;
d) 4,17-4,5 - dobra plus;
e) 4,51-5,0 - bardzo dobra.
Literatura
Św. Tomasz z Akwinu, Summa Theologiae
Św. Tomasz z Akwinu, Komentarze biblijne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: