Pastoralny wymiar mediów 1500-PWM-S2
Na treść wykładu składają się następujące zagadnienia:
1. Współczesne konteksty postrzegania mediów.
2. Media tradycyjne i tzw. "nowe media".
3. Komunikacja interpersonalna i masowa.
4. Rodzina w mediach.
5. Wpływ mediów na odbiorcę w zależności od ich formy.
6. Nauczanie Kościoła na temat mediów.
7. Wychowanie do korzystania z mediów.
8. Nadużywanie mediów (destrukcyjny wpływ mediów na małżeństwo i rodzinę; wpływ mediów na rozwój rodziny i jej członków; uzależnienie od mediów)
9. Analiza wybranych mediów i zjawisk medialnych pod kątem ich wpływu na odbiorcę.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Student dokonuje analizy wybranego, ustalonego z prowadzącym wycinka rzeczywistości medialnej pod kątem zawartego w danych mediach obrazu rodziny oraz wpływu, jaki przekaz ten może wywierać na rodzinę. Wnioski z analizy przedstawia w formie prezentacji multimedialnej podczas zajęć oraz konsultacji (w tym konsultacji zdalnych).
Prezentacja oceniana jest pod kątem merytorycznym:
a) adekwatność doboru treści oraz źródeł (0-3 punkty),
b) poziom analizy treści (0-4 punkty),
c) sposób przedstawienia prezentacji (0-3 punkty).
Skala ocen:
9-10 punktów: 5
7-8 punktów: 4
5-6 punktów: 3
4 i mniej punktów: 2
Literatura
Literatura podstawowa:
K. Pokorna-Ignatowicz (red.), Medialny obraz rodziny i płci, Kraków 2012
W. Tuszycka-Bogucka (red.), Wpływy medialne. Szanse i zagrożenia dla współczesnej rodziny, Kraków 2012
J. Jęczeń, Człowiek i rodzina w przestrzenie medialnej, Sandomierz 2011
A. Lewek, Podstawy edukacji medialnej i dziennikarskiej, Warszawa 2003
M. Sokołowski (red.), Nowe media i wyzwania współczesności, Toruń 2013
S. Bębas, J. Plis, J. Bednarek (red.), Komunikacja w cyberświecie, Radom 2012
M. Musioł, Pedagogizacja medialna rodziny. Zakres-uwarunkowania-dylematy, Katowice 2013
D. Bis, A. Rynio, Media w wychowaniu chrześcijańskim, Lublin 2010
Literatura uzupełniająca:
T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Warszawa 2009.
R. Czekalski, Katecheza komunikacją wiary. Studium z katechetyki fundamentalnej, Płock 2006.
T. Zasępa. Media – człowiek – społeczeństwo. Doświadczenie europejsko-amerykańskie. Częstochowa 2000.
P. Nowakowski, Rodzina w społeczeństwie informacyjnym. Integracja czy dezintegracja?, „Ethos” 2005, nr 1-2, s. 379-329.
J. Izdebska: „Rodzina, dziecko, telewizja. Szanse wychowawcze i zagrożenia”. TV Białystok, 1996.
J. Izdebska. „Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku. Niepokoje i nadzieje”. Trans Humana, Białystok 2000.
J. Izdebska, Media elektroniczne a proces wychowania w rodzinie. Wyzwania dla edukacji medialnej, w: Dyczewski L.(red.), Rodzina, dziecko, media, Lublin 2005.
J. Izdebska (red.): Media elektroniczne kreujące obraz rodziny i dziecka. Wydaw. „Trans Humana”, Białystok 2008.
W. Sikorski, Funkcje wychowawcze telewizji, „Edukacja i Dialog”, nr 4/99.
P. Kosowski, Dziecko i reklama telewizyjna, Warszawa 1999.
J. Tęcza-Ćwierz, Internet – szanse i zagorzenia, „Wychowawca” 2003, nr 6, s. 16-17.
J. Nagórny, Dziecko wśród mediów. Wychowanie w rodzinie do korzystania ze środków społecznego przekazu. Częstochowa 2004.
A. Niwiński, Środki informatyczne w katechetycznej działalności Kościoła, Kraków 2004.
W. Jakubowski (red.), Dzisiejsze czasy: edukacja wobec przemian w kulturze współczesnej, Kraków 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: