Psychologia 1500-PSWR-SJ-22
Na treść programową wykładu składają się następujące zagadnienia:
Wykład:
1. Zagadnienia wstępne: definicja, przedmiot i specyfika psychologii rozwoju
2. Czynniki wpływające na rozwój dziecka, m.in.: rola kultury, rodziny, zabawy., stymulacji poznawczej i emocjonalnej
3.Charakterystyka okresu prenatalnego: prawidłowości i zaburzenia.
4. Charakterystyka wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa. - rozwój prawidłowy i możliwe trudności
5-6. Charakterystyka okresu adolescencji oraz najczęstszych trudności wśród młodzieży
7. Charakterystyka wczesnej, średniej i późnej dorosłości.
Ćwiczenia:
1. Dyskusja i praca nad stereotypami i nieprawidłowymi przekonaniami nad rozwojem człowieka w ciągu życia na podstawie doświadczeń i schematów poznawczych studentów.
2. Na podstawie analizy sytuacyjnej i indywidualnych przypadków (fragment książki, film) faktorów mających znaczenie w rozwoju na poszczególnych etapach rozwoju.
3. Na podstawie studium przypadku ćwiczenie rozpoznawania prawidłowości okresu prenatalnego oraz czynników zaburzających.
4. Analiza na podstawie podanego materiału prawidłowości i zaburzeń w okresie dzieciństwa (np. lęk separacyjny, zaburzenia zachowania, dziecko w żałobie po śmierci rodzica, dziecko w chorobie przewlekłej) i możliwości wsparcia
5-6. Na podstawie wiedzy z wykładów oraz studium indywidualnego przypadku dyskusja na temat etiologii nieprawidłowości zaburzeń w okresie adolescencji, trudności oraz technik wspierających (depresja, lęk, fobie społeczne, zaburzenia uwagi i trudności szkolne, samobójstwa)
7. Analiza prawidłowości i możliwych trudności w okresie wczesnej dorosłości i w okresie starzenia się.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Wykład: egzamin pisemny- np. B1W1, B1W2, B1W3, B1W4.
Kryteria oceny:
bdb: 19,5 – 20 pkt.
db plus: 17,5 – 19 pkt.
db: 15,5 – 17 pkt.
dst plus: 13,5 – 15 pkt.
dst: 12 – 13 pkt.
Ćwiczenia:
Metody: Obecność na zajęciach: 7x2 = 14 Przeczytanie lektury – mapa myśli / notatka: 2x18 = 36
Ocena końcowa - kryteria:
50 – 45 5,0 34 – 30 3,5
44 – 40 4,5 29 – 26 3,0
39 – 35 4,0 25 i poniżej 2,0
ndst.: poniżej 12 pkt. (tzn. poniżej 60%).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa - obowiązkowa:
Brzezińska, A., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2024). Psychologia rozwoju człowieka. Gdańsk: GWP.
Debesse, M. (1996). Etapy wychowania. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”, s. 28-43.
Harwas-Napierała B., Trempała J (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN.
Literatura uzupełniająca:
Czub, M. (2005). Wiek niemowlęcy. Jak rozpoznać potencjał dziecka? W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s.41 - 66). Gdańsk: GWP.
Czub, T. (2005). Wiek niemowlęcy. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 67 - 93). Gdańsk: GWP.
Sękowska, M. (2000). Neopsychoanalityczna koncepcja rozwoju psychospołecznego Erika H. Eriksona. W: P. Socha (red.), Duchowy rozwój człowieka (s. 101-143). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 117-120.
Wadsworth, B.J. (1998). Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. Warszawa: WSiP, s. 46-71.
Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo (redakcja naukowa: A. Brzezińska; przekład: A. Wojciechowski), s. 104-195.
Trempała J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki, Część 1 i 2 .Warszawa: PWN.
Brzezińska, A. (2004). Wczesne dzieciństwo – 1. rok życia dziecka: szanse i zagrożenia dla rozwoju. W: A. Brzezińska, E. Hornowska (red.), Dzieci i młodzież wobec agresji i przemocy (s. 28-43). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Erikson, E. H. (1997). Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, s. 257-261.
Piaget, J. (1966). Studia z psychologii dziecka. Warszawa: PWN, s. 14-22.
Schaffer, H. R. (1994). Wczesny rozwój społeczny. W: A. Brzezińska, G. Lutomski (red.), Dziecko w świecie ludzi i przedmiotów (s. 96 – 124). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Szuman, S. (1985). Geneza przedmiotu. O dynamicznej integracji sfer zmysłowych we wczesnym dzieciństwie. W: S. Szuman. Dzieła wybrane (s. 20-43). Warszawa: PWN
Wolańczyk, T., Komender, J. (red.) (2005). Zaburzenia emocjonalne i zachowania u dzieci. Warszawa: PZWL
Uwagi
W cyklu 2024/25L:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: