Pastoralna troska o rodziny w sytuacjach szczególnych 1500-PTRS-S1
Wykład ma za zadanie przekazanie wiedzy na temat działalności Kościoła na rzecz rodzin, znajdujących się w sytuacjach trudnych. Wśród zagadnień szczegółowych znajdą się tematy wyjaśniające rozumienie sytuacji szczególnych, tak więc studenci zapoznani zostaną z najbardziej znanymi sytuacjami trudnymi. Ukazane zostaną pastoralne formy niesienia pomocy i sposoby przeciwdziałania takim sytuacjom.
Na treść programową zajęć złożą się następujące zagadnienia: Rozmowa duszpasterska na przełomach życia rodzinnego; Duszpasterstwo osób żyjących w związkach niesakramentalnych; Duszpasterstwo rodzin niepełnych; Duszpasterstwo małżeństw mieszanych; Duszpasterstwo rodzin z niepełnosprawnością; Duszpasterstwo rodzin z niepełnosprawnością fizyczną; Duszpasterstwo rodzin z niepełnosprawnością psychiczną; Duszpasterstwo rodzin z niepełnosprawnością intelektualną; Rodzina wobec bezrobocia; Pomoc rodzinom przeżywającym rozłąkę ze względu na emigrację zarobkową; Pomoc psychoduchowa w sytuacji śmierci członka rodziny; Pomoc rodzinie w sytuacji choroby i śmierci; Aspekt pastoralny wdowieństwa.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody sprawdzania efektów kształcenia:
- Kolokwium zaliczeniowe weryfikujące znajomość lektur: adhortacji Familiaris consortio i Dyrektorium Duszpasterstwa Rodzin W2
- Kolokwium ustne z omawianego w trakcie wykładów materiału W1,W2, W3
- Praca pisemna dotycząca działań podejmowanych na rzecz rodziny znajdującej się w konkretnej sytuacji trudnej U2, U3, K2
- Zaangażowanie studenta podczas zajęć U1, K1
Kryteria oceniania:
Na ostateczną ocenę z wykładu składają się:
- 0.1 oceny z zaangażowania podczas zajęć
- 0,3 oceny z zaliczenia lektur
- 0,3 oceny z kolokwium z wiadomości
- 0,3 z oceny z pracy pisemnej
Wynik końcowy wpisywany w karcie zaliczeniowej jest zgodny z zasadą:
a) do 3,49 - dostateczna;
b) 3,5-3,83 - dostateczna plus;
c) 3,84-4,16 - dobra;
d) 4,17-4,5 - dobra plus;
e) powyżej 4,5 - bardzo dobra
Literatura
Adhortacja Jana Pawła II o zadaniach rodziny w wiecie współczesnym Familiaris consortio; Episkopat Polski, Dyrektorium duszpasterstwa Rodzin (2003); Z. Zarembski, Troska Kościoła w Polsce o małżeństwo i rodzinę, Studium teologicznopastoralne, Toruń 2013; Tenże, Zaangażowanie Kościoła w Polsce w służbę małżeństwu i rodzinie, „Ateneum Kapłańskie” 165 (2015), z. 2, s. 215-228; Duszpasterstwo rodzin. Refleksja naukowa i działalność pastoralna, red. R. Kamiński, G. Pyźlak, J. Goleń, Lublin 2013; B. Mierzwiński, Kościół wobec problemu bezrobocia. Studium z zakresu teologii pastoralnej, Ząbki 2004; T. Wielebski, Duszpasterstwo małżeństw niesakramentalnych, w: Duszpasterstwo specjalne, red. R. Kamiński, B. Drożdż, Lublin 1998, s. 302-303; W. Przygoda, Troska Kościoła o rodziny w sytuacjach trudnych, AK 148(2007), z. 588, 239-253, D. Lipiec, Duszpasterstwo rodzin z dziećmi niepełnosprawnymi, "Roczniki Pastoralno-Katechetyczne" 2(2010), 77-90.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: