Seminarium naukowe z Katechetyki i Pedagogiki Religii 1500-SEM-K-DM
Seminarium dzieli się na dwie części.
Część pierwsza - SEMESTR ZIMOWY - ma charakter teoretyczny, problemowy, dyskusyjny i stanowi wprowadzenie do zagadnień, w ramach których uczestnicy seminarium zamierzają pisać prace magisterskie. Student powinien utwierdzić się, iż wybrał właściwą drogę oraz że „Gaudium in litteris est!” („Nauka daje zadowolenie!”).
Tematyka zajęć obejmuje następujące zagadnienia:
1. Struktura rozprawy naukowej, metody badań naukowych, wybór metod/metod do prowadzenia badań na podjęty temat.
2. Wybór zakresu pracy i tematu szczegółowego (bibliografia i status quaestionis).
3. Kwerenda biblioteczna, poszukiwanie materiałów w Internecie.
4. Redakcja planu pracy magisterskiej.
5. Przypisy, skróty, bibliografia i netografia.
6. Dokonywanie korekt, znaki korektorskie.
Część druga - SEMESTR LETNI - ma charakter praktyczny i będzie poświęcona pisaniu pracy magisterskiej i jej omawianiu. Wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobyte w semestrze zimowym, studenci będą wykorzystywali w praktyce pisząc poszczególne części pracy mgr, a następnie przedstawiając je uczestnikom seminarium do krytycznej oceny.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- seminaryjna
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody sprawdzania efektów kształcenia:
1. Kolokwium ustne - W2, W3.
2. Aktywny udział w seminarium, udział w dyskusji, krytyczna ocena fragmentów prac mgr napisanych przez uczestników seminarium - W1, W4.
3. Prezentacja poszczególnych fragmentów własnej pracy mgr - U1, U2, U3, U4, U5.
4. Współpraca z promotorem, obserwacja podczas podczas zajęć - K1.
Kryteria oceniania:
Warunkiem otrzymania zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach i postępy w pisaniu pracy mgr. Dopuszcza się 8 godz. (tj. 13,3 %) nieobecności nieusprawiedliwionej (4 godz. w semestrze zimowym i 4 godz. w semestrze letnim), wszystkie pozostałe nieobecności muszą być obowiązkowo usprawiedliwione (zwolnienie lekarskie itp.). W skali 5-2 (bdb-ndst) ocenia się zaangażowanie studenta w czasie zajęć seminaryjnych, przygotowanie do zajęć oraz postępy w pisaniu pracy magisterskiej.
W semestrze zimowym zaliczenie z pozytywną oceną otrzymuje:
student roku IV i V (WSD) – gdy przedstawi temat pracy i szkic planu;
roku V i VI (WSD) – gdy przedstawi minimum jeden rozdział pracy mgr.
W semestrze letnim zaliczenie z pozytywną oceną otrzymuje:
student roku IV i V (WSD) - gdy przedstawi bibliografię niezbędną do napisania mgr oraz zaakceptowany przez promotora plan pracy;
student roku V i VI (WSD) - gdy napisze pracę mgr.
Studencie posiadający zgodę na IOS obowiązkowo na początku roku akademickiego przedstawiają pisemną zgodę dziekana, na podstawie której promotor ustala studentowi indywidualny tok pracy w zakresie pisania mgr.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa - obowiązkowa:
1. Strona formalna pracy dyplomowej wykonanej na WT: https://www.teologia.umk.pl/panel/wp-content/uploads/Zasady-formalne-pracy-dyplomowej-na-WT-UMK.pdf#new_tab
2. H. Seweryniak, Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych z teologii, (Seria” Biblioteka Kolegium Teologicznego", t. 2), Płock 1998 lub nowsze.
3. R. Przybylska, W. Przyczyna (red.), Zasady pisowni słownictwa religijnego, (Seria: Academica, t. 71), Tranów 2004.
Literatura uzupełniająca:
Pr. zb., Encyklopedia katolicka. Wykaz skrótów, Lublin 2010; M. Majka, Metodologia nauk teologicznych, Wrocław 1995; M. Łobocki, Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2009; K. Parzych, Przewodnik magistranta. Wskazówki dla piszących pracę magisterską z teologii, (Seria: Skrypty Wydziału Teologii, t. 2), Olsztyn 2003; S. Grzechowiak, Wprowadzenie do pisania prac magisterskich z nauk teologicznych, Gniezno 1995; H. E. Wyczawski, Technika pisania pracy magisterskiej, Wrocław 1991; J. F. Bielecki (opr.), Metodologia. Seminaryjne i dyplomowe prace z teologii. Praktyczne wskazówki metodologiczne, Kraków 1993; F. Drączkowski, ABC pisania pracy magisterskiej, Pelpin 2000; Pr. zb., Mały teolog. Minipodręcznik dla początkujących autorów teologicznych dzieł, Katowice – Lublin 2003; S. C. Napiórkowski, Jak uprawiać teologię, Wrocław 1991.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: