Socjoterapia w pespektywie chrześcijańskiej 1500-SCJT-S1
Podczas zajęć student zapozna się z socjoterapią jako metodą pracy grupowej. Szczegółowo zostanie mu przedstawiona wiedza dotycząca specyfiki socjoterapii w porównaniu do innych form pomocowych, zwłaszcza w kontekście realizowania w socjoterapii celów edukacyjnych, rozwojowych oraz terapeutycznych. Zapozna się także z formalnymi oraz osobowościowymi warunkami świadczenia pracy socjoterapeutycznej, otrzyma informacje dotyczące szczegółowej struktury zajęć socjoterapeutycznych wraz z zasadami ich planowania, uwzględniając przy tym konieczne zmienne osobowe oraz środowiskowe związane z uczestnikami zajęć. Będzie mógł porównać na konkretnych przykładach specyfikę zajęć socjoterapeutycznych kierowanych do różnego odbiorcy oraz nauczyć się merytorycznie uzasadniać poszczególne różnice, aby być gotowym do planowania swojej propozycji cyklu spotkań socjoterapeutycznych dla wybranej grupy odbiorców.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład: egzamin pisemny z treści prezentowanych na wykładach oraz z zadanej literatury. Egzamin składa się z 5 pytań. Ilość poprawnie udzielonych odpowiedzi jest jednocześnie oceną końcową. Za udzielenie odpowiedzi na mniej niż 3 pytania student otrzymuje ocenę niedostateczną.
Ćwiczenia: bieżące przygotowanie się do ćwiczeń na podstawie wcześniejszych ustaleń (przeczytanie artykułu i/lub fragmentu pracy zbiorowej, przygotowanie konkretnego ćwiczenia); zaprezentowanie konkretnego ćwiczenia w grupie, przygotowanie scenariusza cyklu zajęć socjoterapeutycznych dla skonsultowanej z prowadzącym grupy odbiorców.
Literatura
Diagnoza w socjoterapii, red. E. Grudziewska, Warszawa 2016
Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą, t. 1-4, red. E. Grudziewska, Warszawa 2015
B. Jankowiak, E. Soroko, Socjoterapia młodzieży. Studium psychologiczno-pedagogiczne, Warszawa 2021
Socjoterapia, red. K. Sawicka, Warszawa 1999
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: