Seminarium magisterskie 1500-SEM-6-S2
W ramach seminarium magisterskiego jest podejmowany projekt badania (diagnozy) współczesnej transformacji w obszarze małżeństwa i rodziny. Ma być opisem funkcjonujących obecnie modeli i tendencji kulturowych oraz przewidywaniem możliwych następstw. Prowadzone zajęcia uwzględniają odniesienie badanej rzeczywistości do wymiaru biblijnego i teologicznego, jak również paradygmatu pedagogiczno-społecznego, który z kolei zakłada deskryptywny, eksplanacyjny i predyktywny charakter badania. Studenci poznają, że rodzina stanowi pierwsze i podstawowe miejsce socjalizacji człowieka. Właśnie w tej wspólnocie osoba przyswaja sobie wiedzę niezbędną dla funkcjonowania w społeczeństwie. Seminarium magisterskie w ramach kierunku „Nauki o Rodzinie” stanowi propozycję systemowej analizy relacji rodzinnych, by ostatecznie harmonizować i optymalizować stosunki międzyludzkie. Celem seminarium jest przygotowanie przez studenta pracy magisterskiej w ramach kierunku „Nauki o Rodzinie” (rok II). Realizacja powyżej zdefiniowanego celu jest możliwa przy wskazaniu problemu badawczego, analizie literatury i w razie potrzeby odniesienia się do danych empirycznych. W ramach seminarium przewiduje się powstanie prac zaliczeniowych poświęconych współczesnym transformacjom rodziny.
Treść programowa seminarium naukowego obejmuje następujące tematy:
1. Wybrane zagadnienia z zakresu metodologii nauki, metodyki i techniki pisania pracy naukowej (2 godz.)
2. Specyfika metodologii i metodyki nauk społecznych oraz teologicznych (2 godz.).
3. Typy i rodzaje prac naukowych (2 godz.).
4. Metodologia i struktura pracy magisterskiej studenta (2 godz.)
5. Zasady określenia problemu i przedmiotu badań (2 godz.).
6. Kwerenda literatury źródłowej (2 godz.).
7. Analiza materiału badawczego (2 godz.).
8. Konstruowanie planu pracy (4 godz.).
9. Tworzenie przypisów i odsyłaczy (2 godz.).
10. Pojęcie natury i kultury oraz zachodzące transformacje cywilizacyjne (4 godz.).
11. Tworzenie tekstu naukowego oraz jego prezentacja (6 godz.).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Kolokwium ustne z zakresu treści zajęć oraz literatury obowiązkowej: W1, W2, W3.
Zredagowanie tekstu naukowego i jego prezentacja: U1, U2, K1.
Kryteria oceniania:
Student zalicza przedmiot, gdy:
a) oddaje ukończoną pracę dyplomową zaakceptowaną przez promotora (dotyczy ostatniego semestru);
b) uczestniczył w seminarium – obecność na zajęciach jest obowiązkowa i warunkuje przystąpienie studenta do prezentacji i oceny zredagowanego przez niego tekstu naukowego. Dopuszcza się 1 nieobecność nieusprawiedliwioną. Wszystkie pozostałe nieobecności muszą być obowiązkowo usprawiedliwione (np. zwolnienie lekarskie);
c) uzyskał pozytywną ocenę za prezentację pracy (maksymalna liczba punktów do zdobycia 30, do uzyskania pozytywnej oceny wymagane jest przynajmniej 16 punktów);
d) otrzymał pozytywną ocenę na podstawie wyniku kolokwium ustnego obejmującego treści zajęć (maksymalna liczba punktów do zdobycia 10, do uzyskania pozytywnej oceny wymagane jest przynajmniej 6 punktów) oraz kolokwium ustnego z literatury obowiązkowej (maksymalna liczba punktów do zdobycia 10, do uzyskania pozytywnej oceny wymagane jest przynajmniej 6 punktów).
Student może w sumie uzyskać maksymalnie 50 punktów. Wykładowca może jednorazowo przyznać studentowi maksymalnie 4 punkty za jego zaangażowanie oraz wykazane treści rozszerzone i dopełniające, gratyfikując również staranność i systematyczność pracy.
Do zaliczenia seminarium wymagane jest oddanie pracy zaakceptowanej przez promotora (dotyczy ostatniego semestru) oraz uzyskanie 26 punktów, które ustala się według następujących kryteriów:
45-50 punktów – bardzo dobry (5)
40-44 punktów – dobry plus (4,5)
35-39 punktów – dobry (4)
30-34 punktów – dostateczny plus (3,5)
26-29 punktów – dostateczny (3)
25 punktów i mniej – niedostateczny (2)
Praktyki zawodowe
nie dotyczny
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Cichosz W., Metodologia. Elementarz Studenta, Gdańsk 2000, s. 9-20; 107-122.
Maćkiewicz J., Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 1996.
Literatura dodatkowa:
Boć J., Jak pisać pracę magisterską?, Kolonia-Wrocław 1998.
Cichosz W., Chrześcijańskie porządkowanie kultury w świetle wiary i rozumu, w: Kultura chrześcijańska w zjednoczonej Europie, red. T. Sikorski, A. Dymer, Szczecin 2007, s. 24-29.
Cichosz W., Wartość rodziny chrześcijańskiej w dobie współczesnych przemian kulturowo-postindustrialnych. Od rodziny nuklearnej do rodziny globalnej, red. K. Graczyk [i in.], „Studia Włocławskie”, 2012, t. 14, s. 248-266.
Szulist J., Rodzina zawsze na czasie. Recepcja koncepcji małżeństwa i rodziny Soboru Watykańskiego II w nauczaniu Benedykta XVI, Pelplin 2012.
Zenderowski R., Praca magisterska. Jak pisać i obronić? Wskazówki metodologiczne, Warszawa 2004.
Zenderowski R., Technika pisania prac magisterskich, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: