Rodzina jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze 1500-RODZ-S2
Badacze zajmujący się wychowaniem, na ogół są zgodni, że ponieważ rodzina jest pierwszym środowiskiem wychowawczym, jest to środowisko bardzo znaczące - albo najważniejsze - dla wychowania dziecka. Ponieważ zajęcia mają formę konwersatoryjną, studenci będą podzieleni na grupy - ilość osób w grupie będzie zależała od tego - ilu studentów będzie zobowiązanych do brania udziału w zajęciach. Zadaniem grupy prowadzącej będzie przedstawienie treści według niżej podanych tematów - w formie konwersatoryjnej - aktywizującej całą grupę.
W zajęciach skupimy się na następujących zagadnieniach:
1. Najczęściej wymieniane przyczyny zagrażające współczesnej rodzinie.
2. Tworzenie wspólnoty osób w małżeństwie i rodzinie.
3. Zaburzenia relacji między rodzicami i ich wpływ na wychowanie dziecka.
4. Wychowanie dziecka do pełnienia przyszłych zadań życiowych.
5. Nowe podejście do edukacji dziecka.
6. Rola ojca w rodzinie.
7. Rola matki w rodzinie.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z konwersatorium.
Student jest zobowiązany do uczestnictwa w konwersatorium ( w sumie możne mieć 2 godz. opuszczone bez podawania przyczyny)
Student ustala z wykładowcą temat swojego przedłożenia, po zaakceptowaniu go przez wykładowcę przedstawia pracę trybem ustalonym wcześniej - w formie ustnej.
Skala oceniania jest klasyczna od 2 do 5. Istotny wpływ na ocenę będzie miał sposób przedstawienia i poziom animacji grupy - W1; W2.
Na ocenę będzie miała wpływ:
- interpretacja zagadnienia ustalonego wcześniej oraz jej przekaz U1
- umiejętność przekazu grupie i jej animacja w dyskusji - U2
Ocena:
bdb - wysoki poziom kompetencji tematycznej małżeńsko- rodzinnej, przy wykorzystaniu multimediów
db - dobre ukazanie tematu w oparciu o literaturę, ale słaba aktywizacja grupy
dst - odtwórcze ukazanie tematu przy dość biernym uczestnictwie grupy
ndst - nieporadzenie sobie z wyznaczonym zadaniem
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
1. W. Bołoz, Promocja osoby w rodzinie, 1998.
2. J. Bajda, Rodzina miejscem Boga i człowieka, Łomianki 2005.
3. W. Stebnicki, Edukacja domowa, Warszawa 2014.
4. U. Kusio, Rodzina zastępcza jako środowisko wychowawcze, Lublin 1998.
5. A. Zwoliński, Krzywdzone dzieci, Kraków 2012.
M. Zakrzewska, Rola wychowawcza ojca w edukacji domowej, Warszawa 2013.
6. P. M. Zakrzewski, Rola wychowawcza ojca w edukacji domowej, Warszawa 2013.
7. E. Willock, Rola ojca w rodzinie katolickiej, Sandomierz 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: