Podstawy psychoterapii rodziny - ujęcie chrześcijańskie 1500-PTR-S2
Student podczas zajęć zdobywa podstawowe wiadomości w rozumieniu funkcjonowania rodziny w ujęciu systemowym. Dowiaduje się, jak przeprowadzić pierwszy wywiad z rodziną, z jakich elementów składa się sesja terapeutyczna, zapoznaje się z podstawowymi technikami terapeutycznymi oraz potrafi sporządzić genogram rodziny. W ramach przedmiotu omówione zostaną kolejno następujące zagadnienia:
1. Definicja psychoterapii i terapii systemowej.
2. Podstawowe założenia psychoterapii systemowej w rozumieniu rodziny.
3. Teorie funkcjonowania rodziny.
4. Komunikacja w rodzinie.
5. Pierwszy wywiad z rodziną.
6. Elementy sesji terapii rodzinnej i przebieg procesu terapii.
7. Techniki aktywujące.
8. Sporządzanie genogramu.
9. Dylematy i błędy w prowadzeniu terapii dla małżonków.
10. Podstawy umiejętności terapeutycznych.
11. Zasady etyczne w psychoterapii rodzinnej.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Metody sprawdzania efektów uczenia:
Pisemny egzamin – W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, U3, U4.
Obserwacja podczas zajęć – K2, K3.
Opracowanie i prezentacja podczas zajęć scenki przedstawiającej pierwszą sesję z zaznaczeniem wymyślonego problemu małżeńskiego (rodzinnego) – U1, U2, U5, K1, K4.
Student otrzymuje zaliczenie z pozytywną oceną gdy:
• uczestniczył w zajęciach - obecność jest obowiązkowa i warunkuje dopuszczenie studenta do kolokwium pisemnego. Dopuszcza się 2 godziny nieobecności nieusprawiedliwionej, wszystkie pozostałe muszą być obowiązkowo usprawiedliwione, a dany temat opracowany w formie pisemnej i dostarczonej do prowadzącego w ciągu dwóch tygodni od nieobecności,
• przeczytał lekturę podstawową-obowiązkową i aktywnie uczestniczył w zajęciach,
• opracował i zaprezentował podczas wykładów scenki przedstawiające pierwszą sesję z zaznaczeniem wymyślonego problemu małżeńskiego (rodzinnego).
• zaliczył z pozytywnym wynikiem pisemny egzamin z zakresu treści zajęć. Z pisemnego egzaminu student może uzyskać max. 20 punktów.
Kryteria oceny:
• przygotowanie scenek - 10 pkt.
• kolokwium pisemne - 20 pkt.
Kryteria oceny:
bdb: 30-28 pkt.
db plus: 27 – 25 pkt.
db: 24-22 pkt.
dst plus: 21-19 pkt.
dst: 18-17 pkt.
ndst.: poniżej 16 pkt.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa - obowiązkowa:
1. DE BARBARO B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków 1999.
2. NAMYSŁOWSKA I., Terapia rodzin, Warszawa 2000.
3. DATTILIO F. M., Terapia poznawczo-behawioralna par i rodzin. Podręcznik dla klinicystów, Kraków 2013.
Literatura uzupełniająca:
4. ANDREAS S., Jak pracowała Virginia Satir. Zapis sesji terapeutycznej z komentarzem, Gdańsk 2001,
5. BANDLER R., GRINDER J., SATIR V., Zmieniamy się wraz z rodzinami. O zdrowej komunikacji, Gdańsk 1999.
6. CHRZĄSTOWSKI SZ., Nie tylko schemat. Praktyka systemowej terapii rodzin, Warszawa 2014.
7. CRANE D.R., Podstawy terapii małżeństw, Gdańsk 2002.
8. FELTHAM C., HORTON I., Psychoterapia i poradnictwo, t. 1 i 2, Sopot 2013.
9. GELSO C. J., HAYES J. A., Relacja terapeutyczna, Gdańsk 2005.
10. GOLDENBERG H., GOLDENBERG I., Terapia rodzin, Kraków 2006.
11. GRZESIUK, H. SUSZEK (red.), Psychoterapia. Podręcznik akademicki, t. 1-7.
12. HEATON J. A., Podstawy umiejętności terapeutycznych, Gdańsk 2003.
13. KALLOS-LILLY V., FITZGERALD J., Porozmawiajmy o emocjach. Zeszyt ćwiczeń dla par, Kraków 2029.
14. KOTTLER J. A., Skuteczny terapeuta, Gdańsk 2005.
15. KURT L., Terapia systemowa, podstawy teoretyczne i praktyka, Gdańsk 1995.
16. MCGOLDRICK M., GERSON R., SHELLENBERGER S., Genogramy. Rozpoznanie i interwencja, Poznań 2007.
17. MINUCHIN S., REITER M. D., BORDA CH., Kunszt terapii rodzinnej, Warszawa 2018.
18. OKUN B. F., Skuteczna pomoc psychologiczna, Warszawa 2002.
19. SATIR V., Rodzina. Tu powstaje człowiek, Gdańsk 2002.
20. SATIR V., Terapia rodziny. Teoria i praktyka, Gdańsk 2000.
21. SAUTTER C., SAUTTER A., Gdy opadną maski. Terapia związków, Poznań 2010.
22. STIERLIN H., RÜCKER-EMBDEN I., WETZEL N., WIRSCHING M., Pierwszy wywiad z rodziną, Gdańsk 1999.
23. SZEWCZYK W., Dylematy w prowadzeniu terapii dla małżonków, „Studia nad rodziną” nr 18-19 2006, s. 105-117.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: