Podstawy psychologii 1500-PSYCH-S2
Ćwiczenia mają za zadanie przypomnienie zdobytej w poprzednim etapie studiów wiedzy psychologicznej i wykorzystanie jej w sytuacjach praktycznych. Zagadnienia będą dotyczyć głównych dziedzin psychologii (m.in. poznawcza, emocji, społeczna, rozwojowa). Specjalność nauczycielska skłaniać będzie, aby odnosić omawiane zagadnienia do rzeczywistości szkolnej.
Propozycja zagadnień:
1. Zajęcia organizacyjne.
2. Psychologia potoczna i psychologia naukowa
3. Czy psychologia może być zgodna ze zdrowym rozsądkiem?
4. On to ma osobowość…
5. Wiem kim jestem
6. Wolność czy konieczność? Pan swojego losu czy ofiara losu? (WŁ)
7. Dwa podejścia do osobistej wolności.
8. Złe nawyki.
9. Najciekawsze przypadki w psychologii.
10. Elementy psychologii społecznej w praktyce.
11. Prezentacja prac przygotowanych przez studentów.
12. Zagadnienia uzupełniające.
13. Podsumowanie zajęć.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- opis
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- panelowa
- referatu
- sytuacyjna
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Student otrzymuje zaliczenie z pozytywną oceną, gdy:
• uczestniczył w zajęciach – obecność jest obowiązkowa. Dopuszcza się 2 godziny nieobecności nieusprawiedliwionej, wszystkie pozostałe nieobecności muszą być obowiązkowo usprawiedliwione, a dany temat opracowany w formie pisemnej i dostarczony do prowadzącego w ciągu dwóch tygodni od nieobecności,
• przeczytał lekturę obowiązkową (fragmenty wyznaczone przez prowadzącego) i aktywnie uczestniczył w zajęciach,
• przygotował pracę indywidualną będącą analizą wybranego przez siebie zagadnienia (studium przypadku, wynik eksperymentu, zagadnienie teoretyczne).
Kryteria oceny:
• obecność na zajęciach: 15 * 1 pkt. = 15 pkt.
• aktywność na zajęciach: 10 pkt.
• przygotowanie tematu: 5 pkt.
RAZEM: 30 pkt.
bdb: 30 – 28 pkt.
db plus: 27 – 25 pkt.
db: 24 – 22 pkt.
dst plus: 21 – 19 pkt.
dst: 18 – 17 pkt.
ndst: > 16
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Gerrig R. J., Zimbardo P. G., Psychologia i życie. Wydanie nowe, Warszawa 2009.
2. Johnston J. E., Psychologia dla żółtodziobów, czyli wszystko co powinieneś wiedzieć o…, Poznań 2011.
3. Rathus S. A., Psychologia współczesna, Gdańsk 2004.
Literatura uzupełniająca:
1. Łukaszewski W., Mądrość i różne niemądrości, Sopot 2018.
2. Łukaszewski W., Wielkie pytania psychologii, Sopot 2011.
3. Łukaszewski W., Maruszewski T., Psychologia na co dzień i od święta, Kielce 2012.
4. Rolls G., Najciekawsze przypadki w psychologii, Kraków 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: